Článek
Už v červenci shledala porota jednoho z nejmocnějších hudebních magnátů ve Spojených státech vinným ze zločinu souvisejícího s organizováním prostituce, konkrétně přepravy za účelem prostituce. Obvinění z nejzávažnějších přečinů - vydírání a obchodu se sexem - ho zprostila. V pátek si Sean „Diddy“ Combs vyslechne výši trestu.
Výpovědi svědků a důkazy, které se u soudu během osmitýdenního procesu objevily, odhalily temný svět, který si okolo sebe vlivný a bohatý rapper v průběhu let vystavěl (psali jsme zde).
Klíčovou roli při pádu „nedotknutelného“ Diddyho sehrála jeho bývalá přítelkyně, zpěvačka a modelka Casandra „Cassie“ Ventura. Promluvila o fyzickém týrání, vydírání a nucené účasti na sexuálních orgiích pod vlivem drog, které Combs pořádal a přezdíval jim „freak-offs“ nebo také „divoké královské noci“.
Právník Casandry Ventura v návaznosti na červencový verdikt vzkázal, že jeho klientka „upozornila na realitu mocných mužů v našem okolí a na nevhodné chování, které po celá desetiletí zůstávalo bez následků“.
„Je to nejzásadnější zúčtování, jaké kdy hudební průmysl zažil,“ komentuje pro Seznam Zprávy Diddyho kauzu Caroline Heldmanová, profesorka losangelské Occidental College a spoluzakladatelka projektu Sound Off, který bojuje proti sexuálnímu násilí v hudebním průmyslu.
Kdo je rapper Diddy
Pětapadesátiletý Sean „Diddy“ Combs (v minulosti vystupoval i jako Puff Daddy, P. Diddy) je rapper, hudební producent, držitel Grammy a zakladatel vlivného hudebního vydavatelství. Producentsky stojí za hity mnoha ikon rapu i pop music, jako jsou Notorius B.I.G., Mary J. Blige, Mariah Carey, Jay-Z, Jennifer Lopez, Usher, Lil Kim a mnoho dalších.
„Zatímco hnutí #MeToo tvrdě zasáhlo Hollywood prostřednictvím Weinsteinova případu, hudební svět zaostával. Combsův případ působí jako zpožděný „weinsteinovský“ moment hudby, ještě složitější kvůli jeho postavení černošské kulturní ikony a specifickým mocenským vztahům uvnitř hiphopové scény,“ doplňuje Heldmanová.
Combs, který založil vlivné vydavatelství Bad Boy Records, si vysloužil uznání za to, že z hip-hopu pomohl udělat výdělečný žánr a otevřel řadě umělců, zejména černošského původu, dveře k novým příležitostem, píše stanice BBC.
Lidé zapojení do hudebního průmyslu přiznávají, že o nevhodném chování ze strany Combse i takzvaných „freak-offs“ věděli. Dlouhé roky to ovšem zůstávalo veřejným tajemstvím, aniž by se o tom kdokoliv odvážil veřejně promluvit.

Sean Combs na portrétu pořízeném během soudního procesu.
„Sean Combs si vybudoval celé impérium na loajalitě a zastrašování, ve kterém dohody o mlčenlivosti sloužily jako právní štít proti veřejnému odhalení,“ popisuje Heldmanová. Důležitou roli v tom sehrály zejména moc a bohatství, kterými rapper disponuje. Pro představu: jeho majetek se odhaduje na zhruba 400 milionů dolarů.
„Dokud jsou výnosní, mohou cokoliv“
Americká hudební publicistka a autorka knihy Fashion Killa: Jak hip-hop proměnil vysokou módu Sowmya Krishnamurthyová se domnívá, že Combsův případ odráží hlubší strukturální problémy - jak uvnitř hip-hopu, tak společnosti jako takové.
„Myslím, že se všichni můžeme shodnout na tom, že mužům je často tolerováno nevhodné chování – ať už v hudbě, politice nebo kultuře –, pokud jsou obchodně výnosní a dobře se prodávají,“ řekla v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Podobně to vidí i Heldmanová. „Jádro problému je jasné: lidé v hudebním průmyslu o všudypřítomném sexuálním násilí vědí - ale odvracejí zrak, protože na tom všichni vydělávají,“ přibližuje skryté mechanismy.
Právě kvůli spletitým mocenským strukturám a mnohdy i nekritickému obdivu vůči některým interpretům zůstával hudební průmysl dlouhou dobu stranou společenských změn pod hlavičkou #MeToo, které už v loňské dekádě rozvířily stojaté vody ve filmovém průmyslu, politice i mediálních sférách.
Jak se zrodilo hnutí Me Too

Harvey Weinstein ještě jako vlivný producent v roce 2015 na filmovém festivalu ve francouzském Cannes.
Proti filmovému producentovi Harveymu Weinsteinovi, který má na svém kontě snímek Předčítač, Pulp Fiction i Terapie láskou, vystoupily v roce 2017 desítky žen z branže a obvinily ho ze sexuálního obtěžování. Právě tento skandál byl zárodkem pro celosvětovou kampaň #MeToo, která se točila kolem negativních zkušeností žen i mužů se sexuálním násilím či obtěžováním.
Herečka Angelina Jolie podle britské BBC uvedla, že jí Weinstein dělal v roce 1998 návrhy v hotelovém pokoji. Její kolegyni Heather Graham měl zase Weinstein nabídnout soulož výměnou za roli ve filmu a herečka Salma Hayek uvedla, že jí vyhrožoval smrtí. „Zabiju tě, nemysli si, že nemůžu,“ řekl podle ní producent. Při natáčení filmu Frida v roce 2002 jí měl několikrát navrhnout sex.
To, proč se o Diddyho počínání tak dlouho veřejně nemluvilo, podle sociologů souvisí taktéž s rasovým rozměrem kauzy.
„Ti, kteří se dokázali prosadit a dosáhnout velkého bohatství navzdory právním, politickým, ekonomickým, vzdělávacím a společenským překážkám, jsou považováni za rasové průkopníky,“ poznamenala dříve pro BBC Katheryn Russellová-Brownová, autorka knihy Ochraňujeme své: rasa, kriminalita a Afroameričané.
„Je tedy předvídatelné, že černoši jako celek jsou nedůvěřiví, když jsou proti členům jejich elity, chráněné skupiny, vznesena trestní obvinění,“ doplnila s odkazem na fenomén, který nazývá „černošský protekcionismus“.
Odborníci poukazují také na to, že mezi černošskými umělkyněmi panuje strach, že když na násilí, ať už fyzické či psychické, ze strany svých kolegů upozorní, posílí tím rasistické narativy a stereotypy ve společnosti.
Co bude dál?
Publicistka Krishamurthyová slova o tom, že hudební branže s odsouzením Diddyho zažila svůj dlouho očekávaný #MeToo moment, jak občas zaznívá, mírní.
Podle ní sice soudní líčení zvýšilo povědomí o problémech, opravdový zlom ale nenastal. „Zdá se, že k systematickému zlepšování podmínek pro umělce a ženy bohužel zatím nedochází,“ vysvětluje.
Diddyho kauza
Hudebník čelil obvinění z pašování lidí za účelem prostituce, z obchodování s lidmi za účelem sexuálního vykořisťování a z vyděračského spiknutí. Za všechny tři zločiny mu v úhrnu hrozilo až doživotí. Combs veškerá obvinění odmítal. Porotci se nakonec shodli na jeho vině pouze v prvním zmíněném obvinění.
Žalobci v procesu trvajícím od poloviny května tvrdili, že Combs využíval své slávy a moci k provozování kriminálního podniku, v rámci kterého provozoval drogové orgie s placenými sexuálními pracovníky. Rapper podle nich používal násilí a nátlak, aby k účasti na těchto orgiích donutil své oběti včetně svých bývalých přítelkyň, které svědčily u soudu.
Porotci však jednomyslně souhlasili pouze s obviněním, že Combs organizoval dopravu mužů a žen, včetně svých přítelkyň, po USA za účelem jejich prostituce.
Podobně to vidí i Heldmanová. „Neexistují žádné důkazy o tom, že by hudební konglomeráty vybudovaly nové mechanismy zodpovědnosti. Kde je HR krizová linka pro oběti zneužívání? Kde je jejich spravedlnost? Kde je plán, jak zvýšit počet žen ve vedoucích pozicích?“ ptá se.
„Celý hudební průmysl ovládají tři labely a kulturu by mohly změnit přes noc - ale neudělají to, protože vydělávají na mlčení obětí a prodejích pachatelů,“ shrnuje a sexuální násilí označuje za jeden z dlouholetých rysů hudebního průmyslu.
Krishamurthyová se přesto domnívá, že veřejná debata o problému by mohla mít pozitivní dopad. Mezi násilníky podle ní nyní „panuje znatelný strach, že je někdo zdokumentuje a vyjde s tím ven a oni by mohli potenciálně přijít o peníze a příležitosti“.
Důležitým vodítkem v tomto ohledu zřejmě bude i osud samotného Diddyho.
Řada z těch, kteří s ním dříve spolupracovali, od něj nyní dávají ruce pryč, a Combs tak přichází o řadu lukrativních smluv. Mnozí ovšem mají za to, že ani odsouzení a pobyt ve vězení možná rapperův odkaz a kariéru zcela nezničí.
Násilí v americkém rapu
Hudební talent jim zajistil slávu, prestiž, peníze. Pomohl jim vymanit se z ghett, ve kterých vyrostli. Navzdory tomu jejich život vyhasl v kaluži krve na ulici. Proč násilí kosí afroamerické rappery?
Svědčí o tom zřejmě i výjev, který byl vidění v červenci u soudu na Manhattanu, kde se srotila skupina věrných fanoušků Seana Combse. Na místě oslavovali to, že byl shledán vinným pouze v jednom ze tří obvinění. Někteří z nich vykřikovali „free Diddy“, upozornila tehdy stanice ABC.
„Combs má, zejména v hip-hopu, řadu mužských kolegů, kteří za ním pevně stojí. Považují celý proces za frašku a verdikt za symbolické plácnutí přes prsty. Pokud by dokázal přijít s dalším hitem, jsem si jistá, že by neměli sebemenší problém stát znovu po jeho boku,“ komentuje Diddyho možný comeback publicistka Krishamurthyová.