Hlavní obsah

Vizuální smog zahalil Prahu. Město vypoví desítky smluv na reklamní plochy

Foto: ČTK

Ilustrační foto.

Reklama

24. 8. 2020 14:01

Česká metropole chce omezit vizuální smog. Pražský magistrát proto vypoví 38 smluv na pozemky, které pronajímá různým firmám pro umístění reklamních poutačů o ploše do osmi metrů čtverečních.

Článek

Dnes o tom rozhodli radní. Mezi firmami, které o plochy přijdou, jsou reklamní společnosti, maloobchodníci, ale i městem spoluvlastněné Kongresové centrum. Důvodem je snaha omezit takzvaný vizuální smog, tedy zamoření veřejného prostoru především agresivní reklamou. Praha připravuje také rozšíření nařízení regulujícího reklamu i mimo území Pražské památkové rezervace.

Anketa

Obtěžuje vás reklama v ulicích?
Ano
96.6 %
Ne
3.4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 179 čtenářů.

Pražská koalice má v programu, že bude omezovat vizuální smog. Radní zatím schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách. Na základě dnešního rozhodnutí by z různých části Prahy měly zmizet další desítky reklamních ploch. Podle schváleného dokumentu mají dosavadní nájemci parcel výpovědní dobu tři měsíce a výpověď je možná bez udání důvodu.

Pražské stavební předpisy rozlišují reklamní nosiče do osmi metrů čtverečních a ty větší, které jsou považovány za stavby určené pro reklamu. Podle průzkumu magistrátu bylo menších ploch v roce 2016 v metropoli 2055, z toho 544 na městských pozemcích. Podle informací města mělo 247 z nich výměru přes dva metry čtvereční a téměř polovina z těchto ploch neměla platnou nájemní smlouvu. Rada letos v lednu také vyzvala městskou Technickou správu komunikací, aby učinila stejný krok jako magistrát a smlouvy vypověděla.

V současnosti je v Praze venkovní reklama regulována nařízením města v oblasti Pražské památkové rezervace. Omezení se týká různých plachet, cedulí, plakátů a výlepů na soukromých objektech, typicky plotech, opěrných zdech nebo fasádách budov. Nevztahuje se naopak na oficiální reklamní plochy například na městském mobiliáři a na reklamu, kterou si provozovatelé umístí na svoje obchody nebo jiné provozovny. Vedení města by mělo brzy schvalovat úpravu nařízení, která by tuto regulaci rozšířila i mimo památkovou rezervaci. Reklamu na území hlavního města regulují také Pražské stavební předpisy, ty však omezují pouze velkoformátové nosiče.

Nejviditelnějším příkladem sporu o reklamu z posledních dnů je krok firmy Samsung, která z domu v ulici Boženy Němcové u Nuselského mostu stáhla svůj obří poutač. Mluvčí Samsungu David Sahula uvedl, že důvodem bylo rozhodnutí soudu, který reklamní plochu označil za nelegální. Samsung reklamní plochu nicméně nevlastní. Odstranit ji nařídil soud vlastníkovi jednoho z domů, firmě Jizera Invest.

Záhy ovšem provozovatel do prostoru uvolněného Samsungem umístil plachtu s fotografií Milady Horákové a nápisem „Zavražděna komunisty“. Předseda Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas uvedl, že jde o kritiku města za jeho nedostatečnou komunikaci s provozovateli reklamy a používání dvojího metru. Plakáty s Horákovou podle něj byly při nedávném výročí její popravy vyvěšeny i tam, kde to není povoleno.

Primátor Zdeněk Hřib vyvěšení plachty odsoudil jako zneužití odkazu popravené političky v reklamní válce proti městu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené