Hlavní obsah

Vládní sliby a realita: Kurzarbeit, česky Antivirus

2. 4. 16:57

Speciál Seznam Zpráv: Velká inventura vládních opatření. Co Babišův kabinet slíbil a jak to v praxi dopadlo.

Článek

Kurzarbeit, česky Antivirus

Původní záměr: Kompenzovat část mzdových nákladů zaměstnavatelům, kteří museli nechat své lidi doma kvůli karanténě, uzavření provozoven nebo jiným potížím způsobeným koronavirem.

Realita: Program Antivirus byl vcelku rychle připraven i schválen, žádosti se mohou podávat od 6. dubna. Nakonec je i o fous jednodušší, než se původně zdálo. Místo šesti různých scénářů dopadů krize, v nichž by se zaměstnavatelé museli hledat, stačí vejít se do jednoho ze dvou. Dotaci většího podílu mzdových nákladů (80 procent do výše 39 tisíc korun na jednoho zaměstnance) dostanou ti, jimž stát zavřel provozy. Menší podíl mzdových nákladů (60 procent do výše 29 tisíc) stát proplatí těm, kteří se potýkají s druhotnými důsledky krize, jako jsou výpadky dodávek či pokles poptávky.

Problémy: Hned zkraje se projevily administrativní problémy, kvůli nimž 70 procent prvních žádostí vraceli úředníci zpět. Podle autorů IT systému žádostí se na vyladění pracuje. Zaměstnavatelé kritizovali skutečnost, že systém nemyslí na nepřetržité provozy, ministr průmyslu Havlíček slíbil nápravu do konce dubna. Další zkušenosti budou přibývat v příštích dnech.

Kdo na pomoc nedosáhne: Podnikatelé, kteří nemají zaměstnance v pracovním poměru nebo se zaměstnanci neúčastní nemocenského a důchodového pojištění (švarcsystém). Nárok nemají ani ti, kteří mají problémy s dodržováním zákoníku práce. Mzdy se neproplácejí za zaměstnance, kteří jsou ve výpovědní lhůtě.

Pohled autora: Jestli se podaří překonat první administrativní potíže, může být Antivirus jedním z nejúčinnějších protikrizových programů, který má skutečně sílu zabránit masovějšímu propouštění. Jakkoli by šel jistě nastavit lépe, poměr kvality a rychlosti přípravy není v tomto případě vůbec ostudný.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené