Hlavní obsah

Už žádné plachty zakrývající domy. Praha vyžene reklamu nejen z centra

Foto: město Praha

Příklad reklamního nosiče, který by měl z Prahy zmizet.

Pražský magistrát rozšíří nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část celé metropole.

Článek

Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibudou dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšíření by mělo začít platit v červenci příštího roku.

„V památkově chráněných územích se nachází řada krásných domů, reklamní plachty na fasádách je často zakrývají a tím zcela mění nejen naše vnímání architektury samotných objektů, ale především celkový dojem z prostoru,“ uvedl primátorův náměstek Petr Hlaváček (TOP 09 a STAN – Spojené síly pro Prahu).

Nařízení, které reguluje reklamu, v Praze platí od roku 2006. Dosud se však týkalo pouze nejpřísněji chráněné památkové rezervace v historickém centru Prahy, tedy Starého Města, Josefova, Malé Strany, Nového Města, Vyšehradu a Hradčan.

Anketa

Souhlasíte s odstraněním reklam z velké části Prahy?
Ano
93,8 %
Ne
6,2 %
Celkem hlasovalo 129 čtenářů.

Nyní se rozšiřuje na všechna další památkově chráněná území: zejména na čtvrti v širším centru Prahy, jako jsou Vinohrady, velké části Holešovic, Bubenče, Karlína, Žižkova, Střešovic a Smíchova, a zasahuje také do Nuslí a Vršovic, ale i do dalších oblastí, kam sahá ochranné pásmo Pražské památkové rezervace.

„Reklama do města patří, ale v kultivované podobě. Snažíme se proto pro všechny druhy reklamy stanovit jasná a srozumitelná pravidla. Jedním z nich je to, že by se reklamní plachty neměly objevovat v památkově chráněných územích,“ dodala Hana Třeštíková (Praha Sobě), radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu.

Reklamní nosiče, které už Praha nechce:

Schválená vyhláška bude mít tři stupně přísnosti. Nejpřísnější pravidla i nadále platí na území Pražské památkové rezervace, kde se oproti současnému stavu téměř nic nemění. Do druhého pásma budou spadat památkové zóny, kde bude platit méně přísná varianta zakazující šíření reklamních plachet a bannerů, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale také rozdávání letáků a vylepování plakátů mimo zkolaudovaná místa.

Ve třetím pásmu, které je největší a zahrnuje celý zbytek Prahy 2 a 3, celou Prahu 7, většinu Prahy 4, 6, 8 a 10 a velkou část Prahy 5, budou zakázané jen ty nejrušivější druhy reklamy – reklamní plachty a reklamy na dopravních prostředcích, zejména přívěsy s reklamními tabulemi umisťované podél silnic a na parkoviště.

Vyhláška je podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana koncipována tak, aby se vztahovala jen na reklamu, která není zkolaudovaná podle stavebního zákona. „Nepostihne tedy podnikatele tím, že by jim znemožnila instalovat si reklamní zařízení v blízkosti jejich provozovny. I nadále bude možné reklamní zařízení umístit, jen bude nutné dodržet ustanovení Pražských stavebních předpisů, které stanoví kupříkladu jeho maximální rozměry,“ vysvětlil Hofman. Stavební úřad také zkontroluje provedení a stabilitu nosiče. Skončí však praxe, kdy si dnes lidé „nadivoko“ umisťují plachty a bannery na ploty či fasády. Na reklamní plachty se totiž dosud žádná regulace nevztahovala.

Díky vyhlášce, kterou nyní město rozšířilo, se nedávno podařilo vyřešit problém velkoformátové reklamní plachty, která zakrývala fasádu dvou domů v předpolí Nuselského mostu. Plachta byla nelegální, jelikož se nachází na území Pražské památkové rezervace, kde regulace plachet již několik let platí.

Vyhlášku připravil magistrát ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Platit bude od července příštího roku, což by mělo provozovatelům reklamních plachet a dalších typů reklamy dát dostatek času k tomu, aby svá zařízení odstranili.

Některé městské části, například Praha 11 nebo 12, požadovaly rozšíření regulace i na svoje území. Radnice Prahy 22 pak navrhla, aby se rozšířila na všechna historická jádra městských částí a také na silnice první třídy. Těmto požadavkům magistrát nevyhověl. „Byl by tím narušen původní koncept na sebe navazujících zón s odstupňovanou mírou regulace reklamy od centra města směrem k jeho periferii,“ píše se podle ČTK v dokumentu.

Doporučované