Hlavní obsah

Babiš hledá hlasy tam, kde nejvíc zasáhla krize. Síkelovi koupil cibuláky

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Andrej Babiš v porcelánce v Dubí

Reklama

Strategie Babišovy kampaně se rýsuje stále zřetelněji. Podporu hledá v první fázi především u těch, na které dopadla energetická krize nejvíc. A tradičně u seniorů.

Článek

Všechny předvolební štace Andreje Babiše mají zatím jednoho společného jmenovatele – kritiku vlády. Chvílemi to vypadá, že nekandiduje na prezidenta, ale spletl si to s kampaní pro parlamentní volby.

Čtvrtek strávil Babiš opět v Ústeckém kraji. Jeho tým mu vybral společnosti s energeticky náročným provozem – třeba porcelánku nebo lázně.

Jak říká politolog Jiří Just, Babiš bude vyzobávat problematické obory a lokality, a ty pak předkládat svému publiku. „Může z toho udělat zobecněný celospolečenský a plošný problém a tvrdit, že je to tak všude. Určitě tam natočí rozhovory s několika lidmi, kteří jsou teď v nuzné sociální ekonomické situaci. A on to překopíruje na celou Českou republiku a udělá z toho plošný problém,“ podotkl politolog.

Porcelánka v Dubí je dobrým příkladem. Energeticky náročná výroba je závislá na plynu, který pohání její pece. Babiš navštíví vzorkovnu, výrobnu i prodejnu. Nechybí tradiční selfie se zaměstnanci, kteří o to projeví zájem. Většinou jde o ženy středního věku. Jejich mužští kolegové spíš s neutrálním výrazem postávají okolo.

„Já nejsem jeho příznivce. A politiku teď neřeším, my teď máme jiné starosti,“ mávne rukou jeden z mužských zaměstnanců. Svěří se, že si teď musí vybírat volno. Babiš si v glazovně povinně vyzkouší glazování podtácků a ve skladu ho zaujmou hrnečky s logem jednoho z dodavatelů energií. Firma dělá zakázku pro německého zákazníka. „Já se s tím vyfotím a udělám reklamu, že děkujeme za drahou elektřinu,“ hrne se předseda ANO k paletě s hrnky.

Od vedení Babiš a jeho doprovod dostávají drobné dárky. „Ježiš, s námi si nedělejte starosti, máte krizi. My si něco koupíme sami!“ čertí se Babiš na ředitele Radka Horčičku.

Jak vypadal první den Babišovy kampaně:

Ten přiznává, že firma je nyní v problémech, do kterých se dostala kvůli cenám plynu. „Letošní rok jsme měli celý spotové ceny plynu. To je pro nás rozhodující médium, máme plynové pece,“ říká a prosí novináře, ať hlavně napíšou, aby si lidé letos k Vánocům kupovali jejich hrnky a talířky.

V kritice vlády pokračuje prezidentský kandidát i v podnikové prodejně, kam si jde nakoupit. Chce koupit dárek i pro svoji pravou ruku Tünde Bartha, která ho věrně doprovází na všech výjezdech. „Máme s Tünde výročí sedm let,“ vysvětluje. Jeho žena Monika se nemusí bát, Babiš rychle dodává, že jde o výročí pracovní.

Dárek pro Síkelu

Dárek od něj dostane i ministr průmyslu a obchodu Síkela (za STAN). Na radu svého týmu mu kupuje hodiny v tradičním cibulákovém vzoru. Prý, aby mu ukázal, že je pět po dvanácté. A které si vybere? „Ministrovi stačí do tisícovky,“ říká. Dražší věci prý koupí svým lidem.

Při placení Tünde Bartha Babišovi nákupy jasně organizuje. Dárek pro ni může platit ze své karty, dárek pro ministra nebo hrnek, se kterým se vyfotí na instagram, musí jít z účtu na prezidentskou kampaň.

„Jakou to má logiku, když já si koupím hrnek a ukážu ho? Co to má společného s kampaní?“ rozčiluje se. „To, že to dělají všichni blbě, neznamená, že my to budeme dělat blbě. Vy jste Babiš, u vás je každý krok hlídaný,“ vysvětluje mu trpělivě Bartha a významně se u toho otáčí na nás.

Babiš kapituluje, bývalá šéfka Úřadu vlády je jediná žena, na kterou dá. Celou hodinu si Babiš vyčlenil na setkání se seniory v Domově seniorů v Chlumci. V programu dne je i podvečerní návštěva květinářství. Babišův PR tým si u něj udělal poznámku: nutná úprava sortimentu kvůli krizi.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Andrej Babiš navštívil domov pro seniory v Chlumci.

V domově seniorů jsou už staříci usazení u stolů. Dostali chlebíček, zákusek a kafe. Na stolech jsou už vyskládány i všechny Babišovy knihy. Pro každého kompletní balíček. Aktivně je tam vyskládá člen místní buňky. Jedna z pečovatelek prozradí, že takové občerstvení mají vždy, když je nějaká kulturní akce. Někdy přijede harmonikář, jindy pán, který vypráví vtipy. Dnes přijel Babiš.

Seniory pozdraví, řekne jim, že důchody zvyšovala ještě jeho vláda a že ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) dělá vše špatně, a poté se začne se vyptávat vedení domova na ceny energií, od koho berou potraviny a podobně. Ředitel domova z návštěvy celý září. „Vše nasvědčuje, že nemůže vyhrát nikdo jiný než vy,“ podkuřuje Babišovi.

Většina klientů domova potichu mluvícího Babiše neslyší. „Jste spokojeni, jak tady vařej?“ zeptá se jich. „My jsme skoro hluchý, já vím houby, co vykládáte,“ mávne rukou paní na vozíčku.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

S Babišem se chtěli vyfotit i zaměstnanci domova seniorů.

Jedné ze seniorek se zeptám, jestli je ráda, že za nimi Babiš přijel. Dozvím se, že je jí to „buřt“, protože ho stejně nemá ráda a přišla na kafe a zákusek. Mezi svými sousedkami je však v menšině. Většina z nich si Babišem podepsanou knihu ráda vezme.

„Samozřejmě že čím starší a méně soběstačný člověk, tím je snáze oslovitelný jakýmikoliv metodami marketingu. Včetně politického,“ říká sociolog Jan Herzmann. „Na druhé straně, ti lidé jsou svéprávní, mají právo volit a není nic zvláštního, že je různé politické subjekty oslovují, děje se to před všemi volbami. Moje profese tady není od toho, abych zkoumal etiku takového přístupu,“ dodal.

Mezi Vientamci

Kolona s nově polepeným obytným vozem se zastaví i v ústeckém obchodním centru Tamda, které provozuje tamní vietnamská komunita. Kromě obchodního centra Vietnamci provozují i stejnojmennou internetovou televizi, jejíž novináře zajímá, jak by Babiš jako prezident rozvíjel vztahy s Vietnamem.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Babiš v ústeckém obchodním centru Tamda.

Poslední podnikatelské setkání ho čeká v květince. Květinářka Valerie provozuje dvě pobočky. Jednu na okraji Ústí nad Labem a druhou u tamního krematoria. Vzrostly jí prý náklady na energie, zároveň podražily květiny od dodavatelů. A lidé méně nakupují.

„Už nekoupí puget růží, ale jednu. U krematoria místo deseti věnců prodáme jeden dva, lidé kupují spíš levnější květinu na rakev,“ popisuje a nahrává tím další Babišově kritice současné vlády.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

V květinářství si chtěl Babiš nakoupit andělíčky. Hlavu si chytl do dlaní ve chvíli, kdy se od Tünde dozvěděl, že pokud si nějakého koupí a dá to na sítě, musí to vyúčtovat na kampaň.

Podle sociologa Jana Herzmanna je v tomto směru možné najít paralelu se slovníkem Miloše Zemana před první přímou prezidentskou volbou. Zeman tehdy podle něj také často zmiňoval, co vše zavinila „Kalouskova“ vláda (ač Miroslav Kalousek nebyl předsedou vlády). A vyšlo mu to.

Na hodnocení Babišovy kampaně je ale podle sociologa ještě příliš brzy.

Reklama

Doporučované