Hlavní obsah

Politici loví voliče i na nových dálnicích. Do sebe se strefovali na D6

Foto: Profimedia.cz

Martin Kupka při zahájení podrobného geotechnického průzkumu v tunelu Kamenná Vrata na budoucí středočeské dálnici D3, 29. srpna 2025.

Češi si ujíždějí na specifických výletech. Po desítkách tisíc navštěvují dny otevřených dálnic. A politici si toho před volbami všimli. V minulých dnech se střetli o jejich hlasy při „bitvě o D6“.

Článek

Na billboardech, v debatách nebo na sociálních sítích. Politici se teď snaží oslovit voliče, kde se dá. Specifická záliba Čechů v dopravních stavbách jim však pro kampaň do sněmovních voleb otevřela překvapivé kolbiště. Boj o voliče nasměrovali na prohlídky dálnic.

Prohlídky nových estakád, mostů či tunelů fascinují davy lidí. Třeba v sobotu vyrazilo na Den otevřené stavby na dálnici D6 mezi Prahou a Karlovými Vary okolo deseti tisíc zájemců.

Nový 15kilometrový úsek dálnice mezi Hořovičkami a Hořesedly si mohli projít pěšky, na kole nebo třeba na koloběžce. Na trase přitom někteří z nich viděli i nenadálé politické klání.

Zatímco tam natáčel video ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a dělal promo nové dálnici, jen pár metrů opodál se do něj virtuálně strefoval lídr opozice Andrej Babiš.

„Za mnou tady ministr dopravy Kupka natáčí video a on s touhle dálnicí nemá nic společného. Územní rozhodnutí na tuto dálnici bylo vydáno v roce 2009 a potom bylo zastaveno. Kdo byl u vlády? Topolánek a Bendl. A my jsme v roce 2016 řekli, že stavíme,“ líčil na svém profilu na sociální síti Instagram.

A pokračoval dál. „Takže ODS tam nechala v roce 2014 800 metrů dálnic, my v roce 2021 150 kilometrů rozestavěných a 150 kilometrů připravených. Za celé čtyři roky neudělali nic, ale díkybohu pokračovali v tom, co jsme připravili,“ popíchl Babiš politickou konkurenci.

Ministr Kupka mu to záhy vrátil. „Pan poslanec Babiš vážil cestu na Den otevřené stavby dálnice D6, aby vypustil jedovatou slinu a náležitě se vychválil. Gratuluji! Já jsem tam teda byl, abychom ukázali, co bude brzy sloužit lidem. Ničím jsem se nechlubil, jen informoval,“ argumentoval na sociální síti X.

Podle něj Babiš nemluví pravdu. „Co je nebezpečná nemoc politiků, když uvěří svým lžím. Tou se Andrej Babiš už teda dost nakazil. Já jsem nikdy nepopíral, že navazuji na práci předchůdců,“ napsal také.

Dodal, že zmiňovaná část D6 získala stavební povolení pro první úsek v prosinci 2022 a stavba začala v únoru následujícího roku, druhý úsek získal povolení v lednu 2023 a stavět se začalo o tři měsíce později, tedy vše za vlády současného premiéra Petra Fialy (ODS).

Marketéři politiků dobře vědí, že jsou dopravní stavby hodně viditelné a Česko navíc dohání „dálniční manko“ po finanční krizi v roce 2008, kdy kilometry betonu a asfaltu přibývaly pomalu.

Loni se česká dálniční síť rozrostla o 111 kilometrů, což je dosud největší nárůst v historii. Dosavadní maximum činilo 64 kilometrů, které byly zprovozněny v roce 2006. Ve zdlouhavém stavebním řízení se nezřídka zaslouží o úsek dálnice hned několik vlád po sobě.

Už 21. září je na programu Den otevřené stavby u Přerova. Zájemci si prohlédnou poslední úsek D1, kterou silničáři dokončí po více než 50 letech. A také tam se dá čekat překřikování politiků, kdo se o to zasloužil víc.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si v parlamentních volbách 3. a 4. října 2025 zvolí novou vládu. Kdo jsou kandidáti? Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, kdy výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici. Nevíte koho volit? Kalkulačka vám napoví.

Výběr stran a hnutí: Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) • ANOPiráti (s podporou Zelených) • Stačilo! (KSČM, SOCDEM, SD-SN, ČSNS) • SPD (s podporou Svobodných, Trikolóry, PRO) • STANMotoristé soběGeneracePřísahaSen 21

Doporučované