Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_Y/HPVBx.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1252%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zachránit se podařilo i tento krásný dvoumotorový dopravní letoun. Jde o Lockheed Electra 10A, kterým od roku 1937 létal český podnikatel Jan Antonín Baťa.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_Y/VhXB5.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Tento konkrétní stroj byl sice vyroben pro pilotku Amelii Earhartovou, ale přednost dostal Baťa, který už nechtěl čekat. Earhartová se na daném typu později pokusila přeletět svět, ale neuspěla, protože havarovala nad Tichým oceánem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_Y/R4RB6.jpeg?fl=cro,0,0,1600,1067%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Letoun sloužil až do války v Československu pod registrací OK-CTB. Jan Antonín Baťa s ním obletěl zeměkouli.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_Y/dNABw.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Electra byla na začátku druhé světové války prodána kanadskému vojenskému letectvu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_Y/Bo7B4.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Electra po válce změnila jedenáctkrát majitele. Dvakrát nouzově přistála. Nakonec se stala majetkem praktického lékaře Dr. Almanda z Texasu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_a/pMVBp.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po několika letech korespondence s panem Almandem se podařilo Electru zakoupit a dopravit do Česka. Nyní létá v podobě jako v době, kdy ji vlastnil J. A. Baťa.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_Y/9s0B3.jpeg?fl=cro,0,0,1800,1200%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po vypuknutí požáru zaměstnanci vytáhli tři historická letadla ven, pět dalších pomohli evakuovat hasiči. Díky rychlému zásahu se předešlo mnohamiliónovým škodám na často unikátních strojích, které se na světě dochovaly třeba jen v řádech jednotek kusů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_d/jgIB4.jpeg?fl=cro,0,0,1600,1067%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Avia B.H.1 poprvé vzlétla 13. října 1920. Let ve výšce 50 metrů trval čtyři minuty. Letoun překvapil svou ovladatelností a bezvadnými letovými vlastnostmi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_Y/AmqB9.jpeg?fl=cro,0,0,1700,1133%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po mnoha ukázkových letech byla Avia B.H.1 poškozena při nouzovém přistání.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_Y/iHHBh.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kvůli pracím na dalších typech chátrala ve Vysočanech. Dodnes se z něj dochovala v depozitáři Národního technického muzea pouze jeho poničená křídla. Toto je jen věrná replika.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_Y/gfvCB.jpeg?fl=cro,0,0,1800,1196%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
První československý poválečný letoun Sokol M1C vznikl v Automobilových závodech v Chocni. V letech 1947 až 1949 se na něm uskutečnilo několik propagačních letů. Toho nejdelšího z Prahy do Kapského města v Jihoafrické republice se účastnily dva, domů se vrátil jen jeden. Druhý v Nairobi zavadil o elektrické vedení a způsobil výpadek proudu v části Afriky. Posádka vyvázla jen s lehčím zraněním.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_a/OmIBq.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1256%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Od roku 2019 přibyl mezi exponáty muzea Točná stroj WACO YKS 6 z roku 1936 (vpravo). Patří do úspěšné řady čtyř- až pětimístných dvouplošníků, které se uplatnily v různých provedeních.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_c/CffBo.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Typ YKS 6 (vlevo) je jediný letuschopný exemplář v Evropě. Tyto dvouplošníky létaly i v tvrdých arktických podmínkách, a to jak s kolovými, tak i lyžovými nebo plovákovými podvozky. Za ním je cvičný Boeing B 75 Stearman.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_Z/Bd0By.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1247%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Psovod míjí cvičný letoun Harvard MK. II AT-6C, který naštěstí unikl plamenům.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_c/yS0Bk.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1231%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Během druhé světové války byly na tomto typu vycvičeny tisíce spojeneckých letců, mezi nimi i stovky Čechoslováků, kteří pak sloužili v řadách Britského královského letectva RAF.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_d/52NB3.jpeg?fl=cro,0,0,1800,1200%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Letoun s číslem 7678 létá v původních barvách jihoafrického letectva.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_Z/nnpBz.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pod názvy Harvard nebo T-6 Texan se jich vyrobilo 15 495 kusů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_Y/Z1QB8.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Dochované exempláře jsou vyhledávané mezi leteckými sběrateli. V mnoha historických filmech si zahrály roli bojových typů včetně japonských Mitsubishi Zero.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_Y/cexB2.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1263%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Boeing B 75 Stearman je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků. Během druhé světové války se na tomto typu školili v Kanadě i budoucí českoslovenští bojoví piloti RAF.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_d/y9YB1.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Cvičné stroje Stearman poháněl hvězdicový motor Continental R-670-5 o výkonu 220 koní.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_Y/16iBy.jpeg?fl=cro,0,0,1900,1267%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Během zásahu nebyl nikdo zraněn. Odhadovaná škoda je prozatím vyčíslena na 1 milion korun.