Článek
Kyjevané si ho všimli okamžitě. Není divu, když nevojenská letadla se nad jejich městem kvůli válce objevují jen zřídka. Hned v pátek 11. července se tak na sociálních sítích začaly objevovat záběry obřího nákladního letounu Antonov An-124 Ruslan, kterak letí pryč.
Společnost Antonov nyní zveřejnila nové informace o „záhadném letu“ svého mohutného stroje. Letadlo vzlétlo v pátek z opravárenského závodu Antonov z letiště Sviatošyn. Jeho cílem bylo nové sídlo společnosti v německém Lipsku, píše ukrajinská agentura UNN nebo server The War Zone.
Společnost na sociální síti Facebook uvedla, že šlo o první let po dokončení rozsáhlé čtyřleté modernizace započaté ještě před začátkem ruské invaze. Během války musela firma modernizaci načas utlumit, ale práce nakonec pokračovaly.
Letoun byl vyroben v roce 1994. Od té doby nalétal přes 21 000 hodin a absolvoval více než 5500 letů. Proces jeho modernizace začal v roce 2021, zmiňuje odborný server Militarnyi.
V době útoku se nacházel v rozebraném stavu v opravárenském závodě, a unikl tak zkáze, která postihla jiné stroje na letišti Hostomel. Tam byl zničen mimo jiné i slavný An-225 Mrija – největší letadlo světa.
Dmytro Antonov, hlavní pilot letounu Mrija, už dříve veřejně kritizoval společnost za to, že před zahájením ruské invaze nepřepravila letoun do zahraničí. Tvrdil, že rozhodnutí nebylo učiněno, protože nejvyšší vedení společnosti dva týdny před začátkem války uprchlo z Ukrajiny, uvedl tehdy deník The Kyiv Independent. Společnost obvinění odmítla.
I vyšetřování ukrajinské tajné služby ukázalo, že zaměstnanci podniku Antonov nejenže neučinili nezbytná opatření pro záchranu letounu, ale navíc bránili armádě, aby připravila obranu napadaného letiště Hostomel.
Co zahrnovala modernizace Ruslanu
Ale zpět k Ruslanu. Modernizace letounu se zaměřila především na nahrazení ruských komponentů díly vyrobenými na Ukrajině a v západních zemích. Vylepšení se dočkala také avionika a navigační systémy. Letoun je nyní plně v souladu s mezinárodními předpisy a může být provozován globálně, bez jakýchkoli omezení.
Součástí úprav byl i nový design – pod kabinou pilota se vyjímá nápis „Buď statečný jako Irpiň“, připomínka boje, který sehrál zásadní roli při zastavení ruského postupu na Kyjev v úvodních měsících invaze.
Antonov označil úspěšné dokončení modernizace za symbol vytrvalosti a profesionality ukrajinských leteckých odborníků. „Ani v nejtěžších válečných podmínkách se práce nezastavily. Letoun bude i nadále létat a sloužit Ukrajině na mezinárodní trase,“ uvedla společnost.
Přelet komentovaly i prokremelské telegramové kanály. Vlivný telegramový účet Fighterbomber, známý svou blízkostí k ruskému letectvu, ironicky poznamenal: „Smutné není to, že An-124 odletěl. Smutné je, že odletěl v pořádku. A navíc v noci – když naši agenti spí.“
Ruský účet dodává, že tyto stroje dokážou přepravovat nadměrné velké a těžké věci. Podle něho třeba raketomet.
Antonov Airlines provozují sedm letounů An-124-100, z nichž dva byly upraveny pro přepravu nákladu až o hmotnosti 150 tun. Standardní verze zvládne náklad o váze 120 tun. An-124 je dlouhodobě využíván k přepravě nadrozměrného materiálu, včetně vojenského vybavení pro Ukrajinu, a to nejen v Evropě, ale po celém světě.
Zatímco přistání v Lipsku doprovázela slavnostní vodní salva, Ukrajinci s pýchou sledovali, jak se jejich letecký kolos opět vznáší nad jejich zemí.
Přelet komentoval i Julian Röpcke, redaktor německého deníku Bild. „Je to silný symbol odporu proti Putinově snaze vymazat Ukrajinu z mapy. Dnes bylo nad Kyjevem zaznamenáno první civilní letadlo po 40 měsících – a nebylo to jen tak ledajaké letadlo. Byl to Antonov An-124,“ uvedl v pátek na síti X.