Hlavní obsah

Nejsou čipy, není práce. Automobilky chtějí, ať vláda pošle peníze

Foto: David Jancik, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Ve hře je návrat programu Antivirus. Tentokrát ale jenom pro automobilový průmysl. Zda se vrátí, bude jasné příští pondělí po mimořádném jednání tripartity.

Článek

Do Česka zamířil nejmocnější muž koncernu Volkswagen Herbert Diess. Ještě než proběhne oficiální setkání se zástupci vlády a podpis memoranda, sešlo se s vládou vedení Škody Auto. Téma bylo jasné – nedostatek čipů a odstávky výroby. Podnik totiž ve čtvrtek připustil, že by kvůli nedostatku čipů mohl výrobu i zcela zastavit – a to v nejhorším případě až do konce roku.

„S vedením Škodovky jsme se potkali s panem premiérem. Nebylo to jen ve smyslu Škody Auto, byli tam i dodavatelé a subdodavatelé. Řešili jsme nejenom příčiny problému, ale i dopady a dohodli jsme se, že v pondělí uděláme mimořádnou tripartitu, kde přijdeme s řešením problému. Variant je víc, ale jeden z požadavků je zaktivovat Antivirus. Kurzarbeit není odsouhlasený Evropskou unií, tak je řešením právě program Antivirus,“ řekl pro SZ Byznys vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček s tím, že toto je návrh automobilového průmyslu a vláda teď bude počítat a případně ho zaktivuje.

Návrat programu Antivirus je podle zástupců automobilového průmyslu jediná cesta. A to nejpozději v řádu dnů či týdnů.

Jiné řešení v tuto chvíli de facto ani neexistuje. Alespoň na národní úrovni.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu

„Jiné řešení v tuto chvíli de facto ani neexistuje. Alespoň na národní úrovni,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, s tím, že je to jedinečná šance, jak výpadek vykrýt.

„Po volbách je ta situace složitá, ještě před volbami jsem ale vnímal, že tomu ta konstelace byla nakloněna,“ dodává Petzl s tím, že návrat Antiviru by nemusel být ani otázkou pro Sněmovnu, ale rozhodnout může sama vláda.

Program by podle Petzla mohl vykrýt složité období do konce roku, a platit tak jen několik měsíců. „Doufáme, že v pondělí bude jasno,“ dodává. Jak řeší situaci v autoprůmyslu zahraniční státy, zatím zprávy nemá.

Škoda Auto zatím situaci nekomentuje. Dnes ale vydá tiskovou zprávu. Podle vedoucího komunikace Tomáše Kotery také dnes nejvyšší šéf Volkswagenu nepojede přímo do Mladé Boleslavi, ale setkání proběhnou pouze na vládní půdě.

Antivirus vs. kurzarbeit

Co byl Antivirus A

Stát hradil mzdu zaměstnance, který nemůže pracovat vinou vládních opatření proti koronaviru. Od března do října stát vyplácel 80 procent hrubé mzdy, nejvýše však 39 tisíc korun. Zbylých 20 procent doplácel podnik. Od listopadu vyplácí stát 100 procent mzdy, nejvýše však 50 tisíc korun.

Co byl Antivirus B

Stát hradil mzdu zaměstnance, který nemůže pracovat, protože podnik nemá odbyt vinou epidemie. Od března stát vyplácel 60 procent hrubé mzdy, nejvýše však 29 tisíc korun. Zbylých 40 procent doplácel podnik.

Co je kurzarbeit

Stát hradí mzdu zaměstnance, pro něhož nemá firma v krizových dobách dost práce, přitom pracuje 1–4 dny v týdnu. Ve dnech, kdy zaměstnanec nechodí do práce, vyplácí stát jako náhradu 70 procent hrubé mzdy, nejvýše však na úrovni jedenapůlnásobku průměrné mzdy (v dnešní cenové úrovni to odpovídá 50 tisícům měsíčně). Firma platí poměrnou část mzdy za dny, ve kterých zaměstnanec pracoval.

„Ve 12:15 proběhne setkání, kde budou přítomni zástupci Škody Auto, vlády, ministerstev, ale i Správy železnic, Ředitelství silnic a dálnic a dalších. Hlavní je podpis memoranda o spolupráci v rozvoji elektromobility. Dohoda o vybudování 3 000 dobíjecích bodů. Tedy lokality a časový harmonogram,“ říká Havlíček s tím, že o tolik spekulované gigafactory se jednat nebude.

„To bude úplně separé. Volkswagen očekává, že o tom bude rozhodovat později, než původně zamýšlel. Teď odhaduje, že asi v polovině příštího roku. Tady si jenom řekneme, že máme zájem,“ dodává Havlíček.

Reklama

Doporučované