Vědci znovu potvrdili, že na jednom z měsíců Saturnu jsou organické sloučeniny

Snímek měsíce Saturnu Enceladus z roku 2007.Video: Anita Mejzrová, NASA

Nový objev vědců ze Svobodné berlínské univerzity potvrdil dřívější zjištění astronomů z NASA o přítomnosti organických sloučenin na jednom z měsíců Saturnu Encleadu. Ty vyvěrají na povrch i mimo gravitační pole díky četným gejzírům. Je tak společně s měsícem Jupiteru Europou považován za nejpravděpodobnější místo na nalezení života mimo planetu Zemi v naší sluneční soustavě. Novou studii vědci publikovali v měsíčníku Královské astronomické společnosti. Vycházeli přitom ze starých dat sondy Cassini.

Enceladus je šestý největší měsíc planety Saturn. Povrch tvoří z většiny relativně čistý led, který způsobuje odrážení slunečního záření. Proto teplota klesá až na –198 stupňů. Pod vrstvou ledu se podle NASA nachází rozlehlý oceán, který tvoří kapalná voda. Sonda Cassini v roce 2005 objevila četné gejzíry, které vytvářejí mračna vodního ledu v oblasti jižního pólu. Část vyvrženého materiálu dopadá zpět na povrch jako sníh, část uniká díky velké rychlosti z gravitačního pole. To umožňuje vznik Saturnovu prstenci E.

Jedná se o specifický druh sopečné činnosti: kryovulkanismus. Na rozdíl od vulkanismu spojeného s vyvřením silikátové taveniny o teplotě stovek stupňů celsia se teplota hmoty při kryovulkanismu pohybuje ve velice nízkých teplotách. I přes to je tento proces v mnohém podobný vulkanismu známému ze Země. Vyskytuje se například na Titanu, největším objeveném měsíci planety Saturn či na měsíci Europa.

Laboratoř zabývající se vývojem pohonných jednotek pro sondy NASA Jet Propulsion Laboratory zmiňované organické sloučeniny popsala jako molekuly kondenzované do ledových zrnek, které obsahují sloučeniny dusíku a kyslíku.

Organické sloučeniny jsou na planetě Zemi součástí produkce aminokyselin, které CNN popisuje jako stavební bloky života . Přítomnost organických sloučenin ale zatím neznamená důkaz o existenci života na Enceladu. Organické sloučeniny jsou totiž jen vedlejším produktem reakcí, ke kterým dochází při vzniku aminokyselin. V oceánech na Zemi k nim dochází v průduších na dně. Vědci se podle CNN domnívají, že něco podobného by se mohlo dít i v oceánu na Enceladu.

„Stále nevíme, zda jsou aminokyseliny potřebné pro život i mimo planetu Zemi, ale nález sloučenin, které jejich tvorbu způsobují, je důležitou součástí skládačky”, uvedl Nozair Khawaja, který vedl aktuální výzkum při Svobodné univerzitě v Berlíně.

Sonda Cassini odstartovala v říjnu 1997, do gravitační sféry Saturnu doputovala až v březnu 2004. V letech 2010 až 2012 sonda proletěla třikrát kolem Enceladu. V roce 2014 pak byly zveřejněny výsledky dat, které prokázaly přítomnost vody. I přes to, že mise skončila v září 2017, data budou vědcům sloužit ještě několik dekád.

Do budoucna NASA plánuje věnovat pozornost i měsíci Europa. Na její průzkum by se měla soustředit mise naplánovaná na rok 2020.