Hlavní obsah

Tipnete si průměrný věk hráče počítačové hry? Ani 15, ani 25 let

Rozhovor s Alžbětou Trojanovou, publicistkou a autorkou pořadu New Game +. (Video: Petra Krmelová, Seznam.cz)

2. 4. 11:30

„Komunita hráčů je uzavřená. Ale myslím si, že se to mění,“ řekla herní publicistka Alžběta Trojanová v pořadu Ženský byznys Petry Krmelové. V herním průmyslu se jen v Česku loni protočily tři miliardy korun – oproti předchozímu roku o třetinu víc.

Článek

„Člověk pořád musí vysvětlovat, o co vlastně jde. Když jsem byla v Evropském parlamentu, stěžovali si tam, že je málo žen v technologiích. Strašně mě ten přístup překvapil, starší generace má zafixované stereotypy, že to je jen o střílení, že to je hra pro kluky, překvapil mě i názor, že herní komunita je uzavřená, ale ona je to vlastně pravda,“ doplňuje autorka nového pořadu Televize Seznam New Game +.

Průměrný věk hráče počítačových her je dnes 33 let.

Alžběta hraje od 6 let, kdy od rodičů dostala první herní konzoli. Recenze na počítačové hry píše od sedmnácti. „Pro mě to byla brigáda, fantastická brigáda, ale nikdy jsem nečekala, že se tím dá uživit, že to budu dělat na plný úvazek,“ říká dvaatřicetiletá žena, která má na Instagramu 40 tisíc fanoušků a na Facebooku dokonce 60 tisíc. A odpovídá na otázku, jestli se ji snaží firmy v herním průmyslu „draftovat“ a zda z ní díky tomu může být multimilionářka: „Spolupracovala jsem s některými značkami, to pomohlo rozbořit stereotypy ve smyslu: podívejte se, hry jsou i pro normální lidi – multimilionářka ale nejsem, byly nabídky, které jsem odmítla. Napsat lepší recenzi? Ne proboha, to je přesně jedna z klasických pomluv, že novináři v herních byznysu se válí v penězích, to je v hlavě spousty hráčů.“

Podle Alžběty se v tomto byznysu i hodně „opisuje“. Zkrátka – bylo tady už všechno, teď je to podle ní spíše o technologickém vývoji, spíše jsou to dnes už jen variace na to, co tu už bylo. A dodává, co má sama ráda a upřednostňuje: „Trendem jsou multiplayerové hry s více lidmi, ale já mám ráda spíš dobrý příběh pro jednoho hráče, dobrý systém, který člověka odměňuje a máte chuť to dohrát. To je momentálně poměrně vyhynulý druh a pokud máte hru pro jednoho hráče, tak chce po vás 50 hodin, což je těžké najít.“

A otevřeně mluví i o jednom z dalších neduhů tohoto miliardového byznysu: „Opisuje se, ano – hráče to ale obtěžuje ve smyslu, že my chceme hrát hry a je nám jedno, kdo má na to patent. Ale je fakt, že průmyslová špionáž je velký problém, je to věc, na kterou se firmy hodně zaměřují. Dokonce jsou firmy, které testují, jakou obranu má firma proti špionáži.“

Doporučené