Hlavní obsah

V Hřensku se modernizuje ochranné stání pro velká plavidla

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

3. 11. 2020 22:27

V Hřensku na Děčínsku se modernizuje ochranné stání pro velká plavidla. Sloužit bude od příštího roku lodím i při nejvyšších vodních stavech. Náklady na práce jsou 17 mil. Kč. ČTK o tom informovalo Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Článek

Přístav ve Hřensku je poslední před říční hranicí z Německem, kde lze plavidla při povodních bezpečně vyvázat. Proti proudu Labe je další nejbližší ochranný přístav v Děčíně-Rozbělesích.

Ochranné stání tvoří tzv. dalby, což jsou vysoké ocelové sloupy, které vyčnívají z vody a umožňují lodě uvázat při záplavách. V Hřensku se osm takovýchto sloupů nachází v těsné blízkosti státní hranice s Německem na pravém břehu Labe. „Za běžného provozu si u nich připojuje do vleku remorkér Beskydy nákladní i osobní lodě, aby jim pomohl doplout obtížně splavným úsekem Labe bez zdymadel do Děčína a Ústí nad Labem,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Za uplynulých 20 let stát na Labi modernizoval sedm přístavů a vývazišť. „Téměř kompletně je tak na vodní cestě garantováno, že lodě bezpečně přečkají povodeň, aniž by bylo riziko jejich utržení,“ uvedl Bukovský.

Dalby v Hřensku budou zvýšeny o 4,75 metru tak, aby v případě povodňových stavů umožnily bezpečné vyvázání čtyř plavidel o rozměrech 137 metrů krát 11,5 metru, což jsou největší lodě běžně plující po Labi mezi Českou republikou a Německem. „Každá dalba je nyní tvořena šesticí ocelových sloupů, které jsou propojeny ocelovými podestami a vybaveny vyvazovacími prvky. Sloupy z řady směrem do koryta budou navýšeny až na požadovanou výšku 2,8 metru nad úroveň hladiny odpovídající povodním v roce 2002 dvojicí ocelových trub se třemi podestami s vyvazovacími prvky. Dosáhnou tak rekordní výše téměř 18 metrů nad dnem řeky,“ uvedl Bukovský. Dalby jsou v horní části spojeny řetězem.

Při povodních v roce 2002 na Labi několik lodí neodolalo v rozbouřeném toku obrovskému proudu, utrhlo se a vyplulo z přístavů či vývazišť. Na trase pak ohrožovaly bezpečnost lidí a staveb. Některé z nich pyrotechnici potopili pomocí trhavin. Při odstřelu v Děčíně zahynul jeden člověk.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované