Hlavní obsah

Válka o Peruna. Vaše bojová vozidla neprošla zkouškami, tvrdí obrana. Nesouhlasíme, brání se výrobce

Český výrobce obrněných vozů se dohaduje s Ministerstvem obrany o své Peruny. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

31. 8. 2019 20:00

Spor o výsledek vojskových zkoušek obrněných vozů Perun vede Ministerstvo obrany s českým výrobcem SVOS z Přelouče. Firma toto „jablko sváru“ představila veřejnosti na oslavách výročí výsadkářů v Chrudimi.

Článek

Přeloučská firma SVOS už od roku 1995 vyrábí obrněná vozidla na míru, která slouží na misích OSN, OBSE, ale také na ambasádách v zemích s horší bezpečnostní situací, nebo u soukromých osob, které vyžadují opancéřované vozy. Od letošního roku měla čtyři bojová vozidla z Přelouče posílit i českou armádu. Ministerstvo obrany však nyní od kupní smlouvy z roku 2017 odstoupilo. Firma, která získala zakázku na čtyři vozy typu Perun za skoro 100 milionů korun v řádném výběrovém řízení, se chce bránit.

„Ministerstvo nám zaslalo jednostranné odstoupení od smlouvy, my jsme mu odpověděli naším nesouhlasem z důvodu toho, že toto vozidlo splňuje podmínky a že považujeme výpověď za neplatnou,“ řekl generální ředitel firmy SVOS Jaroslav Černý, který spolu s kolegy vozidlo Perun představil veřejnosti na sobotním dni otevřených dveří a oslavách u výsadkářů v Chrudimi.

Podle Ministerstva obrany Peruny neprošly vojskovými zkouškami, při nichž se s vozy seznamují vojáci, kteří by je později v misích měli využívat. „Vojskové zkoušky mají svá pravidla a prochází jimi veškerá nově zaváděná armádní technika. Vozidla Perun v průběhu vojskových zkoušek nevyhověla, protože je výrobce bohužel nedokázal dodat s parametry, ke kterým se písemně zavázal,“ uvedlo Ministerstvo obrany v tiskovém prohlášení vydaném poté, co se SVOS proti ukončení smlouvy ohradil.

Podle vyjádření ministerstva se vojskové zkoušky konaly v rozmezí července a října 2018. „Jelikož vozidlo vykazovalo řadu odchylek od smluvních podmínek, byl termín zkoušek prodloužen náčelníkem Generálního štábu AČR do 30. června 2019. Ani do tohoto termínu však nebylo dosaženo požadovaného výsledku a vozidlo nevyhovělo v 85 procentech hodnocených zkoušek. Včetně hodnocení parametrů, které mají zásadní vliv na spolehlivost vozidla jako celku v bojovém nasazení a na ochranu života posádky,“ dodal tiskový odbor ministerstva.

Firma SVOS se však proti tomuto prohlášení ohrazuje, zejména proti výroku o neplnění 85 procent zkoušek. „Ministerstvem zmíněné dílčí nedostatky jsme již v říjnu 2018 prokazatelně odstranili. Od října 2018 jsme několikrát neúspěšně žádali o pokračování zkoušek v souladu s platnými pravidly, při kterých by ministerstvo mohlo ověřit plnění všech požadavků kupní smlouvy prověřovaných ve zkouškách. Pokud totiž zkoušky upraveného vozidla bez zavinění naší firmy vůbec neproběhly a prodloužené období zkoušek tedy nebylo vůbec využito, nelze v souladu s kupní smlouvou hovořit o nevyhovujícím výsledku,“ ohradila se firma SVOS v nejnovějším tiskovém prohlášení.

Opírají se rovněž o fakt, že vozidlo již prošlo testy Vojenského technického ústavu řízeného Ministerstvem obrany.

„Náš zájem je dokončit vojskové zkoušky a náš zájem je, aby vozidlo ochránilo české vojáky na misích a sloužilo jejich potřebám,“ dodává k tomu Jaroslav Černý, podle nějž nyní firma vyčká na odpověď Ministerstva obrany a poté se teprve rozhodne k dalším krokům, které by měly ochránit dobré jméno společnosti i samotného vozidla Perun, které vyrobili právě pro českou armádu. „Vozidlo bylo upravováno a přizpůsobováno potřebám české armády, která pro něj měla být referenční zákazník,“ říká Černý.

Gró zákazníků podle něj tvoří klienti ze zahraničí. „Dodáváme vozidla například pro OSN, OBSE, jsou to mezinárodní mise, naše vozidla jsou od Nového Zélandu až po jižní Afriku. Další vozy dodáváme na Ministerstva zahraničních věcí, našimi vozidly jezdí prezidenti, ministři, králové,“ vyjmenovává Černý, jehož firma od roku 1995, kdy je na trhu, vyrobila okolo 4 tisíc různých obrněných či bojových vozidel pro různé účely.

Vývoj obrněného vozu Perun zahájili v Přelouči v roce 2014 a podle Jaroslava Černého je vůz kompletně vyroben v tamní továrně. Firma na něj použila několik svých patentů, včetně například neprůstřelných skel. „Je to vozidlo bojové, které slouží na ochranu vojáků, kteří na tomto vozidle jsou. Toto vozidlo výjimečné je s tím, že je chráněno proti explozi, to znamená proti personálním minám, proti tankovým minám a má i balistickou ochranu boční části,“ dodává ředitel a zároveň spoluzakladatel firmy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované