Hlavní obsah

Video ukazuje, jak v Tokiu probíhala evakuace z hořícího letadla

Bez komentáře: Všech 367 cestujících a 12 členů posádky se povedlo zachránit, letadlo opustili po spuštěné evakuační skluzavce. Video: AP

 

Reklama

aktualizováno •

Je to skoro zázrak. Letadlo Airbus A350 na tokijském letišti Haneda zachvátily po přistání plameny, ale všech 379 lidí na palubě se povedlo zachránit. Zahynulo ale pět lidí z nákladního letadla, se kterým se stroj srazil.

Článek

„Cítil jsem náraz, jako by se letadlo při přistání s něčím srazilo,“ popsal podle serveru The Japan Times nehodu na mezinárodním letišti Haneda v Tokiu (psali jsme zde) jeden z cestujících. „Za oknem jsem viděl jiskru a kabina zaplnil kouř.“

Jeho pocit se ukázal jako správný. Letadlo Airbus A350 společnosti Japan Airlines na cestě ze severojaponského ostrova Hokkaidó do Tokia se na ranveji srazilo se strojem japonské pobřežní stráže, které směřovalo na západ země na pomoc obětem novoročního tragického zemětřesení.

Všech 367 cestujících a 12 členů posádky osobního letadla se ale povedlo zachránit. Stroj opustili po spuštěné evakuační skluzavce, jak je vidět na záběrech v úvodu článku. Pět ze šesti členů posádky letadla pobřežní stráže ale zahynulo.

Jedná se o první velkou nehodu letadla typu Airbus A350 – jednoho z nových typů letadel postavených z velké části z pokročilých materiálů, jako je plast vyztužený uhlíkovými vlákny. V provozu je tento typ teprve od roku 2013.

Podle odborníků se zdá, že navzdory požáru letoun dobře obstál a dal lidem na palubě čas k útěku, píše BBC.

Záběry z přistání a hašení letadla na tokijském letišti.Video: AP

Profesor Graham Braithwaite, ředitel dopravních systémů na Cranfieldově univerzitě ve Velké Británii, ocenil úsilí palubního personálu a pilotů letadla.

„Japonsko má fenomenální výsledky, pokud jde o bezpečnost dopravy,“ uvedl Braithwaite pro britskou stanici. Japonské aerolinky popisuje jako „světového lídra“ v oblasti bezpečnosti.

„Evakuace byla úspěšná a je to připomínka toho, kolik šlo do výcviku palubního personálu. Zaměřují se na bezpečnost. Jsou to poslední lidé, kteří evakuují letadlo, a podle toho, jak to vypadalo, odvedli neuvěřitelnou práci,“ dodává expert.

Japonské úřady příčiny nehody zatím vyšetřují. Není jasné, jak se obě letadla mohla na ranveji srazit. Armádní a záchranářská letadla podle BBC zpravidla nemají na zatížených japonských letištích přednost a bylo tomu tak i v tomto případě.

Společnost Airbus ujišťuje, že bude o výsledcích vyšetřování informovat. Jako výrobce letadla by k němu podle zvyklostí měla být přizvána.

Reklama

Doporučované