Článek
Americký ministr obrany Pete Hegseth převelel do Karibiku nejnovější americkou letadlovou loď USS Gerald R. Ford, aby se zapojila do boje proti místním drogovým gangům.
Agentura Reuters nasazení flotily v čele s největší letadlovou lodí na světě, označila ze demonstraci síly ze strany Spojených států
USS Gerald R. Ford je nejpokročilejší letadlovou lodí na světě. Měří 337 metrů, má výtlak přes 100 tisíc tun a na její palubu se vejde až 75 letadel a pět tisíc námořníků. Je vybavena obrannými zbraňovými systémy a celou řadou útočných, obranných a průzkumných letadel. To vše z ní činí významnou posilu pro americkou armádu.
V poslední době ovšem na Spojené státy vyvíjí čím dál větší tlak Čína, která vynakládá rozsáhlé finanční prostředky na vývoj letadlových lodí ve snaze dominovat na moři. Nedávno představila svůj nejnovější přírůstek, letadlovou loď Fujian, od které si slibuje, že revolučně změní pekingskou flotilu.
Fujian je vybavený elektromagnetickým katapultovým systémem pro start letadel, který umožňuje letadlům vzlétnout s těžším nákladem zbraní a paliva a útočit na nepřátelské cíle z větší vzdálenosti. Do té doby byla jedinou letadlovou lodí na světě, která to umí, právě USS Gerald R. Ford uvedená do provozu v roce 2017.
Záběry USS Gerald R. Ford:
Podle bývalých důstojníků amerického letectva, se kterými mluvili novináři americké stanice CNN, má ovšem plavidlo, které plánuje Čína brzy uvést do provozu, značné nedostatky limitující jeho bojové schopnosti.
Upozorňují, že letadlová loď Fujian dokáže provádět letecké operace pouze na přibližně 60 % úrovně 50 let staré letadlové lodi amerického námořnictva. Konfigurace letové paluby lodi Fujian podle nich omezuje rychlost, jakou mohou letadla startovat a přistávat, zejména ve srovnání s americkými letadlovými loděmi třídy Nimitz.
„Operační schopnosti Fujianu dosahují pouze asi 60% schopnosti lodí třídy Nimitz,“ uvedl Carl Schuster, bývalý kapitán amerického námořnictva, který sloužil na dvou amerických letadlových lodích. Podle něj je ze snímků zobrazujících Fujian patrné, že uspořádání její paluby omezuje možnosti pro současný vzlet a přistání.
Odborníci také upozorňují, že čínské letadlové lodě se sice technologicky přibližují těm americkým, k tomu, aby byly země v boji na nich rovnými partnery, mají ještě daleko. Nejde totiž pouze o samotné lodě, ale také o získané zkušenosti a dovednosti, kterými disponuje posádka.
„Můžete něco navrhnout a postavit mnohem rychleji, než sestavit skupinu lidí, kteří to budou obsluhovat,“ uvedl pro Business Insider zkraje října Bryan Clark, bývalý důstojník ponorky amerického námořnictva a odborník na obranu z Hudson Institute.
Zmíněný server v souvislosti s tím poukazuje na rozdíl ve zkušenostech čínské a americké flotily - zatímco Peking buduje flotilu plavidel přes deset let, americké námořnictvo provozuje letadlové lodě již od počátku 20. století.
Co se týče letadlových lodí, USA mají stále nad Čínou velký náskok. Washington má v tuto chvíli v provozu 11 plavidel, zatímco Peking disponuje třemi letadlovými loděmi.
Fuijan v tuto chvíli prochází námořními testy a do provozu by měl být uveden v nadcházejících týdnech. Mimo to má dvě letadlové lodě sovětského typu - Liaoning a Shandong, které pro start letadel, narozdíl od nejnovějšího přírůstku čínské flotily, využívají rampy ve stylu skokanského můstku, což omezuje množství zbraní a paliva, které mohou letadla nést.
Naproti tomu všechna americká plavidla obsahují katapultové systémy. Elektromagnetický katapult má pouze USS Gerald R. Ford, lodě třídy Nimitz jsou mezitím vybaveny parními katapulty.
Rozdíl je také v pohánění lodí. Zatímco všechna čínská plavidla jsou v tuto chvíli poháněna konvenčními motory, americké námořnictvo má 11 letadlových lodí s jaderným pohonem. USS Gerald R. Ford pohánějí dva jaderné reaktory, které poskytují až trojnásobek elektrického výkonu oproti předchozí třídě Nimitz.
Liaoning a Shandong mají výtlak „pouze“ 60 000 až 70 000 tun. Letadlovým lodím třídy Nimitz amerického námořnictva o výtlaku 97 000 tun , které byly uvedené do provozu v roce 1975, se tak nejvíce přibližuje Fujian s výtlakem 80 000 tun.
Uvedení Fujianu do provozu v Číně prezentují jako významný milník. Podle čínského experta na vojenské záležitosti Zhanga Junshe se tím „Čína stává významnou letadlovou mocností, přičemž jak letadlová loď, tak její letadla dosahují světové úrovně v klíčových ukazatelích“.
Podle expertů oslovených stanicí CNN se ale má Čína v oblasti letadlových lodí stále hodně co učit - s ohledem na to, že Fujian je teprve její první lodí s katapultovým systémem.



















