Hlavní obsah

Srážku vlaků v Řecku nepřežilo 57 lidí. Přednosta stanice přiznal díl viny

Bez komentáře: Záběry z místa nehody. Několik vagonů po srážce vykolejilo a vzplálo.Video: AP

 

Reklama

aktualizováno •

Osobní a nákladní vlak se čelně srazily krátce před půlnocí z úterý na středu u města Larisa. Na vině je pravděpodobně lidská chyba, ale odborníci upozorňují, že železnice v Řecku potřebuje modernizaci.

Článek

U města Larisa v centrální části Řecka se v noci na středu srazil ve vysoké rychlosti osobní vlak mířící z Athén do Soluně s nákladní soupravou, která jela ze Soluně do Larisy. V osobním vlaku bylo 342 cestujících a deset členů posádky, v nákladním vlaku byli dva lidé.

Zahynulo nejméně 57 lidí, desítky dalších utrpěly zranění. Přes 50 lidí se nadále pohřešuje. Aktuální bilanci zveřejnili ve čtvrtek večer řečtí hasiči, píše řecký server Kathimerini. Pátrání po obětech by mělo skončit v pátek.

Jde tak o nejtragičtější železniční nehodu v historii země. Řecká vláda už ve středu vyhlásila třídenní státní smutek a slíbila, že zaplatí za pohřby zemřelých. Mezi oběťmi je mnoho mladých lidí.

Obviněný přednosta stanice

Příčina úterní železniční nehody se vyšetřuje, zřejmě šlo o lidské selhání. Už ve středu zadržela policie přednostu stanice v Larise.

Devětapadesátiletý muž dostal čas do soboty, aby si připravil svou obhajobu. Obvinili ho z nebezpečného narušení dopravy a očekává se, že bude čelit také obvinění ze zabití z nedbalosti a ublížení na zdraví z nedbalosti.

„Z lidského hlediska je zničený. Uvědomuje si, co se stalo, a nedokáže unést břímě zodpovědnosti. Přijímá svůj díl zodpovědnosti,“ citoval server Kathimerini jeho právníka. „Je ale důležité, abychom pro samé stromy nepřehlédli les. A tady je celý „les“ zodpovědnosti.“

Obhájce tak narážel na dlouhodobé problémy, s nimiž se řecká železnice potýká. Řecká televize ERT předtím citovala šéfa sdružení strojvedoucích, podle něhož na trati nefunguje elektronický systém, který je má varovat před nebezpečím. „Nic nefunguje, všechno se dělá ručně. Na trati Athény–Soluň jsme v ‚manuálním módu‘,“ řekl.

Podle agentury Reuters pak v Řecku jezdí mnoho spojů po jednokolejné trati a na řadě míst stále není instalována signalizace a automatické řídicí systémy.

V reakci na nehodu rezignoval řecký ministr dopravy Kostas Karamanlis. Řekl, že přebírá plnou odpovědnost za chyby státu. „Rezignace je má povinnost a je to to nejmenší, co mohu udělat, abych uctil památku obětí,“ uvedl Karamanlis ve středu.

Kabinet kvůli nehodě čelí odporu části veřejnosti. Už ve středu večer demonstrovali lidé v Aténách, Soluni i Larise. Ve čtvrtek pak stávkovali zaměstnanci dopravních podniků.

+5

Průběh nehody

Obě soupravy se srazily, když osobní vlak vyjížděl z podjezdu pod dálnicí. Tři vagony začaly hořet, z prvních dvou vagonů podle svědků na místě nic nezbylo. „Srážka byla tak vážná, že první dva vagony prostě zmizely,“ řekla BBC řecká novinářka Marina Rigou.

„Slyšeli jsme velkou ránu. Bylo to strašidelných deset vteřin. Převraceli jsme se ve vagonu, dokud jsme nespadli na bok a ten rozruch neustal. Pak nastala panika. Okamžitě vzplanul požár. Hořelo všude,“ řekl cestující Stergios Minenis, kterého citovala tisková agentura Reuters.

Další svědci popisovali, jak další pasažéři vylétli během srážky z oken. Ti, kteří uvnitř přežili, pak byli dezorientovaní a probojovávali se ven, uvádí agentura ČTK.

Na místo srážky se sjely sanitky hned z několika okolních měst, záchranáři se snažili vyprostit raněné, úřady uvedly do pohotovostního režimu i další nemocnice v Larise a kontaktovaly armádu, aby pomohla se záchrannými pracemi, popsala agentura AP.

„Evakuace cestujících se odehrává ve velmi obtížných podmínkách vzhledem k závažnosti srážky obou vlaků,“ popsal krátce po tragédii mluvčí hasičů Vasilis Varthakojannis.

Záchranáři se svítilnami na čelech v hustém dýmu vytahovali z vagonů kusy kovu, aby mohli hledat uvězněné lidi, popsala AP. Podle stanice BBC na místě zasahovalo kolem 150 hasičů a 40 sanitek.

Cestující, kteří utrpěli lehčí zranění nebo se jim nic nestalo, byli podle ní převezeni autobusem do Soluně, vzdálené 130 kilometrů severně od místa neštěstí. Úřady kontaktovaly armádu, aby pomohla se záchrannými pracemi, popsala AP.

Společnost Hellenic Train, provozující oba vlaky, zrušila ve středu od 12:00 místního času veškeré své spoje. Hellenic Train je největším provozovatelem železniční dopravy v Řecku a od roku 2017 je jejím vlastníkem italský národní dopravce Ferrovie dello Stato Italiane.

Nejtragičtější železniční neštěstí v Evropě za posledních 20 let

24. července 2013, Španělsko, Santiago de Compostela

Počet mrtvých: 79. Asi tři kilometry od nádraží města Santiago de Compostela vykolejil ve vysoké rychlosti v ostré zatáčce vlak. Zemřelo 79 lidí a dalších 70 lidí bylo zraněno. Ze zabití z nedbalosti byl obviněn strojvedoucí rychlovlaku Francisco José Garzón.

28. února 2023, Řecko, Larisa

Počet mrtvých: 57 (možná bude růst). Meziměstský vlak na trase z Athén do Soluně se u Larisy srazil s nákladní soupravou.

23. ledna 2006, Černá Hora, Bioce

Počet mrtvých: 47. Osobní vlak po výjezdu z tunelu vykolejil u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice, souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača. 47 mrtvých, 200 zraněných.

12. října 2010, Ukrajina, Marganěc

Počet mrtvých: 45. Srážka posunovací elektrické lokomotivy s linkovým autobusem u města Marganěc na jihovýchodě Ukrajiny byla největším silničním neštěstím od vyhlášení nezávislosti Ukrajiny v roce 1991.

8. května 2003, Maďarsko, Siófok

Počet mrtvých: 33. Při nehodě u známého letoviska Siófok u Balatonu se srazil osobní vlak s německým autobusem, zemřeli hlavně němečtí turisté.

29. června 2009, Itálie, Viareggio

Počet mrtvých: 32. Nákladní vlak se zkapalněným plynem vykolejil a vybuchl krátce před půlnocí v severoitalském přístavním městě Viareggio. Výbuch zničil velký počet domů v okolí, na 2 tisíce lidí se muselo evakuovat.

8. července 2018, Turecko, Sarilar

Počet mrtvých: 24. Příměstský vlak vykolejil na severozápadě Turecka mezi městy Edirne a Istanbul.

22. září 2006, Německo, Lathen

Počet mrtvých: 23. Magnetický vlak Transrapid, využívaný v rámci zkoušek na testovací trase i k turistickým výletům, narazil nedaleko města Lingen v severozápadním Německu v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati.

12. července 2016, Itálie, Andria

Počet mrtvých: 23. Na jihu Itálie se na jednokolejné trati mezi městy Corato a Andria srazily dva vlaky.

Zdroj: ČTK

Reklama

Související témata:

Doporučované