Hlavní obsah

Lidé létali z oken. Cestující popisují srážku dvou vlaků v Řecku

Foto: Profimedia.cz

Osobní vlak mířící z Atén do Soluně se v Larise srazil s nákladní soupravou.

Reklama

Deset vteřin trvající noční můra. Tak vzpomínají ti, kteří přežili, na tragickou vlakovou nehodu v centrálním Řecku. Přední vagony osobní soupravy se převrátily a zachvátily je plameny.

Článek

„Okna najednou vybuchla, lidé křičeli a měli strach.“ Tak popsal srážku dvou vlaků u města Larisa v centrálním Řecku jeden z otřesených cestujících pro televizi Skai. „Naštěstí se nám podařilo otevřít dveře a poměrně rychle uniknout. V jiných vagonech se jim to nepovedlo, jeden vagon dokonce začal hořet,“ uvedl.

Osobní vlak na trase z Atén do Soluně plný cestujících, včetně univerzitních studentů, kteří se vraceli po svátcích, se krátce před půlnocí z úterý na středu čelně srazil s nákladní soupravou. Jde o nejtragičtější železniční neštěstí v historii Řecka. O vyprošťování obětí a vyšetřování tragédie píšeme podrobněji v tomto článku.

„Srážka byla tak vážná, že první dva vagony prostě zmizely,“ řekla BBC řecká novinářka Marina Rigou, která se dostala na místo neštěstí.

„Slyšeli jsme velkou ránu. Bylo to strašidelných deset vteřin. Převraceli jsme se ve vagonu, dokud jsme nespadli na bok a neustalo to. Pak nastala panika. Okamžitě vypukl požár. Hořelo všude,“ vzpomínal cestující Stergios Minenis, kterého citovala agentura Reuters.

„Deset, patnáct vteřin to byl chaos. Převracení, požáry, visící kabely, rozbitá okna, křik lidí, uvěznění lidé,“ dodal.

Více o neštěstí

Jde o nejtragičtější železniční nehodu v historii země. Řecká vláda už kvůli tomu vyhlásila třídenní státní smutek.

Další svědci popisovali, jak někteří pasažéři vylétli během srážky z oken. Ti, kteří přežili, pak byli dezorientovaní a probojovávali se ven.

„Bylo tam mnoho velkých kusů oceli. Vlaky byly úplně zničené, jak ten osobní, tak ten nákladní,“ řekl Vassilis Polyzos, místní obyvatel, který tvrdí, že byl jedním z prvních lidí na místě.

Když přijel, ze zadních vagonů vlaku utíkali omráčení a dezorientovaní lidé. „Lidé byli samozřejmě vyděšení - velmi vyděšení. Rozhlíželi se, hledali, nevěděli, kde jsou.“

„Byla to noční můra… Ještě teď se třesu. Naštěstí jsme byli v předposledním voze a vyvázli jsme živí. V prvních vagonech hořelo a byla tam naprostá panika. Ta srážka byla jako obrovské zemětřesení,“ vyprávěl agentuře AFP 22letý cestující Angelos.

Jeden z přeživších, Lazos, řekl místnímu deníku Protothema: „Nebyl jsem zraněn, ale potřísnila mě krev ostatních lidí, kteří byli v mé blízkosti.“

Novinářka, která se dostala na místo nehody záhy po ní, pro BBC popsala, jak museli přeživší zavazadly rozbíjet okna, aby unikli z vlaku. „Mluvili jsme s mnoha mladými lidmi, kteří byli v naprostém šoku,“ uvedla řecká reportérka Alexia Kalaitziová.

„Viděli, že první dva vagony hoří a všude je kouř, lidé panikařili a ozýval se křik. Nejhorší to bylo pro rodiče, kteří na nádraží v Soluni čekali na své děti a nemohli je najít,“ dodala Kalaitziová.

Ministr dopravy Kostas Karamanlis uvedl, že přesný počet mrtvých je stále nejasný, na pozadí zpráv, že se stále pohřešuje 20–25 lidí. Podle úředníků však někteří z nich mohli z místa nehody odejít, aniž by se s nimi počítalo. Jedna žena řecké televizi ANT1 řekla, že její 23letý bratranec, který krátce před nehodou telefonoval z osobního vlaku se svou matkou, je stále nezvěstný.

„Byla to velmi silná srážka,“ řekl státní televizi guvernér regionu Thesálie Kostas Agorastos. Dodal, že první čtyři vagony osobního vlaku vykolejily a první dva vagony začaly hořet a byly „téměř úplně zničeny“.

Nejtragičtější železniční neštěstí v Evropě za posledních 20 let

24. července 2013, Španělsko, Santiago de Compostela

Počet mrtvých: 79. Asi tři kilometry od nádraží města Santiago de Compostela vykolejil ve vysoké rychlosti v ostré zatáčce vlak. Zemřelo 79 lidí a dalších 70 lidí bylo zraněno. Ze zabití z nedbalosti byl obviněn strojvedoucí rychlovlaku Francisco José Garzón.

28. února 2023, Řecko, Larisa

Počet mrtvých: 57 (možná bude růst). Meziměstský vlak na trase z Athén do Soluně se u Larisy srazil s nákladní soupravou.

23. ledna 2006, Černá Hora, Bioce

Počet mrtvých: 47. Osobní vlak po výjezdu z tunelu vykolejil u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice, souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača. 47 mrtvých, 200 zraněných.

12. října 2010, Ukrajina, Marganěc

Počet mrtvých: 45. Srážka posunovací elektrické lokomotivy s linkovým autobusem u města Marganěc na jihovýchodě Ukrajiny byla největším silničním neštěstím od vyhlášení nezávislosti Ukrajiny v roce 1991.

8. května 2003, Maďarsko, Siófok

Počet mrtvých: 33. Při nehodě u známého letoviska Siófok u Balatonu se srazil osobní vlak s německým autobusem, zemřeli hlavně němečtí turisté.

29. června 2009, Itálie, Viareggio

Počet mrtvých: 32. Nákladní vlak se zkapalněným plynem vykolejil a vybuchl krátce před půlnocí v severoitalském přístavním městě Viareggio. Výbuch zničil velký počet domů v okolí, na 2 tisíce lidí se muselo evakuovat.

8. července 2018, Turecko, Sarilar

Počet mrtvých: 24. Příměstský vlak vykolejil na severozápadě Turecka mezi městy Edirne a Istanbul.

22. září 2006, Německo, Lathen

Počet mrtvých: 23. Magnetický vlak Transrapid, využívaný v rámci zkoušek na testovací trase i k turistickým výletům, narazil nedaleko města Lingen v severozápadním Německu v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati.

12. července 2016, Itálie, Andria

Počet mrtvých: 23. Na jihu Itálie se na jednokolejné trati mezi městy Corato a Andria srazily dva vlaky.

Zdroj: ČTK

Reklama

Doporučované