Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Poběžíme pomalu, natrhl jsem si sval,“ prohodí Vít Rakušan, zatímco se ve čtvrtek vpodvečer před pražským Planetáriem rozcvičuje k běhu v rámci předvolební kampaně Stromovkou. „Při volejbale,“ dodává.
Nakonec, ač pokulhává, doběhne několik kilometrů ke grilu, kde se koná předvolební grilovačka spojená s oslavou deseti let Mladých starostů. Ti tvoří většinu účastníků, dorazilo ale i několik krajských lídrů a poslanců.
Běh je součástí rozsáhlé letní kampaně STAN, v níž strana sází na pozitivní témata. Ostatně už od jara nese všechno v kampani název „dobrá“ - takže tu máme dobrý piknik a dobré pivo, dobrý běh a dobrý cyklovýlet, ale i dobrý petanque nebo dobrá šlapadla.
Ve srovnání třeba s kampaní Spolu nebo Pirátů je letní program STAN nabitý - na webu je na výběr z desítek akcí v různých regionech každý týden. A stejně tak sociální sítě kandidátů STAN jsou plné rozjásaných letních videí z politické kampaně.
I přes všechnu snahu se ale Starostům zatím nedaří výrazněji vylepšit volební výsledky. „Vít Rakušan dělá první poslední, hraje volejbal a opéká buřty, ale zatím to efekt nemá. Sám jsem na jaře odhadoval, že touto dobou bude mít STAN už lepší výsledky,“ shrnuje politolog z brněnské Masarykovy univerzity Otto Eibl.
„V lednu 2024, kdy jsme se začali zamýšlet nad nějakou strategií, tak jsme měli sedm procent. A teď se pohybujeme bezpečně v intervalu mezi deseti a třinácti procenty. V létě se průzkumy málokdy hýbou. Rozhodně nepanikaříme, tahle kampaň má být letní, uvolněná,“ říká k tomu Vít Rakušan, zatímco si utírá pot z čela.
Při pohledu na předvolební průzkumy z posledního roku je patrný růst Starostů až do letošního jara. Poslední výraznější vzestup zaznamenali díky podobně intenzivní zimní kampani s názvem Podpisovka, kterou vymysleli slovenští poradci Michal Repa a Martin Burgr. Na přelomu března a dubna se hnutí v některých průzkumech vyhouplo až ke 14 procentům.
Pak ale STAN opět mírně oslabil a momentálně v některých průzkumech drží pozici kolem 12 procent, například v každotýdenním průzkumu STEM se podpora přelévá kolem této hodnoty o procentní bod nahoru či dolů.
„Nazval bych to stagnováním, není tam vidět žádný skok ani výrazný pozitivní trend. V některých průzkumech je dokonce předstihla SPD a jsou čtvrtí. A výkyvy jsou v rozmezí statistické chyby,“ hodnotí výsledky STAN sociolog Jan Herzman.
Podle analytika Michala Kormaňáka z agentury Ipsos bude STAN soupeřit se Spolu i s Piráty. „Velký trend v datech vidět není. Pokud jdou nahoru, tak opravdu velmi mírně. Zatím je ještě čas, ale v první polovině srpna už by se na jejich straně mělo něco začít dít,“ říká Kormaňák.
Experti aktuální kampaň Starostů hodnotí slovy, že jsou to akce „přesvědčených pro přesvědčené“. To se ostatně ukazuje - na všemožné opékání buřtů nebo sportovní aktivity chodí hlavně členové mládežnické organizace, příznivci a podporovatelé.
Jako například na piknik na pražské Kampě, na který tento týden lákal tamní lídr a náměstek ministerstva spravedlnosti Karel Dvořák. Voliče akce s živou hudbou nepřilákala, tým alespoň rozdával koláčky a letáčky kolemjdoucím.
Mezi STAN a Piráty
„A ten lídr, to jste vy?“ studuje letáček s Dvořákovou fotografií jedna z procházejících dam. Další z kolemjdoucích žen rovnou leták s úsměvem odmítá: „Já jsem pirátka, pardon.“
Seznámit se s politiky na Kampu přišel mladý muž, který se nedávno stal registrovaným příznivcem strany. Původně prý uvažoval o vstupu do TOP 09, ale po oznámeném konci Markéty Pekarové Adamové už mu strana není tak sympatická. „STAN na mě tak trochu zbyl,“ říká v nadsázce.
Také na běh ve Stromovce dorazili povětšinou lidé se Starosty již spojení. Jednou z výjimek je skupinka mladíků, kteří zvažují, koho na podzim volit. „Váhám mezi Piráty a Starosty. A Starosty zatím moc neznám,“ popisuje jeden z nich a začne poslankyni Barboru Urbanovou zkoušet z otázek ohledně umělé inteligence.
„Otázka je, jestli je kampaň dobře zacílená. Na takový typ akce přijdou fanoušci nebo lidi, co vám chtějí vynadat. Vy ale potřebujete oslovit nerozhodnuté voliče a ti jsou jinde,“ upozorňuje politolog Otto Eibl.
„K lidem, které potřebujete oslovit, se takto nedostanete. Ale má to sebepřesvědčující účinky ve vlastní základně a také to může mít multiplikační efekt na sociálních sítích,“ doplňuje Karel Komínek z Institutu politického marketingu.
Sami Starostové cíl aktuální kampaně popisují tak, že chtějí své preference utvrdit v dvojciferných hodnotách. A připomínat se lidem, aby na ně nezapomněli, než přijde opravdová kampaň po prázdninách.
„Důležité je udržet se v pozornosti lidí. Je to spíš taková letní uvolněná kampaň, spousta lidí na volby ještě nemyslí. Ostrá kampaň začne na přelomu srpna a září,“ říká místopředsedkyně hnutí a lídryně v Moravskoslezském kraji Michaela Šebelová.
Starostové také doufají, že jde o investici, která se v průzkumech projeví později - až se bude volič na podzim definitivně rozhodovat, vzpomene si právě na viditelný STAN. A že tím zároveň nahecují podporovatele, aby se zapojili do horké fáze kampaně.
Odborníci jim dávají za pravdu v tom, že letos nechává rozhodnutí na poslední chvíli rekordní počet voličů. A že právě STAN, který dlouhodobě trpí tím, že je až stranou „druhé volby“, se musí voličům připomínat včas.
Nebojí se tedy Vít Rakušan, že jeho Starostové svou nebývalou aktivitou - obrazně řečeno - přepálí start a před cílovou rovinkou si natrhnou sval? „Vůbec ne, tohle je právě odpočinek. My se tím nabíjíme, je to pro nás i takový teambuilding a secvičná,“ uzavírá.
Volby do Poslanecké sněmovny 2025
Česko si zvolí novou vládu. Parlamentní volby proběhnou v pátek 3. a v sobotu 4. října 2025. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.
Kdo jsou kandidáti? Dále by vás mohlo zajímat: Volební průzkumy • Voličský průkaz • Korespondenční volba • Kroužkování • Funkce Sněmovny