Hlavní obsah

Glosa: Z vražd je beranidlo pro vztek a nenávist vůči „těm druhým“

Martin Novák
Editor a reportér zahraniční rubriky
Foto: Reuters

Politický aktivista Charlie Kirk byl zastřelen ve středu 10. září během vystoupení na univerzitě v Utahu.

Kdo zavraždil Charlieho Kirka? Každý ve střelci vidí to, co sám nemá rád.

Článek

Glosu si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nevíme zatím, jaké motivy vedly vraha k tomu, aby na univerzitě v Utahu zastřelil Charlieho Kirka. Vidíme jen, jak lidé tlačí svou verzi, kterou chtějí především zaútočit na „ty druhé“. Ty s jiným názorem a pohledem na svět. Kdyby nešlo o vraždu a násilí, bylo by to jen zajímavé, ale je to především smutné.

Někdo tvrdí, že šlo o levičáka, a tak za jeho čin může v podstatě každý, kdo nemá rád Donalda Trumpa. Další označují vraha za jakéhosi posla LGBT komunity nebo trans lidí a v jejich očích jsou vinni nejen tito lidé, ale i všichni, kdo jsou k nim tolerantní.

Pak jsou ale zase jiní uživatelé sociálních sítí, kteří akcentují, že vrah je z republikánské konzervativní rodiny, jež má ráda zbraně. Takže za vraždu vlastně mohou všichni konzervativci a voliči nebo sympatizanti republikánů, zkrátka „pravičáci“.

Bohužel takové reakce jsou dnes běžné. Když se stane nějaký zavrženíhodný čin, je to příležitost si kopnout do všech, kteří jsou názorově jinde. Když se muslimský migrant dopustí zločinu v Německu nebo Francii, mohou za to nejen všichni muslimové na světě, ale i ti, kteří je sem pozvali. Liberálové, vítači, Merkelová, Macron nebo kterýkoliv jiný politik, kterého nemáte rádi. Když mladý Ukrajinec znásilnil českou ženu v Plzni, vinna je podle mnoha lidí Fialova vláda, protože Ukrajinu podporuje.

Když se provalí na katolického duchovního zneužívání dětí, někteří lidé zase budou tvrdit, že za to může celá církev a bezmála všichni, kteří chodí do kostela. Když idiot pocáká barvou nebo gulášovou polévkou obraz v galerii a vydává to za protest za klima, schytají to všichni, komu záleží na čistém vzduchu. Když někdo někoho zastřelí zbraní, dostávají sodu všichni, kdo nějakou legálně vlastní.

Tak by se dalo pokračovat. Žijeme v době, kdy jsou tragické události jen beranidlem pro vztek a nenávist vůči jiným – je potřeba je zaházet lejny, morálně je ponížit jako spolupachatele zločinů a zvráceností. Možná to tak bylo i dříve, jen ne tak viditelné, neboť neexistovaly sociální sítě.

Ale co s tím? Někdo nějaký nápad?

Související témata:

Doporučované