Na dvorku zakopl o kosti. Může to být největší dinosaurus nalezený v Evropě

Foto: Daniel Eskridge, Shutterstock.com

Rozměry kostí podle týmu paleontologů ukazují, že býložravý brachiosaurus mohl mít na výšku až 12 metrů a na délku 25.

Výzkumný tým v Portugalsku pravděpodobně našel část ostatků největšího dinosaura dosud objeveného na území Evropy. Jestli jde opravdu o gigantického brachiosaura, se ale musí ještě potvrdit.

Španělští a portugalští paleontologové od začátku srpna odkrývají obratle a žebra pravděpodobně brachiosaura spadajícího do skupiny sauropodů, tedy mezi největší známé dinosaury vůbec.

Pokud se potvrdí, že se jedná o ostatky tohoto čtyřnohého obra s charakteristickým dlouhým krkem a ocasem, mohlo by jít o nález dosud největšího dinosaura na území Evropy.

„Není obvyklé najít všechna žebra zvířete, jako je toto, natož v této poloze, při zachování původní anatomické polohy,“ cituje britský server The Guardian slova vědecké pracovnice Elisabete Malafaiaové z Přírodovědecké fakulty Lisabonské univerzity.

Jedinečný objev čínských výzkumníků

Vědci v prosinci 2021 oznámili objev dokonale zachovalého dinosauřího embrya. Nalezeno bylo v Kan-čou v provincii Ťiang-si na jihu Číny. Jeho stáří odhadují nejméně na 66 milionů let.

Díky přirozenému rozmístění kostí výzkumníci doufají, že by mohli odhalit další části kostry dinosaura, který se řadí mezi největší, co kdy žili.

Vykopávky na soukromém pozemku v portugalském městě Pombal začaly již v roce 2017. Majitel pozemku chystal rekonstrukci, na dvorku nicméně narazil na úlomky zkamenělých kostí a kontaktoval tým z Lisabonské univerzity.

„(Objev) potvrzuje, že oblast Pombal ukrývá důležité informace o pozdně jurských obratlovcích. Region v posledních desetiletích odhalil velké množství významného materiálu, který umožňuje poznat kontinentální faunu, jež obývala Pyrenejský poloostrov před 145 miliony let,“ dodala Malafaiaová.

Vedle brachiosaura se mezi sauropody řadí i brontosauři a diplodokové. Tito živočichové obývali planetu před 160 až 100 miliony lety, uvádí server Sky News.