Hlavní obsah

Vláda probere návrh na větší zapojení žáků do mezinárodních testů

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Čeští žáci by se v nadcházejících letech měli více zapojovat do mezinárodních testování toho, co se naučili.

Článek

Vedle matematických, přírodovědných a čtenářských dovedností by se ve školách mohlo nově zjišťovat například i to, jak se děti vyznají ve finančních otázkách a jak umí pracovat s počítači a informacemi. Vyplývá to z návrhu Ministerstva školství, který má v pondělí projednat vláda.

Česko se v současnosti účastní mezinárodního průzkumu PISA OECD a testování TIMSS a PIRLS Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). V PISA je ČR zapojena do zjišťování přírodovědné, čtenářské a matematické gramotnosti patnáctiletých žáků. Testy se konají jednou za tři roky, poslední byly v roce 2018. V mezinárodním srovnání skončili Češi jako průměrní až mírně nadprůměrní, nejhůře dopadli ve čtenářství. Nově by se v roce 2022 podle návrhu ministerstva mělo Česko v testech PISA zapojit do ověřování finančních znalostí patnáctiletých, kterého se čeští žáci účastnili naposledy v roce 2012.

V průzkumu PIRLS se jednou za čtyři roky ověřuje čtenářství čtvrťáků. Nejbližší testování se plánuje na rok 2021. Testy TIMSS se v ČR dosud zaměřovaly na to, jak zvládají matematiku a přírodovědu žáci čtvrtého ročníku základních škol. Tyto testy se dělají jednou za čtyři roky, budou v roce 2023. Ověřovat by se v nich pak podle návrhu ministerstva měly i matematické a přírodovědné dovednosti osmáků. Ve stejném roce by se navíc měla nově zjišťovat také takzvaná počítačová a informační gramotnost v testech ICILS, které se konají jednou za pět let.

Podle Ministerstva školství je větší zapojení žáků do mezinárodního testování klíčové pro porovnání úrovně vědomostí a dovedností Čechů a dětí v zahraničí. Úřad podle podkladů k návrhu počítá s aktivní účastí škol v mezinárodních průzkumech i v připravované strategii vzdělávací politiky do roku 2030, která by podle ministerstva měla vést k modernizaci výuky. Zjištění z mezinárodních testů by měla být východiskem pro další nastavení vzdělávání v ČR, uvedl úřad. Novou strategii vzdělávání by podle dřívějších informací měla vláda schvalovat na podzim. Ministerstvo ji nyní dokončuje.

Zapojení škol do navrhovaných průzkumů by nemělo zvýšit výdaje státního rozpočtu. Testy by se měly zaplatit z peněz, které má ve svém rozpočtu Ministerstvo školství.

Reklama

Související témata:

Doporučované