Článek
Ondřej Ševců je ředitelem Územního odborného pracoviště v Praze spadajícího pod Národní památkový ústav a zbourání Libeňského mostu považuje za chybné. Ačkoliv prý rozumí tomu, že se Praha v poslední době kloní k radikálním řešením, situaci lze podle něj řešit i jinak.
„Oprava mostu je možná. Můžeme se dokonce domnívat, že by mohla být ekonomičtější, než jsou současné propočty,“ vysvětluje Ondřej Ševců. Z architektonického hlediska má podle něj most příliš velkou hodnotu.
Libeňský most, jenž byl postaven v roce 1928 a poslední menší rekonstrukcí prošel naposledy za druhé světové války, se podle architekta výrazně liší od obyčejných dálničních mostů. Pro Seznam se rozpovídal i o specifické „tváři“, kterou podle něj stavba má.
„To typické zhlaví není jenom trojúhelníková konstrukce, ale je na tom nasazen takový břit. To je zcela zjevná snaha architekta o jakýsi výraz, který možná naznačuje vzdorování toho mostu řece,“ rozplývá se nad architektonickým řešením pilířů Ševců.
Nový bude na sto let, říká magistrát ke zbourání Libeňského mostu
Architekt považuje Libeňský most za skvost a zároveň tvrdí, že v tomto ohledu není osamocen. Proti demolici se už vyjádřilo několik dalších institucí, včetně České komory architektů, Klubu Za starou Prahu, Národního technického muzea nebo Mezinárodní rady pro památky a sídla.
„V jiných zemích se stavby podobného typu památkově chrání a také se s nimi podle toho nakládá,“ dodává Ševců.
Pražský radní Dolínek navrhl, aby byl zbourán Libeňský most
Libeňský most není kulturní památkou, rozhodlo Ministerstvo kultury
Náměstek primátorky hlavního města Petr Dolínek v pondělí navrhl most zbourat a postavit místo něj nový. Tuto variantu o den později podpořili pražští radní. Další kolo debaty a finální hlasování o zbourání Libeňského mostu bude ve čtvrtek. To budou o této variantě hlasovat zastupitelé.
Kvůli špatnému stavu Praha nechala most v lednu zhruba na šest týdnů zavřít pro dopravu. Po provizorním podepření na něj teď smějí při snížené rychlosti vjíždět alespoň auta a tramvaje.