Hlavní obsah

Vláda nařídila úřadům omezit úřední hodiny. Ne všechny poslechly

Foto: Josef Mačí, Seznam Zprávy

Před registrem vozidel a řidičů na pražském Vyšehradě lidé vzorně dodržovali rozestupy.

Reklama

13. 10. 2020 14:40

Téměř všechny úřady v Česku omezily úřední hodiny na pět hodin a dva dny v týdnu. Ze státních úřadů nechají otevřeno déle jen katastry. Využily výjimku, kterou jim vládní opatření dává.

Článek

Finanční úřady, Česká správa sociálního zabezpečení, úřady práce, veterinární správa nebo celní úřady. Ty všechny zkrátily na základě středečního vládního opatření úřední hodiny.

„Omezují se otevírací doby úřadů na systém, který tady byl už během první vlny, a to dvakrát pět hodin, tedy dva dny v týdnu po dobu pěti hodin,“ upřesnil jedno z přijatých vládních opatření ve středu ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO).

Ze státních úřadů „neposlechly“ pouze katastrální úřady. Většina krajských úřadů a pracovišť zůstává otevřena navzdory přání vlády, a to dvakrát v týdnu od osmi hodin ráno do pěti hodin odpoledne.

„Krajští ředitelé od nás dostali návod, že usnesení vlády jim umožňuje prodloužit úřední hodiny nad rámec dvakrát pět hodin, pokud se třeba už na jaře ukázalo, že nestíhali klienty obsloužit nebo se tvořily fronty,“ vysvětluje předseda Českého úřadu zeměměřického a katastrálního Karel Večeře.

Vládní usnesení o omezení úředních hodin úřadů

Vláda s účinností ode dne 12. října 2020 od 00:00 hodin do dne 25. října 2020 do 23:59 hodin ukládá orgánům veřejné moci a správním orgánům (dále jen „orgán“), aby v rámci svých pracovišť zavedly opatření spočívající v:

(…)

2. omezení rozsahu úředních hodin orgánů na dva dny v týdnu v rozsahu pěti hodin v daném dni, a to v čase dostupném pro veřejnost; o změně úředních hodin orgány vhodným způsobem informují a zveřejní je na svých úředních deskách; omezení rozsahu úředních hodin orgánů se neuplatní v případech, kdy

a) dosavadní rozsah úředních hodin orgánu nepřesahoval rozsah stanovený tímto krizovým opatřením,

b) by omezení rozsahu úředních hodin ohrozilo činnost orgánu nebo nepřiměřeně omezilo práva klientů/veřejnosti,

c) byl klientovi předem potvrzen termín k dostavení se na pracoviště orgánu.

Katastrální úřady totiž využily jedné z výjimek, které vládní opatření dává, a to neomezit rozsah úředních hodin, pokud by došlo k ohrožení činnosti orgánu nebo nepřiměřenému zásahu do práv veřejnosti.

Ne ve všech krajích ale doporučení shora poslechli. Jedním z nich je Katastrální úřad pro Vysočinu.

„Vyhodnotili jsme to tak, že začneme s těmi pětihodinovými úředními hodinami. Kdyby se situace nějak změnila, tak přistoupíme ke kroku, který udělala většina ostatních katastrálních úřadů, a rozšíříme úřední hodiny do 17 hodin,“ řekl Seznam Zprávám ředitel tamního katastrálního úřadu Miloslav Kaválek.

Podle ředitele ČÚZK si lidé nevystačí s elektronickou komunikací nebo podáním do schránek podatelen, které jsou znovu nainstalované na úřadech a pracovištích katastru v době běžných úředních hodin.

„Většinu podání dnes přijímáme elektronicky, problém je ale někde jinde. Banky dnes neumožňují zástavní smlouvy podepisovat elektronicky nebo je nekonvertují. Celá řada zejména těch menších peněžních ústavů, které poskytují hypotéky, uznává potvrzení návrhu na vklad, jen pokud je na kopii razítko,“ dodává Večeře.

Praha 13: Vládní opatření omezuje naše občany

I některé krajské a městské úřady ale zůstávají otevřené nad rámec pěti hodin během dvou dnů v týdnu. Jediným takovým úřadem v Praze je ten městské části Prahy 13.

„Došli jsme k závěru, že opatření nepřiměřeně omezuje naše občany. Už z první vlny jsme měli negativní zkušenost, že se před radnicí kumulovalo nepřiměřené množství lidí, které jsme museli usměrňovat,“ vysvětluje aktuální krok tajemník úřadu Jaroslav Mareš.

Je tak otázkou, jestli vládní opatření skutečně míří správným směrem. Kratší úřední hodiny mohou sice na jednu stranu občany spíše donutit, aby řešili osobně pouze neodkladné záležitosti a ostatní odložili nebo je s úřadem projednali písemně, případně elektronicky.

Podle úřadů, které zůstávají otevřené více než dvakrát pět hodin v týdnu, ale může být takový krok kontraproduktivní. Namísto toho, aby se lidé rozvrstvili do celého dne, budou se na úřadech tvořit fronty, a s tím i poroste riziko nákazy koronavirem.

Příkladné rozestupy a čekání

Kupříkladu ale ani jeden z nejvytíženějších úřadů v republice – pražský registr vozidel a řidičů na Vyšehradě – úřední hodiny nerozšířil. Řídí se vládním usnesením, tedy 8 až 13 v pondělí a stejnou dobu ve středu. Větší fronty než obvykle se zde ale v pondělí netvořily. Přepážky zvládaly nápor klientů a lidé způsobně čekali s rozestupy vevnitř nebo venku.

Stejně jako řada dalších úřadů, například úřady práce, ale i pražský registr vozidel využil druhou výjimku z vládního opatření. Pokud byl některý ze zájemců objednaný na čas mimo nově vyhlášené úřední hodiny, může i tak přijít.

„Přišlo mi i znovu potvrzení do e-mailu, že můj čas platí,“ potvrdil jeden z čekajících před registrem vozidel na Vyšehradě Seznam Zprávám.

Registry omezily úřední hodiny i přesto, že už neplatí jarní moratorium na propadlé řidičské průkazy a profesní způsobilosti. Dokladům, kterým uplynula platnost od 1. února do 31. srpna, byla rozhodnutím Evropské unie automaticky prodloužena o sedm měsíců od data původního ukončení. Nic takového ale pro novější průkazy neplatí.

„V současné době nemáme k dispozici žádné zprávy o tom, že by Evropská unie připravovala nějaký nový právní předpis ve věci prodloužení platnosti dokladů (řidičské průkazy, profesní způsobilost řidičů), tj. řidičské průkazy, kterým končí platnost od 1. 9. 2020 budou neplatné k danému datu,“ napsal Seznam Zprávám mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

I kvůli tomu tak některé městské úřady ponechávají původní úřední hodiny odborů dopravněsprávních činností, jako například v Brně, nebo dobu těchto pracovišť prodloužily nad rámec pěti hodin, tak k tomu přistoupil Hradec Králové.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované