Hlavní obsah

Facebook hrozí Kanaďanům zablokováním přístupu ke zpravodajství

Foto: rafapress, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Společnost Meta, vlastník sociálních sítí Facebook nebo Instagram, protestuje proti návrhu, který leží v kanadském parlamentu. Firma by podle něj musela platit vydavatelům za to, že zveřejňuje odkazy na jejich zpravodajství.

Článek

Meta, největší světová společnost v oblasti sociálních médií, se dostala do křížku s kanadskou vládou kvůli návrhu zákona o on-line zpravodajství, informovala kanadská tisková agentura The Canadian Press. Předloha prošla kanadskou dolní parlamentní komorou, momentálně čeká ve druhém čtení na schválení v senátu.

„Kanaďané již nebudou mít přístup ke zprávám na Facebooku nebo Instagramu, pokud bude navrhovaný federální zákon o on-line zpravodajství přijat v současné podobě,“ uvedla firma Marka Zuckerberga, která provozuje Facebook nebo Instagram.

Mluvčí společnosti Meta Lisa Laventureová dodala, že návrh v současné podobě by společnost postavil do neudržitelné pozice. „Legislativní rámec, který nás nutí platit za obsah, který nezveřejňujeme a který není důvodem, proč drtivá většina lidí naše platformy používá, není udržitelný ani funkční,“ napsala.

Kritizovaný návrh vyžaduje, aby firmy vyplácely kanadským mediálním společnostem kompenzace za to, že odkazují na jejich obsah nebo ho přeposílají jinam na internetu. Kromě Mety se proti návrhu staví i další technologičtí giganti jako třeba Google.

Zatím není zcela jasné, kolik by mohly technologické firmy za odkazy skutečně platit. O konečné částce teprve bude rozhodovat Komise pro telekomunikační záležitosti. Kanadský parlamentní úřad pro rozpočet nicméně uvedl, že očekává, že by mediální domy od provozovatelů sociálních sítí mohly dostávat celkovou kompenzaci v přepočtu přes 7 miliard korun ročně.

Velké kanadské mediální firmy a federální vláda pod vedením liberálů argumentují vyrovnáním podmínek na trhu: zpravodajské společnosti prý musí s technologickými firmami soupeřit o výdělky z reklamy.

Přečtěte si

Měli bychom si dávat větší pozor, co všechno aplikacím povolujeme. „Na všechno, pokud možno, říkejte ne. To je základní úroveň opatrnosti, kterou by měli dodržovat všichni,“ radí technologický expert David Slížek.

„Je to další zklamání, že se Facebook uchýlil k výhrůžkám, místo aby v dobré víře spolupracoval s kanadskou vládou. Tato taktika nezabrala v Austrálii a nezabere ani zde,“ uvedl ministr pro kulturní dědictví Pablo Rodriguez.

Narážel na to, že Facebook už v roce 2021 zablokoval přístup ke zprávám v Austrálii, která tehdy přijala podobný zákon. Firma ale couvla, když australská vláda provedla kýžené změny. Od té doby společnost hrozila blokací zpráv i v dalších zemích, například ve Spojených státech, kde Kongres loni zvažoval podobnou legislativu.

Méně než tři procenta obsahu

Marc Dinsdale, který má ve firmě Meta Canada na starosti komunikaci s médii, řekl, že navrhovaná legislativa předpokládá, že společnost Meta „nespravedlivě těží ze svých vztahů s vydavateli, zatímco ve skutečnosti je tomu naopak“.

Tvrdil, že příspěvky s odkazy na zpravodajské články tvoří méně než tři procenta toho, co lidé v kanálu na facebooku vidí. Kanaďané podle něj chtějí na sociálních sítích vidět zpravodajského a politického obsahu méně a méně. „Opakovaně jsme (kanadské) vládě sdělovali, že zpravodajský obsah naše uživatele neláká a není pro naši společnost významným zdrojem příjmů,“ řekl pro The Canadian Press.

Ministr Rodriguez a vydavatelé však tvrdí, že technologické společnosti mediálním společnostem příjmy z reklamy odnímají. Zpráva kanadské organizace Media Concentration Project odhalila, že Google a Facebook drží na internetovém reklamním trhu podíl až 79 procent. Již v roce 2018 měl Google až polovinu podílu na trhu, Facebook zaostával s 27,3 procenta.

Z Kanady

Kanadská armáda uvedla, že nedávno objevila důkazy o čínských sledovacích aktivitách v Arktidě. Peking měl v regionu využívat zařízení, které lze využít jak k výzkumným, tak vojenským účelům.

Přesto Facebook tvrdí, že vydavatelům spíše pomáhá, než aby je poškozoval. Podle Dinsdalea poskytla společnost vydavatelům za 12 měsíců do dubna 2022 více než 1,9 miliardy kliků, které podle něj mají hodnotu až 230 milionů dolarů.

„Žádá se po nás, abychom se smířili se systémem, který vydavatelům umožňuje účtovat nám tolik obsahu, kolik chtějí dodat, a to za cenu bez jasných limitů. Takto nemůže fungovat žádný podnik,“ napsal Dinsdale.

Podle Rodrigueze se Kanaďané taktikou společnosti Meta „nenechají zastrašit“.

„Jediné, co Facebook doposud dělal, bylo, že se objevoval ve výboru, zdržoval, dělal obstrukce, odmítal odpovídat na otázky a vyhrožoval Kanaďanům. Vždy jsme přitom říkali, že jsme otevřeni spolupráci s Facebookem, a stále jsme,“ uvedl.

Zpravodajství v rámci „testu“ blokuje Google

Obavy vyjádřila i společnost Google, která nedávno zahájila pětitýdenní test, v jehož rámci některým uživatelům omezila přístup ke zprávám. Zkouška má skončit 16. března.

„Krátce testujeme možné reakce produktů na návrh zákona C-18 (označení předlohy, pozn. red.), které mají dopad na velmi malé procento kanadských uživatelů,“ uvedlo tiskové oddělení Googlu pro CTVNews.ca. Podle firmy se test týká méně než čtyř procent kanadských uživatelů.

Mohlo by vás zajímat

Google, Facebook, Microsoft a další velké firmy propustily rekordní počty zaměstnanců. Šéfové firem se omlouvají za nečekané rozhodnutí. Proč bohaté firmy dávají výpovědi po tisícovkách? Jednoduše řečeno: protože můžou. Přečtěte si analýzu Seznam Zpráv.

„Každý rok provádíme tisíce testů, abychom vyhodnotili případné změny ve vyhledávání,“ uvedl Google. Test se týká všudypřítomného vyhledávače společnosti Google a také kanálů zařízení se systémem Android.

Na pátečním zasedání výboru pro kulturní dědictví Sabrina Geremiaová, vedoucí kanadské pobočky společnosti Google, tvrdila, že navrhovaná legislativa „radikálně změní“ rámec, ve kterém její společnost nabízí bezplatné zpravodajské odkazy.

„Nevíme, zda budeme moci i nadále odkazovat na zprávy tak, jak to děláme dnes, takže testujeme možné změny,“ řekla Geremiaová.

Reklama

Doporučované