Hlavní obsah

Průhledné veřejné WC. V Tokiu si umyjete ruce, pak zatemníte

Jak to vypadá, když je veřejné WC průhledné zvenku?Video: Jan Marek, Youtube.com

 

Reklama

Pár toaletních kabinek volně přístupných ve dvou tokijských parcích a mnoho povyku na sociálních sítích. Proč? Zvenku jsou stěny záchodků průhledné, dokud návštěvník nezamkne. Jejich cílem je smýt předsudky.

Článek

Japonsko je podle neziskovky Nippon Foundation, která projekt transparentních toalet vymyslela, známé jako jedna z nejčistších zemí na světě a jeho veřejné záchody jsou bělostné jako málokteré jiné, píše magazín Business Insider.

„Jejich využití je ale limitované, protože stereotypy o nich bývají takové, že jsou temné, špinavé, smradlavé a strašidelné,“ uvádí organizace, která se ve spolupráci s městskými úřady stará o přestavbu celkem 17 veřejných WC na otevřených místech čtvrti Šibuja v Tokiu.

+2

Nevaž se, odvaž se... ukaž se?

Všechny toalety ale nebudou stejné, jelikož společnost k jejich renovaci najala různé designéry. Cíl mají ovšem stejný – udělat je atraktivnější a přístupnější pro všechny. Zmíněné dva slavné záchodky, které už Nippon Foundation nainstalovala v parcích Haru-no-Ogawa a Jojogi, například alespoň na první pohled mažou rovnou všechny zábrany. Mají barevné skleněné stěny, nicméně průhledné.

Sklo tohoto páru veřejných WC je ovšem chytré. Uživatelé vidí, jak záchod uvnitř vypadá a mohou nechat ostatní kolemjdoucí nahlédnout, že oni si ruce rozhodně před i po použití toalety myjí. Jakmile ale zamknou, stěny zneprůhlední.

„Umožňuje to uživatelům zkontrolovat čistotu i momentální obsazenost už zvenku. V noci se pak zařízení rozzáří jako nádherná lucerna,“ vysvětluje japonský architekt Šigeru Ban zodpovědný za design obou záchodků.

Pro muže, ženy a kohokoliv

Magazín Business Insider, který o průhledných veřejných toaletách píše, také dodává, že jsou i spolu s některými dalšími návrhy lidem přístupné už téměř dva týdny. Jiné přestavěné WC vypadá například jako kámen, aby ladilo s parkem, a další má pak třeba místnosti pro „muže, ženy a kohokoliv“.

Všechny designy mají být koneckonců podle japonské neziskové organizace „přístupné všem bez rozdílu pohlaví, věku nebo zdravotních znevýhodnění, aby demonstrovaly možnosti inkluze ve společnosti“.

Reklama

Doporučované