Hlavní obsah

Za komunismu Moskva, po převratu Dallas. Teď se loď jmenuje Morava

Foto: město Brno

Název Morava se váže k jedné z prvních dvou lodí, které na přehradě začaly jezdit po druhé světové válce, dnes již ovšem neexistuje.

Reklama

Renovovaná historická loď, která se vrátila v úterý z loděnice v Hlavečníku na Pardubicku do Brna, ponese jméno Morava. Od roku 1955 už tak bude mít třetí jméno. Rozhodli o tom brněnští radní na základě hlasování obyvatel města.

Článek

Bratislava, Moskva, nebo Morava? V létě vypluje na hladinu Brněnské přehrady loď pojmenovaná Morava. O novém názvu opravené historické lodi, která se vrací na hladinu Brněnské přehrady, rozhodla více než polovina lidí hlasujících v anketě pořádané městem. Celkem hlasovalo 3430 lidí.

Vítězný název Morava odkazuje na loď, která společně s lodí Brno zahajovala v roce 1946 provoz lodní dopravy na Brněnské přehradě. Dnes už je na hladině jen loď Brno, ke které se připojí Morava s odkazem na historii.

Další možnosti pojmenování se vztahovaly k Brnu či k minulosti lodi. Na výběr byla Moskva a Bratislava. Moskva je původní název, pod kterým se loď plavila po přehradě před svým přejmenováním na Dallas v devadesátých letech. Bratislava by se držela tradice – stávající flotila nových lodí nese názvy podle brněnských partnerských měst.

Loď ve vlastnictví dopravního podniku se původně měla vrátit k názvu Moskva, což se však nelíbilo radnímu Petru Hladíkovi (KDU-ČSL). Načež vznikla anketa. Mnozí fandové lodní dopravy se přejmenování z pověrčivosti bránili, protože prý přináší smůlu.

Lužnímu lesu hrozí zkáza.

Původní dvoupalubovou elektrickou motorovou osobní loď Moskva začali svépomocí stavět zaměstnanci dopravního podniku v roce 1954. V letech 1981 až 1985 byla rekonstruována a v pravidelném provozu sloužila do konce plavební sezony 2011.

Na počest nového partnerského města byla v roce 1992 přejmenována na Dallas. V květnu 2013 byla loď prohlášena Ministerstvem kultury za kulturní památku. Což ji nakonec zachránilo. Její renovace stála 15 milionů korun. Nyní se na ní budou dělat závěrečné práce a musí se instalovat kormidelna a zábradlí na horní palubě. Dopravní podnik předpokládá, že loď spustí na vodu koncem června a v první polovině července ji chce slavnostně vrátit do provozu. Letos bude plout při mimořádných událostech či jako posilový spoj. Vejde se na ni zhruba 150 lidí.

Unikátní je tím, že stejně jako další bývalé lodě dopravního podniku měly elektromotor původně z tramvaje, stejně tak jsou z tramvají okna. Při pohledu na loď zvenku i zevnitř ji člověk uvidí v takové podobě, v jaké zahajovala provoz na přehradě. Nyní jsou v ní však některé nové technologie, které si vyžaduje současná legislativa.

Renovace lodi začala vloni na jaře a zahrnovala opravu hlavní paluby, kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky, vodotěsné přepážky, požárního a drenážního systému.

Reklama

Doporučované