Hlavní obsah

Svědectví z místa: Rychlík tlačil osobák sto metrů před sebou

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Srážka expresu s osobním vlakem na Domažlicku.

Reklama

Tragická srážka dvou vlaků v obci Milavče u Domažlic mohla dopadnout ještě hůř. Vlaky ale jako zázrakem zůstaly na kolejích. Kabina strojvůdce v osobáku však po nárazu zmizela ze světa. Nepřežil ani strojvůdce v expresu.

Článek

„Ozvala se rána a po chvilce začala houkat siréna,“ popisuje místní muž a ukazuje přitom holí od hasičské zbrojnice na návsi k železniční trati. „Houkla ale jenom dvakrát, tak jsem věděl, že nehoří. „Kdyby hořelo, houkla by třikrát,“ vysvětluje bývalý dobrovolný hasič. Modrou hasičskou bundu má ostatně ještě pořád na sobě.

Ránu slyšela celá obec Milavče. Po několika minutách už všichni věděli, že se srazily dva vlaky, a vyrazili na místo.

„Hned jsme tu byli my, místní dobrovolní hasiči,“ pokračuje muž v letech. K místu neštěstí to neměli víc než 300 metrů.

Expres přetlačil osobák do protisměru

„Bylo to štěstí v neštěstí,“ říká krajský ředitel hasičů František Pavlas.

Hasiči a policisté si pochvalují tři faktory, díky kterým nebylo obětí ještě mnohem víc. Zaprvé se vlaky srazily malý kousek za zastávkou Milavče, ze které se osobní vlak teprve pomalu rozjížděl. Protijedoucí vlak do něj ale zřejmě narazil v plné rychlosti, a podle místních tudy jezdí až 80 kilometrů za hodinu.

„Ten rychlík ho přetlačil. Tři metry vlaku vlastně zmizely. Rychlík tlačil ten osobák asi 80 až 100 metrů,“ říká šéf hasičů.

Navzdory této ničivé síle ale ani jeden z vlaků nevykolejil, nepřevrátil se, ani nespadl z přibližně čtyřmetrového náspu, po kterém vede trať. To bylo podle hasičů nejdůležitější. Policista, který přijel nehodu vyšetřovat, souhlasně pokyvuje hlavou.

„No a třetí věc je komunikace, ta je klíčová,“ říká Pavlas. Mám na mysli přístup k místu nehody. Z jedné strany je dobře přístupná louka, z druhé strany trati je doslova co by kamenem dohodil místní kulturní dům. Právě tam lékaři a záchranáři ošetřili desítky lehce zraněných. Těžší případy museli řešit přímo ve vlaku.

Do sálu dorazili místní, aby pomohli záchranářům. Nosili čaj raněným a pomáhali, jak se dalo.

„Slyšeli jsme velkou ránu a potom už nic. Než jsme sem přišli, už tu byli záchranáři,“ popisuje místní žena, která přišla i s manželem pomáhat.

+7

S objasněním nehody může pomoct pitva

Chvíli po poledni už je v obci klid. Před kulturním domem postávají hasiči, čeští záchranáři se mísí s německými kolegy v oranžových kombinézách. Jeden z nich dává z kelímku vodu dalmatinovi na vodítku, který čeká na majitele. Všichni ranění už jsou v nemocnici.

Některé čeká vyšetření a cesta domů, jiní utrpěli těžká poranění hlavy, končetin nebo páteře. Nejméně tři lidé zemřeli, kromě obou strojvůdců také jedna z cestujících.

Většina hasičů už svoji práci ukončila a jede zpátky na stanici. Na další zbyl nepříjemný úkol vyprostit tělo strojvedoucího ze Západního expresu.

„To ještě bude trvat, kabina prakticky zmizela,“ podotýká jeden z hasičů.

Dál už si místo přebírá policie a drážní inspekce. Pokusí se zjistit, proč přesně k neštěstí došlo. Ministr dopravy Karel Havlíček oznámil, že strojvůdce rychlíku nereagoval na znamení ke zpomalení vlaku a projel i návěstidlo v poloze Stůj. Proč strojvůdce nezastavil, to zatím nikdo neví.

„Leccos se dá vyčíst z polohy vlaků, vyslechneme řadu svědků. Uvidíme, v jakém stavu budou těla mrtvých strojvůdců, co nám třeba prozradí pitva,“ říká jeden z vyšetřovatelů.

Reklama

Doporučované