Hlavní obsah

Babišovy kraje vrací levnější jízdné. Laciný tah na voliče, tvrdí koalice

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Předseda ANO Andrej Babiš během předvolební kampaně v Českých Budějovicích.

Zvýšením slev na jízdném chce hnutí ANO oslovit voliče před volbami. Plánuje je zavést plošně. Výhodnější jízdenky pro děti, studenty a seniory už zavedla osmička krajů, které ANO vede. Kritici mluví o populistickém tahu.

Článek

Zatímco vláda Petra Fialy státní podporu jízdného zredukovala z 75 procent na 50 procent, Babišovi hejtmani se rozhodli, že ji lidem vrátí – tentokrát z krajských rozpočtů. Redakci to potvrdil místopředseda ANO Karel Havlíček i krajské špičky hnutí.

S dorovnáním slevy tak mohou počítat obyvatelé osmi krajů - Ústeckého, Plzeňského, Zlínského, Moravskoslezského, Olomouckého, Karlovarského, Královéhradeckého a Kraje Vysočina.

Právě ty vede hnutí ANO, které do čela krajů přivedla kampaň s heslem „Vrátíme vám, co vám vláda vzala“. Tou také nyní zástupci hnutí zdůvodňují, proč „jejich“ regiony dají desítky milionů na jízdní slevy.

Ostatní kraje podobné kroky nechystají a označují krok ANO za populistický předvolební úplatek, který zatíží už tak napjaté krajské rozpočty.

Slevy chce ANO po celém Česku

Návrat pětasedmdesátiprocentních slev na jízdném bude také jedním z klíčových bodů volebního programu, který ANO zveřejní příští týden, uvedl pro Seznam Zprávy poslanec a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník. „Můžeme garantovat, že pokud sestavíme vládu, tak vrátíme slevy ve výši 75 procent pro studenty a seniory celoplošně, tedy pro všechny druhy veřejné dopravy kromě MHD,“ zdůraznil Kolovratník s tím, že systém slev by byl centrální, tedy neřešily by ho jednotlivé kraje.

Nárok na extra slevu mají nyní ve zmiňovaných krajích děti od šesti do 18 let, studenti do 26 let a lidé nad 65 let - pokud jsou držiteli časových vícedenních jízdenek platných na území daného regionu. Podpora platí pro období od 1. července do konce roku. Pokud ale bude zájem, kraje vedené ANO jsou připraveny v něm pokračovat.

Jak se žádá o slevu na jízdném

Žádost o slevu na jízdném se podává prostřednictvím online formuláře. V některých krajích už jejich příjem běží od srpna, v jiných se spustí od prvního září. K žádosti je potřeba přiložit doklad o zakoupení jízdenky a naskenovanou nebo vyfocenou jízdenku. Sleva bude proplacena zpětně a bezhotovostně formou daru na základě uzavření darovací smlouvy. „Proplácení bude probíhat v příštím roce, nejpozději však do dubna 2026,“ řekl redakci mluvčí Královéhradeckého kraje Dan Lechmann.

Miliony z krajských kas

Kvůli větším slevám na jízdném bude muset štědrá osmička krajů sáhnout hlouběji do svých rozpočtů. Ústecký kraj například počítá pro letošní rok s částkou sedm a půl milionu, podle mluvčí Magdaleny Fraňkové půjdou prostředky z Fondu podpor Ústeckého kraje.

Karlovarský kraj odhaduje pětimilionovou finanční injekci, Plzeňský kraj by mohl vynaložit až patnáct milionů. Královéhradecký kraj pak odhaduje dvanáctimilionovou cifru. „S touto částkou již počítá rozpočet kraje pro rok 2026. Proplácení jízdného bude administrovat krajský odbor regionálního rozvoje,“ doplnil mluvčí kraje Dan Lechmann.

Největší finanční rezervu si na slevy na jízdné přichystal Moravskoslezský kraj, kde je mimochodem lídrem kandidátky do sněmovních voleb šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Na projekt region vyčlenil 75 milionů korun z rezervy Moravskoslezského kraje na mimořádné akce. Kraj nyní vede ANO spolu s koalicí SPD, Trikolora a PRO.

Nápor přijde od září

Kolik zájemců slevy na jízdném přitáhnou, zatím nelze vyčíslit. V některých krajích se žádosti teprve budou rozbíhat v září. „Očekáváme, že větší nápor žádostí přijde se začátkem školního roku,“ uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Cílem slev je podle ní nejen finanční úspora pro občany, ale i motivace dalších obyvatel regionu, aby více využívali veřejnou dopravu.

V Ústeckém kraji, kde se mohou lidé o proplácení jízdného hlásit od začátku srpna, zatím podle mluvčí Fraňkové evidují 29 žádostí.

„Počítáme s tím, že žádosti začnou nabíhat od začátku školního roku. Je to zaměřené hodně na studenty, kteří si od začátku září teprve začnou kupovat časové jízdenky. První čísla chceme představit 4. září, až budeme mít start kampaně,“ doplnil garant projektu Kolovratník.

„Předvolební úplatek,“ reagují další kraje

Krok Babišových hejtmanů kritizují zástupci krajských opozic i hejtmani ostatních krajů. Ti také redakci potvrdili, že obdobná opatření ve „svých“ krajích nechystají. „Ve Středočeském kraji se snažíme o dlouhodobou odpovědnou a udržitelnou politiku. Hospodaříme odpovědně a investujeme do obnovy. To, že se v některých krajích politici chystají rozdávat předvolební úplatky, třeba v podobě návratu k 75procentním slevám na jízdném, je zoufalství,“ řekla Seznam Zprávám hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková (STAN). Zdůraznila rovněž, že mezi těmito kraji je navíc i nemalá část z těch, které naříkaly, jak je poškozuje rozpočtové určení daní, kvůli kterému mají málo peněz a nemají na investice.

Když bylo ve Středočeském kraji jízdné zdarma, což byl systém za minulé hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO), vedlo to podle Peckové k vybydlování a zastarávání systému veřejné dopravy, která se na konci roku 2020 dostala na hranu kolapsu. „Ale dlouhodobě trpělo třeba právě i školství nebo zdravotnictví. Středočeský kraj má jasno a pevně věřím, že voliči ocení odpovědnost a ne uplácení,“ dodala.

Místo slev naopak středočeští zastupitelé na začátku června schválili zdražení jízdného ve veřejné dopravě ve Středočeském kraji i Praze, a to od ledna. Důvodem je nárůst nákladů na provoz.

Jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) redakci rovněž potvrdil, že dodatečné slevy na jízdné kraj nechystá. „Nic takového neplánujeme, nemůžeme si to finančně dovolit. Překvapuje mě, že tuto slevu zavádějí i kraje, které spolu s námi bojovaly za změnu financování krajů a které jsou také podfinancované,“ poznamenal.

Ani Jihočeský kraj pod vedením hejtmana Martina Kuby (ODS) nyní slevu nechystá. Tarify bude možná měnit až se zavedením integrovaného dopravního systému, kdy chce hlavně sjednotit ceny vlaků a autobusů. Počítá s ním od příštího roku.

Slevy za miliardy

Slevy ve výši 75 procent pro seniory a studenty po celém Česku zavedla Babišova vláda v roce 2018. Do té doby byla 25procentní. Stát stála štědrost Babišova kabinetu miliardy korun ročně, například v roce 2019 za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun.

Na 50 procent slevy snížila nynější vláda Petra Fialy (ODS) od dubna 2022, předchozí úroveň slev její zástupci kritizovali jako nehospodárnou.

Státem zvýhodněné jízdné platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si zvolí novou vládu. Parlamentní volby proběhnou v pátek 3. a v sobotu 4. října 2025. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.

Výběr stran a hnutí: Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) • ANOPiráti (s podporou Zelených) • Stačilo! (KSČM, SOCDEM, SD-SN, ČSNS) • SPD (s podporou Svobodných, Trikolóry, PRO) • STANMotoristé soběGeneracePřísahaSen 21

Doporučované