Hlavní obsah

Virtuální spolužáci jsou hitem. Motivují a zmírňují pocit samoty

Ukázka videí streamujících studentů. (Video: 내 옆자리 남자, Youtube.com)

 

Reklama

15. 2. 12:50

S online výukou nevymizela nutnost psaní domácích úkolů a příprav na přijímací zkoušky. V pandemii osamocení studenti si ale navzájem pomáhají – streamují desítky hodin soustředěného učení.

Článek

Jihokorejská studentka sedí u stolu a věnuje se domácímu úkolu. Soustředěné ticho jednou za čas prořízne akorát zvuk otáčení stránek a škrábání tužky na papíře. Video má přes deset hodin a v jeden okamžik ho sledují tisíce studentů po celém světě. Pandemie posílila další internetový fenomén.

Že domácí výuka plně nenahradí chození do školy, zjišťují studenti po celém světě. Vedle stesku po kamarádech a pevném časovém režimu mají ti starší ale i problém navíc. Po absolvování online výuky je čekají hodiny samostudia, příprava na přijímací zkoušky, učení na testy a psaní domácích úkolů. Zatímco jindy by využívali knihoven a studoven, nyní každý sedí doma stále za tím samým stolem a s mizící motivací hledí pořád do jedné a té samé zdi.

Na problém moderní doby moderní řešení. Jihokorejští studenti už několik let provozují takzvané „gong bang“ neboli „studijní vysílání“. Hodiny streamování sebe sama při studiu v naprostém tichu se během pandemie dostaly za hranice asijského kontinentu.

Spousta jihokorejských studentů se na náročné přijímací zkoušky na střední a vysoké školy připravuje až 16 hodin denně. Trend studijních videí odstartoval pravděpodobně jeden ze studentů, který chtěl rodičům poskytnout důkaz, že opravdu hodiny leží v učebnicích a pilně se připravuje. Poslední měsíce se však gong bang rozšířil dál do Japonska, Indie, Spojených států a Británie.

Videa na YouTube pojmenovaná jako „Váš studijní kamarád je tady“ nebo „Zkoušky na medicínu – těžká práce se vyplatí“ pomáhají sledujícím získat pocit, že v učení nejsou sami a že studijního virtuálního kamaráda mohou najít kdekoli po světě. Studenti si nápad nemohou vynachválit, mnozí z nich navozenou atmosféru přirovnávají k času strávenému v knihovnách, do kterých kvůli covidu-19 nemohou.

Jeden z nejpopulárnějších kanálů YouTube pro gong bang v Jižní Koreji má název „Muž sedící vedle mě“ a představuje bezejmenného studenta, jehož cílem je stát se daňovým účetním. Svůj kanál popisuje jako „první 24hodinové živé studijní vysílání na světě“. V přímém přenosu tak 53 tisícům odběratelů pravidelně přenáší svůj studijní stůl lemovaný knihami, zasněžené okno a svůj soustředěný výraz.

Myšlenka se stala o to populárnější ve Spojených státech. Kanál s názvem The Strive to Fit má 406 tisíc odběratelů a stará se o něj newyorská lékařka Jamie. Se streamováním začala v dobách přijímacích zkoušek na medicínu. Od doby nástupu do práce se pak obsah videí zaměřil na všechny další aspekty jejího života – péči o pleť, přípravu na atestace nebo popis toho, co nosí v batohu.

Korejské trendy, zejména pak K-pop, televizní seriály a filmy, si tradičně zamilovávají mladí Indové. „Tato videa sleduji hodiny kvůli přípravám na atestace. Pomáhají mi v přípravě na kardiologické zkoušky,“ říká pro SCMP třicetiletý lékař Pavitra Thamizharasan, konzultant pracující v Global Hospitals Chennai, který musí neustále absolvovat různé lékařské kurzy.

Studijní streamy se časem začaly specializovat na jednotlivé profese. „Cítím se duševně silnější, když sleduji tato videa, protože mám pocit, že nejsem jediný, kdo musí tolik studovat nebo je stresován hromadou knih, které si musí přečíst,“ řekl Thamizharasan. „Kvůli pandemii je většina z nás doma… a naše obvyklá místa setkávání jako kavárny jsou nepřístupná, takže je skvělé mít tuto virtuální podporu, díky níž se budete cítit méně osaměle.“

Motivace a anonymní sláva

Streameři tohoto typu se na rozdíl od běžných youtuberů nemají potřebu svému publiku představovat. Některá ze studijních videí neodhalují ani totožnost studenta, vystupují pod přezdívkami a ani během několikahodinových přenosů neodhalí svou tvář. Pouze listují knihami a píší poznámky.

Takový úkaz je pak pro mnohé studenty motivací. „Videa se mi líbí proto, že v tom boji a bolesti jsou i další mí ‚spolužáci‘. Je motivující vidět člověka se stejným cílem, tlačí mě to k tomu, abych vynakládala maximální úsilí,“ popisuje 21letá Ritika Sureshová, indická studentka inženýrství. Její oblíbenou virtuální spolužačkou je Britka Ruby Grangerová, jejíž kanál má 53 tisíc odběratelů. Některá videa, ve kterých studuje anglickou literaturu, trvají až 20 hodin.

„Zejména studenti se mohou snažit vytvářet motivaci ke studiu,“ vysvětluje popularitu gong bang videí doktorka Kamna Chhibberová, psycholožka ve Fortis Healthcare v Novém Dillí. „V tomto kontextu je studium vrstevníků povzbudivé a může také ovlivnit jejich chování, protože jim poskytuje povzbuzení a tlak na tvrdší práci a realizaci jejich potenciálu.“ Spoustu takových videí doprovází stovky děkovných komentářů studentů po celém světě. „Pomohli jsme mi učit se a zmírnit stres ze zkoušky,“ píší. „Pomáháte mi držet si morálku a vydržet.“

„Většina z těchto gong bang youtuberů to nedělá kvůli virální slávě nebo penězům, i když nějaké vydělávají kvůli reklamě,“ vysvětluje Paresh Desai, student inženýrství v indickém Ahmadábádu. „Někteří z nich věnují své výdělky charitativním a pečovatelským domovům a také dávají dárkové karty lidem, kteří s nimi získají dobré výsledky. Jde spíše o pomoc ostatním studentům soustředit se na studium.“

Podle jiných ale tato videa pomáhají utvářet přesvědčení, že lze pozitivního studijního úspěchu dosáhnout jen v případě, že se žáci učí desítky hodin i po škole. „Studovat až 15 hodin denně je nezdravé a není to jediný způsob, jak toho dosáhnout,“ říká Anita Raová, studentka inženýrství v Novém Dillí. „Někdy používám tato videa jako pozadí, když studuji, ale jejich čas studia neberu příliš vážně. Mám svůj vlastní styl učení přerušovaný několika přestávkami, kdy sleduji televizi nebo se procházím.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované