Hlavní obsah

Výstava luxusních aut na počest královny odhalila i bezkonkurenční vozidlo

Podívejte se na bezkonkurenční stroj odhalený výstavou luxusních aut na počest královny.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Klasické sporťáky z prvních závodů Le Mans, vyšperkované londýnské taxíky, ale i novinky na vodík či stroj, který nemá na světě obdoby a vyrobili ho naši sousedé. To vše ukázala show v unikátním paláci v Anglii.

Článek

Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Vítejte na jediném venkovském sídle v Anglii, kde nežije žádný člen královské rodiny, a přesto má oprávnění nazývat se palácem. Mimo jiné patří i do seznamu světového dědictví UNESCO. A k exkluzivitě mu přidává i to, že se tu pořádá jedinečný Salon Privé - motoristická show vzácných, luxusních aut napříč historií.

Blenheimský palác ležící v hrabství Oxfordshire uvítal na přelomu srpna a září už 17. ročník této unikátní přehlídky sběratelských vozidel. A letos, ani ne týden před jejím smutným odchodem, ji organizovali na počest Platinového jubilea královny Alžběty II., tedy výročí 70 let její vlády.

Na Salon Privé se právě proto kromě řady unikátů sjelo i 16 jedinečných stříbrných nebo tedy platinových aut od značek jako Aston Martin, Bugatti, Ferrari, Jaguar či Porsche v rámci takzvané Platinové kolekce. Nechyběl ani sporťák od rodinné britské automobilky Morgan z roku 1963, který stále závodí na okruzích pro klasické vozy v Evropě.

„Tady máme třeba jednu z hvězd platinové arény této show. Tohle je Morgan SLR, jedno z pouhých tří aut, která se vyrobila,“ ukazuje ve videoreportáži Paul Fox, ředitel podniku Mayfair Classics, jenž restauruje a prodává sběratelská auta.

Slováci přišli s novou kategorií vozidel

Motoristická show z Blenheimského paláce se ale bere i jako konkurence původně francouzské Concours d'Elegance čili soutěži krásy, a tedy výstavě i hodnocení těch nejprestižnějších aut.

Do hrabství Oxfordshire tak dorazilo i 75 klasických aut ročníků 1903 až 2005 z devíti zemí. Porotci sledovali každý detail - i pod kapotou, aby ověřili úplnou renovaci vozů. Mezi vítězi nakonec zaparkoval i předválečný sporťák Aston Martin LM9 z roku 1932 závodící dřív i na okruhu Le Mans.

Kromě vystavování sběratelských aut se na Salon Privé ale představila také nejedna motoristická novinka, jako hybridní vozidlo mezi supersportem a čtyřkolkou od firmy Engler ze Slovenska, které si zde odbylo světovou premiéru.

Desetiválcový motor o objemu 5,2 litru dává tomuto autu sílu 1110 koní a díky nominální hmotnosti 1110 kilogramů dokáže z nuly na sto zrychlit za 2,5 sekundy a dosáhnout až 350 kilometrů za hodinu. Deset kousků zamíří na trh s cenovkou 625 tisíc eur čili asi 15,3 milionu korun příští rok. Majitel teoreticky nebude potřebovat helmu, protože vůz, ačkoli pojatý jako čtyřkolka, se technicky kvalifikuje jako auto.

„Engler Desat je vozidlo, které nemá na světě žádnou konkurenci. Je tak unikátní, že jsme pro něj museli vytvořit naši vlastní kategorii. Říkáme tomu superčtyřkolka. Takže tohle je superčtyřkolka Engler Desat,“ dodává zakladatel firmy Viktor Engler.

Došlo i na supersport poháněný vodíkem

Na Blenheimském paláci se ale představil i vodíkový supersport od anglické firmy Viritech. Prototyp má demonstrovat potenciál tohoto pohonu oproti dnešnímu trendu elektrifikace aut za pomoci lithium-iontových baterií. Pokud se osvědčí, Viritech chce s produkcí začít v roce 2024 a vyrobit 25 vozů modelu Apricale. Cenu prý ale neumí ještě odhadnout.

„Většina nových supersportů je elektrických s baterií a problém je, že jsou neuvěřitelně těžké. Obvykle budou vážit okolo dvou tun,“ vysvětluje zakladatel společnosti Timothy Lyons.

„Apricale je úplně odlišný, co se týče dynamiky. Váží méně než tisíc kilogramů, takže pod tunu, a bude mít přes 1000 koní. Ve výkonu se tak vyrovná bateriovým elektroautům - supersportům, ale bude se mnohem lépe řídit. Zkrátka si odeberete tunu váhy a představte si, jak bude brzdit, zatáčet. To bude úplně jiný zážitek,“ doplňuje.

Ukázal se i vyzyvatel světového rychlostního rekordu a luxusnější verze taxíků z Londýna

Evropskou premiéru si na anglické motoristické show odbyla i texaská automobilka Hennessey. Ukázala svůj Venom F5 Roadster s dvojitě přeplňovaným osmiválcem o objemu 6,6 litru a síle 1817 koní, který postavila údajně jen s cílem překonat světový rychlostní rekord. Postaví jich také jen 30 kusů s cenou tří milionů dolarů, tedy 73,2 milionu korun za jeden.

„Váží lehce přes 1360 kilogramů. A naším cílem je překonat současný rekord, který jsme nastavili s naším nejrychlejším kabrioletem na světě Venom GT Spyder na 426 kilometrů za hodinu,“ uvádí ve videoreportáži manažer mezinárodního prodeje,Cole Hennessey.

A došlo i na modernizaci jedné britské tradice - londýnského taxi. Kousek vystavený na přehlídce se zvenčí tvářil jako běžný model. Prodejce luxusních aut Clive Sutton ve spolupráci s London Electric Vehicle Company (LEVC) ale upravil interiér.

Kožené potahy, dřevěné dýhy, nasvícení, přidaná audiovizuální výbava i polohovací sedačky vystřelily cenu vozu na 120 tisíc liber čili asi 3,4 milionu korun. Pod kapotou skrývá elektromotor s dojezdem 130 kilometrů, ale i dieselový agregát s objemem 1,5 litru pro případné nabíjení a dodatečných 350 kilometrů. Cílí samozřejmě hlavně na movitější klientelu.

„Je spousta lidí, kteří vlastní a nechají se vozit v autech jako Bentley a Rolls-Royce a jak někam přijedou, strhnou na sebe pozornost. A my vyrábíme tyto vozy pro klienty, kteří chtějí opak, kteří chtějí komfort a luxus, ale nechtějí k sobě přitahovat pohledy hned, jak někam přijedou. A když jezdíte černým taxíkem, nikdo se na vás dvakrát nepodívá,“ vysvětluje provozní ředitel Luke Sutton z Clive Sutton.

Reklama

Související témata:
Salon Privé
Blenheimský palác
Engler
Engler Desat
Hennessey
Viritech

Doporučované