Hlavní obsah

Založil „Facebook pro básníky“. U nás je člověk nahý a syrový, říká

Poetizer. Rozhovor se zakladatelem sociální sítě, kde se sdílí poezie, Lukášem Sedláčkem. (Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

28. 11. 2020 10:11

Lukáš Sedláček uspěl se sociální sítí zaměřenou na poezii. Ve světě má 120 tisíc uživatelů a chystá se dál expandovat. To i díky tomu, že projektu uvěřil miliardář Karel Janeček a investoval do něj 70 milionů korun.

Článek

Český miliardář Karel Janeček investoval 70 milionů korun do české sociální sítě Poetizer, která slouží ke sdílení básní. „Podpisu předcházelo mnoho hodinových setkání, kde jsme Poetizer důkladně rozebírali. Nebylo to, že bychom si sedli na pivo a plácli si. Líbilo se mu, že kdokoli může psát, vydávat sbírky, nemusí spoléhat na velké subjekty,“ vypráví zakladatel sociální sítě Lukáš Sedláček, jak přesvědčil svého největšího investora. Janeček má teď v Poetizeru podíl ve výši 38,2 procenta.

Jak se dá na něčem tak antibyznysovém, jako je poezie, vydělat? Poetizer chce zpeněžit pomoc autorům s publikací. „Dokážeme vám říct, jací lidé mají zájem o vaši sbírku. Dokážeme ji vytisknout. Pomoci s redakcí. Dokážeme vám říct, kdo vás čte v Limě nebo Bratislavě, a dodat jim tu knížku,“ líčí Sedláček. Jak ho to celé napadlo, se dozvíte v rozhovoru ve videu.

Lajky pro všechny unavené z Facebooku

Za dva roky od svého spuštění nabrala síť 120 tisíc uživatelů z celého světa. Nejvíc mezi mladými ve Spojených státech. Vzniklo na ní přes milion básní.

Většina z Janečkových 70 milionů půjde do vývoje. Základní verze aplikace dostane nové funkce. Uživatelé si řekli o možnost psát si napřímo, prezentovat se na vlastním profilu nebo vytvářet různé skupiny. Prostě sociální síť se vším všudy.

Má i lajky. Říká se jim tedy srdíčka, ale fungují stejně. „Nehaněl bych to. Pro mnoho lidí je motivační, když je šéf pochválí v práci. Podobné je to s psaním poezie. Když člověk vidí, že obecenstvo pozitivně reaguje, tvoří si vlastní komunitu, vytváří si budoucí trh,“ má za to Lukáš Sedláček.

Jinak chce být Poetizer alternativou pro všechny, koho klasické sociální sítě unavují. Kde se lidé dělají hezčí, úspěšnější a šťastnější, než ve skutečnosti jsou. „Je tam snaha vyzdvihnout lidskou nahotu a syrovost. Naše zážitky jsou krásné samy o sobě. Chceme se vyvarovat toho, co způsobuje odliv mladší generace z klasických sítí: neustálé srovnávání, důraz na vizuálno,“ říká zakladatel, mimochodem také amatérský básník.

Nejdřív do Ameriky, pak i do Asie

Amerika má otestovat, jestli bude Sedláčkův finanční model fungovat. Pokud ano, chce dál do světa. Chystá expanzi do Velké Británie, Kanady a Austrálie. Potenciál vidí i v Latinské Americe, Asii a na Blízkém východě. Tam je podle něj poezie tak populární, že se v ní soutěží o velké peníze.

Že je báseň něco zastaralého, co se na moderní sítě nehodí, zakladatel Poetizeru odmítá: „Je to krátká forma, lidé se netrápí tím, jestli mají správně verše nebo ne, prostě to tam fláknou a všichni to můžou vidět.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované