Hlavní obsah

I větrák se dá vylepšit. Výstava ukazuje novinky pro boj s letními vedry

Výstava „cool“ technologických novinek pro boj lidí s letními vedry.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Svět letos v létě čelí rekordním vedrům a zatímco je na jedné straně klíčové řešit příčiny oteplení, na té druhé je potřeba umět se s hicem sžít. Nejrůznější, až bizarní vychytávky teď odhalili podnikatelé v Japonsku.

Článek

Obří ventilátory, rozprašovače mlhy nebo větráky s rozprašovači mlhy. Ale i batohy s osobní klimatizací, vesty s vlastní cirkulací chladné vody, šaty s vestavěnými větráky, nebo dokonce nosítka pro děti s vestavěnými ventilátory.

To všechno a ještě víc bylo koncem července k vidění na výstavě technologií pro boj lidí s teplem v Japonsku.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Extreme Heat Countermeasures Exhibition se v Tokiu konala už podeváté a každý rok se jí účastní 100 až 500 vystavovatelů. Organizátoři z Japan Management Association tvrdí, že účast na akci stále roste. A je také proč. Teploty ve městě nejméně osmkrát za celý minulý měsíc přesahovaly 35 stupňů Celsia, což lámalo červencové rekordy.

„Léta v Japonsku začínají být skutečně horká, takže naši cíloví zákazníci jsou lidé, kteří pracují venku a uvnitř továren – v podstatě lidé pracující v prostředích, ve kterých není moc proudění vzduchu,“ říká v reportáži SZ Tech zástupce Japan Management Association, Tomoki Tanaka.

Náchylnější Japonci

Tamní podnikatelé jsou motivovaní víc než kdokoliv jiný na světě především kvůli tomu, že japonská populace je nejstarší na světě – věkový medián, tedy střední hodnota, činí 48,6 roku. Pro srovnání: v Česku je to o 5,3 roku méně. A údaje z roku 2020 od japonského ministerstva životního prostředí ukazují, že 86 procent úmrtí z tepla bylo zaznamenáno u věkové skupiny lidí přes 65 let.

„Nikdy jsme nečekali, že se globální oteplování dostane na tuto úroveň. Věděli jsme, že teploty rostou, ale jako kdokoliv jiný jsme mysleli, že se to děje mírným tempem. Ale teď je to obrovský problém v celosvětovém měřítku a to jsme nikdy nečekali,“ přiznává Tanaka.

Od přehlídky vychytávek pro boj lidí s teplem se daly očekávat mohutnější verze toho, co už tu je dlouho – tedy ventilátorů, rozprašovačů mlhy, nebo i kombinace obojího.

Dvoumetrové, ale ne zas tak drahé ventilátory

Firma Earth Blower Japan ukazovala své bezmála dva metry vysoké větráky, které nesou jména po japonských bozích bouřky Raidžin nebo větru Fudžin, ale s přízviskem Max. Při osmi hodinách denně kromě víkendů je účet za celý měsíc provozu jednoho z nich okolo 10 tisíc jenů, tedy 1600 korun.

Novinek však bylo víc.

„Víme, že je hodně případů úpalů u lidí, kteří pracují v továrnách, a někdy, jak jsme slyšeli, mohou být fatální. Takže se chceme, a nemyslím jen v případě této výstavy, ale jako celý průmysl, soustředit na vývoj produktů předcházejících riziku úpalu. Ale neřekl bych, že se máme zaměřovat pouze na lidi pracují na horkých místech, ale i na využití pro osobní účely. Tento průmysl má dost prostoru k růstu,“ dodává v reportáži SZ Tech zástupce organizátorské asociace.

Ledová pasta, vesty s vlastní cirkulací vody a ledu

Některé z nápadů na poli vynálezů proti horku pro osobní účely jsou přitom opravdu jednoduché. Jedním takovým je produkt od Akagi Foods – kapsičky s ledovou jedlou pastou, která v mrazáku nikdy úplně neztuhne a před konzumací ji stačí jen trochu promačkat. Jeden balíček stojí v přepočtu asi 40 korun.

„Opravdu to není nic, co by se jedlo. Spíše nad tím uvažujte jako nad ledem, který můžete pít. Má to texturu, která je pocitově blíž k tekutině, takže můžete prostě pít led. A proto tomu říkáme ‚led, který můžete pít, ne jíst‘,“ vysvětluje Masako Tojama, prezident Akagi Foods.

Další oblíbená vychytávka byla vesta od japonské kosmické agentury JAXA s vlastní cirkulací vody na baterie. S výdrží sedm hodin a cenou přes 770 eur už však našla přemožitele od firmy Thanko, ta vyrobila vestu s výdrží 60 hodin a cenou přes 240 eur a možností přidat led.

A zase ty ventilátory. V bundách i dětských nosítkách

Jiné firmy pro osobní účely a denní nošení experimentovaly s větráky. A tak například od podniku Kuchofuku byly k vidění vesty a bundy s vestavěnými ventilátory na baterie s výdrží 24 hodin za 290 eur, nebo dokonce batoh s osobní klimatizací s výdrží 8,5 hodiny a cenou 117 eur.

Větráky lze zkrátka podle Japonců umístit téměř všude, nejnověji se nebáli dát je i do nosítka pro děti.

„Ta část, kde se dotýkáte, bývá opravdu upocená, ale s tímto se dítě cítí svěže, a tak se přestává potit, jeho tělesná teplota klesá a moje taky, cítím se svěžeji,“ popisuje svou zkušenost návštěvnice Kumiko Kiuči, která si nosítko vyzkoušela.

Reklama

Doporučované