Hlavní obsah

Hlavní příčinou zničení ponorky Titan byly vady v koncepci, uvádí zpráva

Foto: oceangateexpeditions.com

Ponorka Titan společnosti OceanGate byla v červnu 2023 rozdrcena tlakem vody, když se potápěla k vraku Titanicu.

aktualizováno •

Ponorka Titan, která v červnu 2023 ztroskotala při cestě k vraku Titanicu, byla zničena kvůli vadám v její koncepci a konstrukci. Podle vyšetřování se společnost OceanGate dopustila řady pochybení při konstrukci i provozu.

Článek

Hlavní příčinu destrukce ponorky Titan, ve které v červnu 2023 na cestě k vraku Titanicu zahynulo pět lidí, vidí vyšetřovací panel Pobřežní stráže Spojených států v počínání firmy OceanGate Expeditions, která plavidlo vlastnila. Vyplývá to z dnes zveřejněné vyšetřovací zprávy. Podle ní se firma dopustila řady pochybení v koncepci ponorky, její konstrukci, testování a pak i v provozu, kdy například dostatečně neprošetřila vzniklé závady. Mezi okolnosti, které přispěly k nehodě, zpráva zmiňuje i toxické vztahy ve firmě, která zatím zprávu nekomentovala.

Ponorka byla rozdrcena tlakem vody, když se potápěla k vraku Titanicu v Atlantickém oceánu. Na palubě bylo pět lidí, kteří všichni zemřeli. Několikadenní snaha Titan najít a lidi zachránit přitáhla zájem světových médií. Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti přibližně 490 metrů od přídě Titaniku, který spočívá na mořském dně v hloubce kolem 3800 metrů od svého ztroskotání v roce 1912.

„Vyšetřovací panel určil, že primárními faktory, které přispěly k ztroskotání, byl nevhodný design, certifikace, údržba a proces kontroly (ponorky) Titan ze strany OceanGate,“ uvedla pobřežní stráž v prohlášení pro tisk. Podle zjištění panelu zničení ponorky pravděpodobně vyvolal kolaps materiálu, který pak ve velké hloubce vedl k implozi plavidla. „Této námořní nehody a ztrátě pěti životů bylo možné předejít,“ uvedl šéf vyšetřovacího panelu Jason Neubauer.

Samotná zpráva pak vyjmenovává řadu pochybení, kterých se podle vyšetřování firma dopustila v návrhu konstrukce ponorky, při její výrobě a později při provozu. Firma například neurčila životnost zařízení. „OceanGate pokračovala s provozem Titanu i po řadě incidentů, které narušily integritu trupu a dalších kritických součástek ponorky, aniž by vhodně vyhodnotila a provedla inspekci trupu,“ uvádí zpráva.

Vyšetřovací panel poukázal na to, že návrh konstrukce ponorky dostatečně nezohlednil reakci použitých materiálů na vysoký tlak, který nastává při ponoru do velkých hloubek. Společnost ani neprovedla všechny vhodné testy. Tím podle zprávy vystavila extrémnímu riziku plavidlo i lidi na palubě. Podle zprávy další informace poukazují i na vady při konstrukci ponorky.

Vyšetřovací panel pobřežní stráže také kritizuje firmu za nedostatečnou kulturu bezpečnosti, za toxické vztahy na pracovišti, které mohly narušit dodržování bezpečnostních pravidel, i za podceňování rizik podmořské turistiky. Ve firmě podle zprávy panoval velký rozdíl mezi psanými pravidly a faktickým chováním zaměstnanců. Finanční tlaky pak vedly k nižším standardům údržby i k odchodu kvalifikovaných zaměstnanců.

Zpráva kritizuje vedení firmy i jejího šéfa Stocktona Rushe, který při nehodě zahynul. Rush podle zprávy vyvolal „falešný pocit bezpečnosti“ uváděním zavádějících tvrzení a polopravd ohledně testování a konstrukce ponorky. Vedení firmy ji označovalo za nezničitelnou, což se ukázalo jako přinejmenším příliš optimistické tvrzení. Podle vyšetřovatelů vedení vytvořilo ve firmě „organizační kulturu, která vedla ke zvýšení operačního rizika“.

Počínání firmy však usnadnila nedostatečná a neefektivní regulace těchto podnikatelských aktivit. Zpráva tak vyzývá k zlepšení dohledu nad tímto sektorem.

Ponorku Titan zpráva popisuje jako „nezdokumentované, neregistrované, necertifikované“ komerční plavidlo, které bylo vyrobeno v roce 2021. Firma OceanGate tvrdila, že ponorka může dosáhnout hloubky až 4000 metrů s pěti lidmi na palubě. Před incidentem při poslední plavbě uskutečnila několik podmořských expedic k vraku Titanicu.

Doporučované