Hlavní obsah

Množí se lákavé inzeráty. Bez vašeho vědomí z vás udělají podvodníka

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Jak se z oběti internetového podvodu může stát podvodník? Trik je jednoduchý a oběť o tom, že páchá trestnou činnost, ani neví. Počet takových podvodníků navíc dlouhodobě roste.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejen, že v důsledku počítačové kriminality oběti podvodů mohou přijít o své úspory, v některých případech se mohou stát i její součástí, podílet se na ní, a tedy být za ni i trestně zodpovědní.

Jedním ze způsobů, jak se podvodníci snaží uživatele k nelegální činnosti přemluvit, jsou podezřele výhodné nabídky práce, které slibují vysoký výdělek s potřebou prakticky nulových zkušeností. Často navíc v inzerátu úplně chybí zmínka o konkrétní náplni práce.

Foto: Kybertest

„Chcete si vydělat 70 tisíc Kč měsíčně a ještě se naučit s kryptoměnami?“ stojí v titulku podvodné nabídky.

Pokud se osoby těmito podezřelými nabídkami nechají přesto zlákat, stávají se takzvanými „money mules“ neboli bílými koňmi internetu. Podle Petra Baráka, experta na finanční bezpečnost České bankovní asociace (ČBA), jde o osoby, které si pachatelé najímají k legalizaci výnosů z páchané trestné činnosti.

„Hlavním úkolem ‚bílých koňů‘ je zamezit možnosti zpětného vypátrání pachatele podle finančního toku peněz. Oni sami neznají osoby, kterým peníze dál předávají, a jen ‚slepě‘ plní to, jak byli instruováni, tedy například vyzvednou peníze ze svého účtu v hotovosti a někomu je fyzicky předají nebo je vloží do kryptoměnového ATM (bankomatu, pozn. red.) nebo odešlou cestou anonymního převodu např. přes WesternUnion dle obdržené SMS/emailové instrukce,“ vysvětluje.

Majitel firmy takto přišel o všechny firemní peníze a neměl ani na výplaty svých zaměstnanců.
Petr Barák, expert na finanční bezpečnost ČBA

Za to si pak podle jeho slov sami rovnou odečtou odměnu z jimi převedené částky, která bývá většinou do 10 procent z její výše.

„Tuto činnost často provádějí, aniž by si uvědomovali, že jsou zneužiti k legalizaci výnosů pocházejících z trestné činnosti. Vidí jen možnost rychlého výdělku, který je jim nabídnut za pomoc, která je po nich žádána. Například ve formě smlouvy o provedení činnosti, brigády, pracovní smlouvy apod.,“ dodává expert.

To je důvod, proč se skupiny podvodníků zaměřují primárně na studenty, přistěhovalce nebo lidi v ekonomické tísni, kterým nabízejí snadný výdělek prostřednictvím legitimně vypadajících pracovních inzerátů a příspěvků na sociálních sítích.

Kampaň #nePINdej!

  • Patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti u nás. Zapojily se jak orgány státní správy, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejichž klientů se podvodné útoky také týkají.
  • Kromě ČBA a Policie České republiky se kampaně zúčastnily i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), Balíkovna, O2, Visa, ČEZ, ČSOB, Česká spořitelna a Komerční banka.

Investice nebo seznamka

Podvodníci lákají ale také například na výhodnost investování do kryptoaktiv. Právě na tento podvod se nechal zlákat majitel jedné firmy (redakce jeho totožnost zná, přál si zůstat v anonymitě) a umožnil přístup ke svému firemnímu účtu přes tzv. „vzdálenou plochu“ pachatelům. V tomto případě falešným investičním poradcům, kteří mu následně během několika minut z firemního účtu odcizili několik milionů korun, které rozeslali na účty bílých koní v různých bankách v Česku. Odtud pak tyto peníze s jejich pomocí odčerpali.

„To, že majitel firmy takto přišel o všechny firemní peníze a neměl ani na výplaty svých zaměstnanců, byla pak již jen smutná dohra celého případu, promítající se i do osudů dalších osob, na které jeho ‚neobezřetnost‘ rovněž dopadla,“ komentuje Petr Barák.

Jiné jsou pak stále existující případy takzvaného „romance fraudu“, tedy internetových nabídek k seznámení se s údajným důstojníkem americké armády, lékařem pracujícím v Africe, osamoceným pracovníkem vrtné plošiny nebo dědicem majetku po bohatém strýčkovi, které byť existují už leta, stále nacházejí své oběti mezi klienty bank.

„Výsledkem jsou pak vědomé převody klientů mnohdy i statisícových částek podvodníkům vydávajícím se za takovéto osoby, na jejich zahraniční účty,“ dodává odborník na finanční bezpečnost.

Jak se nestát bílým koněm?

  1. Reagujte jen na seriózní inzeráty. Nabídka rychlého, snadného a vysokého přivýdělku je vždy lákavá, ale ne nadarmo se říká, že bez práce nejsou koláče.
  2. Nikdy nikomu nedávejte k dispozici svůj běžný účet pro převod peněz. Váš účet je jen váš a není důvod, aby ho někdo cizí využíval pro podezřelé transakce.
  3. Nereagujte na inzeráty psané špatnou češtinou nebo s gramatickými či pravopisnými chybami. Pokud máte podezření na podvodné nabídky práce, kontaktujte Policii ČR.
  4. Obdržíte-li na svůj účet peníze, které nečekáte a/nebo jsou od neznámé osoby, raději obratem kontaktujte svoji banku a transakci nahlaste. Nereagujte na výzvu odesílatele, ať částku přepošlete na jiný, jím uvedený účet. Dopustili byste se trestné činnosti.

Zdroj: Česká bankovní asociace, Kybertest

Počet obětí roste

A podle experta z ČBA navíc počet obětí, které se stávají bílými koňmi, dlouhodobě roste.

„Napomáhá tomu výrazně i současná ekonomická a geopolitická situace. Současně je od doby covidu i stále na vzestupu kybernetická kriminalita, a tedy i poptávka po těchto osobách ze strany pachatelů,“ vysvětluje.

A v příštích letech se situace jen tak nezlepší, spíše naopak. Barák totiž v budoucnosti očekává, že podvodů podobného charakteru bude ještě přibývat.

„Pachatelé si jsou velice dobře vědomi toho, že jejich vypátrání a dopadení ve virtuálním světě je mnohem složitější než v tom reálném,“ vysvětluje.

„Bude stále navíc existovat velký počet osob, které se nechají napálit kybernetickými podvody, a to nejen z ekonomických důvodů, ale i z důvodu, že budou přesvědčení o tom, že jich se tento typ podvodu netýká,“ tvrdí Barák.

„Pachatelé se za poslední dva roky takříkajíc ‚namlsali‘, tedy jejich úspěch (zisk) je bude o to více motivovat v pokračování v páchání tohoto typu trestné činnosti,“ uzavírá Petr Barák.

Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem kampaně #nePINdej.

Doporučované