Článek
Společnost Meta Platforms koupila menšinový podíl v největším světovém výrobci brýlí EssilorLuxottica. Mateřská společnost Facebooku získala necelá tři procenta ve výrobci brýlí Ray-Ban. Hodnota podílu při současné tržní ceně je zhruba tři miliardy eur (74 miliard korun). Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na informované zdroje. Americký technologický gigant se investicí snaží podpořit své aktivity na rychle rostoucím trhu s chytrými brýlemi.
Podle zdrojů Meta zvažuje další investice. Postupem času by se její podíl ve výrobci brýlí mohl zvýšit až na zhruba pět procent.
Zástupci společnosti Meta i EssilorLuxottica se k záležitosti odmítli vyjádřit.
Investice prohlubuje vztah mezi oběma společnostmi, které v posledních několika letech spolupracovaly na vývoji chytrých brýlí. Meta v současné době prodává brýle Ray-Ban, které byly poprvé představeny v roce 2021, s vestavěnými kamerami a asistentem umělé inteligence. Minulý měsíc pak uvedla na trh i samostatné brýle značky Oakley ve spolupráci s EssilorLuxottica.
Dohoda zapadá do strategie šéfa společnosti Meta Marka Zuckerberga, pro kterého je umělá inteligence hlavní prioritou a velkou investicí. Chytré brýle jsou klíčovou součástí tohoto plánu, protože Metě umožňují vyvíjet vlastní hardware a nezáviset na telefonech konkurence. Partnerství jí navíc dává přístup k výrobním znalostem a globální distribuci, což je zásadní pro masové uvedení chytrých brýlí na trh.
Pro firmu EssilorLuxottica znamená dohoda větší přítomnost v technologickém světě, což by mohlo být výhodné, pokud se futuristické sázky firmy Meta vyplatí. Meta sází na to, že lidé jednou budou pracovat a bavit se s chytrými brýlemi nebo náhlavními zařízeními, takzvanými headsety.