Kometa „větší než Everest“ se po 70 letech vrátila ke Slunci

Foto: Shutterstock.com

Jádro „Ďábelské komety“ má průměr asi 30 kilometrů (ilustrační fotografie).

Kometa 12P/Pons-Brooks se po více než sedmdesáti letech vrátila do blízkosti Slunce. V následujících několika týdnech bude dobře pozorovatelná.

Podle astronomů by kometa, která je větší než Mount Everest, mohla být v nadcházejících týdnech viditelná pouhým okem. Kometa 12P/Pons-Brooks, jak se těleso nazývá, je kometou Halleyova typu, upozorňuje server The Guardian. To znamená, že se objeví jednou nebo možná dvakrát za život.

12P/Pons-Brooks dokončí svou dráhu jednou za 71,3 roku. Do takzvaného přísluní – tedy nejblíže ke Slunci – se kometa dostane 21. dubna. Předpokládá se, že má jádro o průměru asi 30 kilometrů. Těleso je navíc klasifikováno jako kryovulkanická kometa, což znamená, že při zahřívání v jejím nitru dochází k erupcím prachu, plynů a ledu. Jeden takový výbuch v loňském roce způsobil, že se stonásobně zjasnila a získala přezdívku „Ďábelská kometa“ podle toho, že mlha, která ji obklopuje, vytvořila rohatý tvar.

Kometa je podle astronomů skvělou příležitostí i pro amatérské fotografy. Ke kvalitnímu zachycení potřebují prostor mimo města s tmavou oblohou, nerušený výhled od západu k severozápadu a stativ. Velmi zřetelná by měla být 8. a 22. března, mimořádně lákavou příležitostí pro astrofotografy bude pak průlet komety v blízkosti Měsíce a planet Jupiter a Uran, který bude možné pozorovat 10. dubna ve večerních hodinách, stojí na webu Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

Podle některých zpráv byla 12P/Pons-Brooks spatřena již ve 14. století, jméno nicméně nese po francouzském astronomovi Jeanu-Louisi Ponsovi – který ji objevil v roce 1812 – a po britsko-americkém astronomovi Williamu Robertu Brooksovi. Ten ji pozoroval při jejím dalším oběhu v roce 1883.