Hlavní obsah

Američané se na Black Friday navzdory covidu vrátili do obchodů

Foto: Profimedia.cz

Zákazníci nakupující na Black Friday v kalifornském Sacramentu.

Reklama

Tržby z prodeje přes internet se v USA úplně poprvé snížily, vyplývá z údajů Adobe Analytics, která sleduje transakce u 80 ze 100 největších obchodníků.

Článek

Američané o letošním černém pátku utráceli na internetu o něco méně a mnozí se vrátili do kamenných obchodů, a to i navzdory obavám z koronaviru, omezeným zásobám zboží a snaze obchodníků přimět lidi, aby začali se svátečními nákupy dříve.

Černý pátek (Black Friday) je tradičně v USA jedním z největších nákupních dnů v roce. Je den po Dni díkůvzdání a tradičně jím v Americe začíná předvánoční nákupní sezona. Výdaje v tento den pozorně sledují analytici a ekonomové jako vodítko dalšího vývoje maloobchodních tržeb i ekonomiky obecně.

Obchodníci letos lákali na předvánoční nákupy přes internet již od září, protože problémy v dodavatelských řetězcích jim mohou zabránit v rychlém doplňování zboží ke konci roku.

Celkové tržby z internetových nákupů na černý pátek letos činily zhruba 8,9 miliardy dolarů (201,7 miliardy korun). To je méně než v roce 2020, kdy dosáhly devíti miliard dolarů, uvedla Adobe. Tržby z internetových nákupů na Den díkůvzdání se nezměnily, zůstaly na loňské úrovni 5,1 miliardy dolarů.

Mnoho obchodníků letos, stejně jako loni, zavřelo kamenné obchody na Den díkůvzdání kvůli nedostatku pracovníků a pandemii nemoci covid-19. Podle údajů společnosti Sensormatic Solutions návštěvnost obchodů otevřených na Den díkůvzdání stoupla proti loňskému roku o 47,5 procenta. Proti roku 2019, tedy období před pandemií, se však snížila o 28,3 procenta.

Mnoho obchodníků také nabízí možnost nakoupit si přes internet a pak si vyzvednou nákupy v kamenném obchodě, což snižuje náklady na dopravu. Tuto hybridní možnost nákupu poskytly společnosti Macy’s, Walmart, Target a Kohl's, které se staly vítězi černého pátku, řekl agentuře Reuters předseda investorské společnosti Navellier & Associates Louis Navellier.

Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v „černých číslech“.

Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.

Reklama

Související témata:

Doporučované