Hlavní obsah

„Pade na pade, že po nás budou střílet.“ Jak se vozí česká pomoc na Ukrajině

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Humanitární pomoc rozváží ze skladu na západě Ukrajiny vozy záchranné služby.

Reklama

Reportéři Seznam Zpráv Janek Kroupa a Jan Novák na Ukrajině sledují putování mezinárodní pomoci pro válkou zmítanou zemi. Z bezpečnostních důvodů rozdělují Ukrajinci pomoc do menších aut. Kamiony jsou totiž snadnější cíl pro Rusy.

Článek

Zapadlé městečko v Haliči na západě Ukrajiny. (Konkrétní místo z bezpečnostních důvodů neuvádíme.) „Z hlavní silnice odbočte na prašnou cestu a až minete starý mlýn, dejte se prudce vlevo,“ naviguje nás po telefonu Jurij, majitel stavební firmy na zateplování budov. Rozbitá cesta plná výmolů vede do průmyslového komplexu z dob Sovětského svazu.

Omšelý areál starých výrobních hal a skladů. Před jedním z nich se střídají kamiony s velkým červeným křížem za oknem. Skladníci z nich na ještěrkách vyndávají palety a nosí dovnitř.

Reportéři Seznam Zpráv na Ukrajině:

Nacházíme se v jednom z největších překladišť humanitární pomoci. Odsud se distribuuje pro celou Ukrajinu. Na paletách a papírových krabicích jsou polské, britské nebo italské vlajky. Popisky na potravinách, hygienických pomůckách, spacácích, dekách, svítilnách a dalším množství zboží jsou v různých jazycích. Čeština je jedním z nich.

Jakmile jsou kamiony prázdné, přijíždí menší auta a dodávky. Denně jich odsud odjede prý až dvacet. Zdejší distribuce pomoci probíhá po dvou liniích.

„Snažíme se vyhnout pozornosti Rusů, a proto jde část nákladu menšími dodávkami. Buď posíláme řidiče podle toho, kdo co potřebuje, nebo si sami přijedou místní, kteří znají cestu nejlépe,“ popisuje Jurij způsoby, jak se co nejefektivněji vyhnout ostřelování velkých konvojů. Řidič velkého kamionu přikyvuje. „Velkým kamionem je jízda na východ pade na pade, že po nás budou střílet,“ dodává.

Tajné časy odjezdu

Další část zakázek, především do míst jako je třeba Charkov, jede vlakem. Konkrétní trasy a časy odjezdu nákladních vlaků, jsou tajné a řeší se na poslední chvíli.

K vratům couvá sanitka záchranné služby a už do ní míří krabice s obvazy, krabičkami první pomoci a dezinfekcemi. Vystřídá ji dodávka policie, která zase přebírá například postele, jimiž vybavují kontrolní stanoviště kolem měst. Ty střeží nejen policie, ale také dobrovolníci a armáda.

„Pojďte ještě dál,“ zve Jurij a otevírá menší sklad. Je pečlivě zamčen. Tady mají materiál, který je dražší. V hale převládají krabice z Česka. Helmy, neprůstřelné vesty, maskáčové oblečení nebo noktovizory čili takzvané noční vidění. Také ale balíčky s první pomocí, obinadla či elektrokardiologické přístroje. Uprostřed skladu leží kupříkladu palety přesně tak velké, aby se dobře vešly do středně velké nenápadné dodávky, která čeká na cestu do Charkova a je určena pro vojáky a speciální jednotky.

Na vybavení v tomto skladu se složili čeští podnikatelé i drobní přispěvatelé tím, že poslali peníze na Sbírku Paměti národa, kterou vyhlásila před měsícem společnost Post Bellum. Na účtě se jim sešlo přes 180 milionů korun. Hodnota materiálu, který se jim na Ukrajinu podařilo dopravit, je 130 milionů.

„Na rozdíl od převážné většiny humanitárních sbírek se specializujeme na nesmrtící vojenské a zdravotní prostředky určené pro ozbrojené složky zejména teritoriální obrany v Charkově, Kyjevě, Sumě či Mykolajivu,“ řekl Seznam Zprávám předseda správní rady Post Bellum Martin Kroupa.

A konkrétně? Do bojů postižených oblastí odeslala Post Bellum 2400 neprůstřelných vest, bezmála 300 helem, šedesátku průzkumných dronů, polní vysílačky, termovize, optiky a puškohledy. Kromě toho přes 17 tisíc osobních lékárniček, defibrilátory, chirurgické odsávačky, spacáky, vojenské boty či další teplé oblečení. „Materiál, který potřebují vojáci na frontě, řešíme na každodenní bázi se zástupci ukrajinské ambasády u nás,“ dodává Martin Kroupa.

Je pět hodin odpoledne a před bránu nacouvá menší bílá dodávka. Šlachovitý řidič Andrej, který mluví obstojně česky, protože čtyři roky pracoval v Horažďovicích, se připravuje na cestu do Kyjeva. V jeho dodávce končí přilby, neprůstřelné vesty, balíčky první pomoci, ale také hygienické potřeby a trochu jídla. Zásoba pro jednu z obraných pozic v Kyjevě.

Po necelé hodině se vydává na cestu. Do Kyjeva je to více než deset hodiny cesty. Přes zákaz vycházení nebude možné jet celou noc, takže někde bude muset přespat. Vyrážíme za ním…

+6

Reklama

Doporučované