Hlavní obsah
Online

Srážka vlaků u Domažlic má tři oběti. Už je známa příčina tragédie

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Snímek z místa neštěstí.

Reklama

4. 8. 9:19
aktualizováno • 4. 8. 15:29

U obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov se dnes kolem osmé ráno srazily dva osobní vlaky. Zemřeli oba strojvedoucí a jedna žena z vlaku, několik lidí je ještě ve vážném stavu.

Článek

Co potřebujete vědět:

- Tři lidé zemřeli, pět je vážně zraněných a tři středně těžce zranění. Jeden ze strojvedoucích se po nehodě pohřešoval, nakonec ho ale našli mrtvého ve vlaku.

- Srazil se Západní expres Ex 351 s osobním vlakem Os 7406 (původně uváděno 7413) u obce Milavče krátce po osmé hodině ranní.

- Pravděpodobnou příčinou neštěstí je, že strojvedoucí Západního expresu projel návěstidlo v poloze Stůj.

- Informační linka pro občany postižené touto mimořádnou událostí: 950 330 330

Podle železničářů šlo o srážku vlaku Západní expres Ex 351, který jel z Mnichova do Prahy a cestovali v něm tedy i cizinci, s osobním vlakem Os 7406 (původně uváděno 7413), který mířil z Plzně do Domažlic.

Havárie se stala na jednokolejném úseku, před kterým se vlaky měly minout. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce, škody půjdou do desítek milionů.

Složky integrované záchranné služby si místo nehody rozdělily na dva úseky, kde společně zasahovaly desítky záchranářů. „Lidé na místě jsou potlučení, pomlácení, poškrábaní,“ řekla krátce po nehodě mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová.

Strojvedoucího našli

Hasiči potvrdili tři mrtvé na místě. Dále evidují pět vážně zraněných a tři středně těžce zraněné. Jeden člověk se po nehodě pohřešoval. Podle zjištění Seznam Zpráv se jednalo o strojvedoucího ze Západního expresu. Tým na místě pracoval i s variantou, že mohl před střetem vyskočit. „Provádíme pátrání ve vlaku i v okolí. Všechny možnosti jsou prozatím reálné,“ uvedla mluvčí plzeňské policie Dagmar Brožová. Později ale policie oznámila, že i tohoto strojvedoucího našli mrtvého ve vlaku.

Nejvážněji zranění byli přepraveni do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích a do plzeňské fakultní nemocnice. Domažlická nemocnice, která také přijímá zraněné, zrušila všechny na dnešek plánované operace a uvolnila několik lůžek, pokud by byla potřeba hospitalizovat větší počet raněných.

Co bylo pravděpodobnou příčinou?

Ministr dopravy Karel Havlíček popsal pravděpodobnou příčinu neštěstí: „Vlak Ex 351 projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně Radonice na Domažlicku a srazil se s osobním vlakem,“ napsal na twitteru Havlíček.

To potvrdil i mluvčí drážní inspekce Martin Drápal. Upozornil však, že zatím není jasné, zda šlo o chybu strojvedoucího jednoho z vlaků nebo technickou chybu na vlaku či trati. Podle Drápala je tak nyní brzo na přesnou identifikaci příčin nehody, předběžné závěry by inspekce mohla mít v závěru dnešního dne. Kompletní vyšetřování ovšem potrvá několik měsíců.

Aktuální fotky z místa neštěstí:

+12

  • Reportáž Televize Seznam z Milavče

    Záběry z místa nehody. (Video: Televize Seznam )

  • Na infolince odbavili kolem sedmdesáti hovorů

    Hasiči zveřejnili po nehodě číslo infolinky a požádali zejména cestující, kteří opustili místo nehody před příjezdem záchranářů, aby se na ni ozvali. Během dne přišlo kolem sedmdesáti hovorů.

    „Některé hovory se opakovaly, nicméně volali ze zastupitelských úřadů, krajský úřad, jednotlivci i z nemocničních zařízení,“ uvedl mluvčí plzeňských hasičů Petr Poncar. O tom, kolik se ozvalo cestujících, ale neměl informace.

  • ČD: Prosíme účastníky události, aby nás kontaktovali

    České dráhy, jejichž dva zaměstnanci zemřeli a tři byli zraněni, spolupracují s vyšetřovateli a vedou vlastní šetření. „Poskytneme pozůstalým a zraněným veškerou pomoc a odškodnění. Už jsme přijali potřebná rozhodnutí,“ řekl generální ředitel Ivan Bednárik.

    Odškodnění i náhradu hmotných škod jsou připraveny vyplatit co nejrychleji. „Prosíme všechny přímé účastníky události a rodinné příslušníky obětí, aby nás kontaktovali na e-mailu: odskodneni@cd.cz. Aktivní je také krizová linka 800 100 064, na níž jsou psychologové,“ uvedl dopravce v tiskovém prohlášení.

  • Drážní inspekce: Došlo k nedovolené jízdě expresu

    „V tuto chvíli víme, že došlo k nedovolené jízdě expresu jedoucího z Mnichova do Prahy, nicméně nevíme, proč došlo k projetí návěstidla. Budou provedeny komisionální prohlídky, analýzy dat ze záznamových zařízení, a to jak ze zabezpečovacího zařízení trati, tak i z těch vlaků,“ líčí další postup Seznam Zprávám Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Škody podle něho přesáhnou 100 milionů korun.

    Podle něho již obhlídky a vyšetřování na místě skončily a započaly odklízecí práce. „Kdy bude trať uvolněná, zatím s jistotou říct neumíme,“ řekl Drápal. Podle informací mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by to mělo být do pátečních 18:00.

  • Policie již zahájila trestní řízení

    Domažlická policie zahájila úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Seznam Zprávám to potvrdila její mluvčí Dagmar Brožová.

    Podle informací ministra dopravy Karla Havlíčka strojvůdce Západního expresu projel dvě návěstidla, z čehož jedno bylo označené červeným znamením Stůj.

  • Trať u Milavče je řízená dálkově

    Na trati u obce Milavče na Domažlicku, kde se dnes ráno stala tragická nehoda dvou vlaků, provoz dálkově řídí dispečer. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. ČTK to řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

    Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není. V ČR je jím vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě, píše ČTK.

  • Hasiči vyprostili strojvedoucího až po šesti hodinách od srážky

  • Nehodu vyšetřují domažličtí kriminalisté

  • Video z místa neštěstí od Associated Press

    Video z místa neštěstí. (Video: )

  • S obnovením tratě se počítá nejdříve v pátek

    České dráhy počítají s obnovou tratě Praha–Mnichov nejdříve v pátek 6. srpna od 18:00. Seznam Zprávám to řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. „Náhradní regionální doprava je organizována ve formě autobusů mezi stanicemi Blížejov–Domažlice. Náhradní dálková doprava je taktéž autobusová, vlaky zastavují ve stanici Staňkov a pokračují autobusy do německého Furth im Wald,“ přiblížil Šťáhlavský.

    Seznam Zprávám rovněž objasnil, že původně uváděný spoj Os 7413 byl chybný. Západní expres Ex 351 narazil do Os 7406, který vyjížděl ze stanice Milavče v 8:04.

  • Zraněné hospitalizovali i v Německu

    Záchranáři po dnešní srážce vlaků ošetřili pět lidí ve vážném stavu, čtyři středně těžce zraněné a desítky lehčích zranění. Většina zraněných je ve FN Plzeň a v Domažlické nemocnici, dva vážně zraněné přepravili záchranáři do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích. Mezi zraněnými jsou i cizinci.

    Němečtí záchranáři, kteří na místě rovněž pomáhali, přepravili některé do německých nemocnic. Plzeňské transfuzní oddělení dnes kvůli nehodě požádalo občany, aby přišli darovat krev. Za záchrannou službu na místě zasahovaly čtyři vrtulníky. Kromě toho tam bylo zhruba 60 hasičů, tedy 12 jednotek, píše ČTK.

  • U srážky vlaků asistovala i Armáda ČR

  • Soustrast vyjádřil i slovenský premiér Eduard Heger

  • Podle Havlíčka za nehodu pravděpodobně může selhání strojvedoucího Západního expresu

  • MAPA: Kde došlo ke srážce

  • Havlíček: Selhání lidského faktoru nelze úplně vymýtit

    Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) z místa neštěstí: „Došlo k tomu, že expres, který jel z Mnichova projel na ‚žlutou‘ a nezpomalil a pravděpodobně nereagoval mechanicky ani na signalizaci uvnitř lokomotivy, ale to se ještě bude vyšetřovat, protože se jednalo o německou lokomotivu. Následně projel i návěstidlo Stůj a pak už došlo k nevyhnutelné čelní srážce s osobním vlakem, který jel s minutovým zpožděním. Na ten právě měl expres čekat na návěstidlu. Můžeme potvrdit tři zmařené lidské životy a sedm těžce zraněných.“

    Podle něho se příčina srážky ještě bude vyšetřovat, ale selhání lidského faktoru nelze úplně vymýtit nikdy. „Investuje se extrémní množství financí do tzv. ETCS zabezpečení, které dokonce investujeme s předstihem vůči požadavkům Evropské unie. Nicméně je to otázka deseti až patnácti let, pokud to dobudujeme, protože máme jednu z nejhustějších železničních sítí v EU,“ řekl Havlíček v Milavčích s tím, že to bude stát přibližně 100–150 miliard korun.

  • Po trati se dnes nepojede

    Trať po srážce vlaků na Domažlicku zůstane nejméně dnes uzavřená. Je třeba počkat, až na místě skončí práce vyšetřovatelů, pak lze vlaky odstranit.

Sdílejte článek