Hlavní obsah

Trnitá cesta Karla Havlíčka k e-shopu, který nefunguje

Foto: Profimedia.cz

Situace jako z absurdního dramatu: ministr Karel Havlíček prezentuje na tiskové konferenci nový e-shop, který nefunguje.

Reklama

4. 12. 2020 12:04
Článek

„Karla Havlíčka znám už 12 let. I v minulosti byl hyperaktivní, extrémně pracovitý, klobouk dolů. Jenže on jako desetiboj pojímá i politiku,“ říká reportér Seznam Zpráv Jiří Pšenička, který dlouhodobě sleduje kauzu nového e-shopu na elektronické viněty.

Ten se od spuštění 1. prosince potýká s řadou chyb a nedodělků. Na úterní tiskové konferenci ministr dopravy (a také ministr průmyslu a obchodu, místopředseda vlády, místopředseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace nebo člen tripartity) představoval e-shop, který měl v té době rozsáhlý výpadek. Havlíček to sváděl na obranu proti hackerským útokům.

„Ačkoliv je u podobných projektů obvyklé, že jsou první den výpadky nebo že se spouští postupně, z mého pohledu to dopadlo hůře, než si lidé na ministerstvu představovali. Ještě den před spuštěním jsem mluvil s panem Paroubkem, šéfem firmy Cendis, která má e-shop na starosti, a byl celkem v klidu, že vše funguje, jak má,“ dodává Pšenička v podcastu Stopáž.

Právě předražená zakázka na systém na elektronické dálniční známky letos v lednu předčasně ukončila působení ministra Vladimíra Kremlíka a vedením resortu dopravy byl pověřen právě Havlíček. Ten se společně s premiérem Babišem přišel vyfotit na hackathon dobrovolníků, kteří během víkendu vytvořili vlastní e-shop a zadarmo jej nabídli státu. Ministerstvo ale nakonec systém nevyužilo – výstavbu a provoz systému dostal na starost státní podnik Cendis.

„I jako laik jsem si tehdy říkal, že stát ten e-shop nemůže převzít, když neviděl – obrazně řečeno – pod omítku. Proto mě už tehdy překvapilo, že pan premiér Babiš s ministrem Havlíčkem, kteří tam pózovali, prohlašovali, že když to bude funkční, dílo převezmou. Buď byli naivní, nebo úmyslně lhali,“ říká Pšenička.

Elektronické známky jsou v sousedních zemích celkem běžné, český systém má ale svou „specialitu“: známky na dálnicích nebudou kontrolovat automatizované systémy, ale lidé. „To je dost zásadní nedodělek celého systému, nedotáhli jsme digitalizaci do konce. Podobně jako v éře papíru budou jezdit policisté nebo celníci a chytat neplatiče,“ připomíná reportér.

Jak je možné, že se známky nekontrolují automatizovaně? Proč systém e-vinět nefunguje v rámci mýtného systému, jako je tomu třeba na Slovensku? A zvládne Havlíček dlouhodobě ukočírovat všechny své vládní funkce? Poslechněte si celý díl Stopáže v úvodu článku.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované