Hlavní obsah

Tyto triky podvodníků pozná jen polovina lidí. Otestujte se, zda naletíte

Útoky na klienty bank rapidně narůstají a jsou čím dál sofistikovanější. Ilustrační foto.

Reklama

27. 7. 14:44

Vyzkoušejte si nanečisto v online interaktivním kvízu, jestli byste obstáli před pokusy podvodníků obrat vás po internetu o peníze. Podle průzkumu České bankovní asociace dosáhla celková úspěšnost Čechů v testu jen 43 procent.

Článek

Přesun lidí do online světa během pandemie vytvořil ideální podmínky pro hackery a online podvodníky. Útoky na klienty českých bank, kteří z pohledu kybernetické bezpečnosti představují nejzranitelnější článek, rapidně narůstají.

Už v červnu dorovnal počet phishingových útoků (podvodné maily) celý loňský rok. Počet vishingových útoků, kdy se útočníci během telefonického hovoru například vydávají za bankéře či policisty, se dokonce šestinásobně zvýšil. A vyvíjejí se i metody útočníků.

Kvůli nízké informovanosti veřejnosti se ne všem útokům daří systémově zabránit. Česká bankovní asociace (ČBA) a Policie ČR ve spolupráci se společností ESET proto spustily speciální kampaň, která má na rizika upozornit. Její součástí je i kybertest, kde můžete svou odolnost proti podvodníkům otestovat.

Kybertest

  • Speciálně připravený online interaktivní kvíz, kterým respondenty provází česká fiktivní banka „Rodinná banka“.
  • 10 obrázků (otázek) ukrývající 0 až 4 podezřelých prvků, které mohou naznačovat útok hackera.
  • Otázky představují situace, do kterých se uživatelé internetu běžně dostávají – přihlášení se do internetového bankovnictví, stažení bankovní aplikace v internetovém obchodě, e-mailová komunikace.
  • Cílem je v časovém limitu prvky odhalit. Při vyhodnocení testu uvidíte, kde jste udělali chybu a kde byl váš odhad správný.
  • Součástí je i edukační obsah – stránky s desaterem a nejčastějšími hackerskými útoky.
  • Více na https://kybertest.cz/.

Kybertest byl součástí průzkumu ČBA, společnosti ESET a agentury SC&C, který se zaměřil na chování Čechů v on-line prostředí. Zúčastnilo se ho více než 1800 osob starších 18 let s přístupem k internetu a provedla jej agentura SC&C v prosinci 2020.

Jak Češi v tomto testu dopadli? Průměrná úspěšnost dosáhla 43 procent. Tedy nepříliš dobrý výsledek s ohledem na to, jak moc se náš finanční život odehrává v „digitálu“.

Muži dosáhli 46procentní úspěšnosti, ženy 41procentní. Pokud jde o věk, nejlepšího výsledku v testu (54 %) dosáhli lidé od 18 do 34 let.

Z hlediska úspěšnosti odhalení jednotlivých triků nejvíc lidí (60 %) odhalilo podezřelou přílohu s koncovkou „pdf.exe“. Že je divná adresa odesílatele mailu, si správně všimlo 58 % respondentů. Překlep v adrese webu odhalilo 38 % lidí. A časový nátlak v emailu označilo správně za podezřelý 34 % Čechů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované