Hlavní obsah

Satelitní snímky odhalují práce na vyproštění Kimovy lodní potupy

Bez komentáře: Satelitní snímky ukazují plavidlo před spuštěním a po neúspěšném spuštění.Video: AP

Experti se domnívají, že poškození severokorejského torpédoborce je mnohem větší, než KLDR přiznává. Vzhledem k dostupnosti satelitních snímků bude pro Pchjongjang obtížné skrýt skutečný stav.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Severokorejské úřady zadržely čtyři osoby, které viní z poškození vojenského plavidla, informuje o tom BBC nebo agentura AP. Torpédoborec, který podle satelitních snímků nyní leží na boku u přístavu, musí být podle vůdce Kim Čong-una opraven před zasedáním výboru vládnoucí strany na konci června.

Slavnostnímu spuštění 5000 tun vážícího torpédoborce na vodu v přístavu Čchongdžin minulý týden přihlížel sám Kim. Diktátor incident označil za trestný čin způsobený nedbalostí, kterou nelze tolerovat. Mluvil také o zhroucení sebeúcty KLDR.

Podle pozorovatelů se Severní Korea pokusila spustit torpédoborec bokem. Tuto metodu země používá při uvádění velkých nákladních či osobních plavidel, ale u válečných lodí ji nemá vyzkoušenou.

Lee Il-woo, expert z jihokorejského think-tanku Korea Defense Network, pro AP uvedl, že při použití této metody je mnohem složitější torpédoborec udržet v rovnováze – může za to vysoká hmotnost těžkých zbraňových systémů. Podle něj severokorejští odborníci a představitelé tento faktor pravděpodobně nezohlednili při plánování spuštění.

Nové satelitní snímky pořízené firmou Maxar, které získal odborný server The War Zone, ukazují plavidlo stále zakryté modrými plachtami. Vedle něj jsou ale již patrná dvě ocelová lana, která ho spojují s dokem.

Foto: Maxar, Reuters

Plavidlo je stále zakryté modrými plachtami, nicméně na snímcích jsou již patrná dvě ocelová lana, která ho spojují s dokem.

„Lana pravděpodobně slouží k dočasnému ukotvení, napnutí a stabilizaci plavidla, aby se zabránilo dalším pohybům či otáčení a zajistila se strukturální bezpečnost,“ vysvětlila Jennifer Junová, analytička z Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS), specializující se na analýzu satelitních snímků.

„Severní Korea rovněž uvedla, že je třeba odčerpat mořskou vodu ze zatopené komory, což změní rovnováhu fregaty a vyžaduje stabilizační opatření,“ dodává analytička.

Zatímco oficiální severokorejská tisková agentura KCNA v pátek uvedla, že pracovníci odhadují dobu nutnou k vyrovnání lodě odčerpáním mořské vody a vypuštěním přídě ze skluzu na dva až tři dny, jihokorejští odborníci odhadují, že oprava zabere rok, protože trup je děravý, strojovna zatopená a bude třeba vyměnit i motor.

Podobně to vidí i již zmíněný think-tank CSIS, který pečlivě sleduje severokorejské lodní stavitelství. Časový plán komunistických úředníků zpochybnil.

„Je příliš brzy na definitivní závěry, když nejsme na místě, avšak mám určitou skepsi vůči desetidennímu odhadu,“ zamýšlí se analytička Jennifer Junová.

„Vzhledem k tomu, že plavidlo je silně nakloněné a částečně ponořené, bude obnova složitější. Víme také, že loď byla částečně zaplavena a infrastruktura skluzu pravděpodobně utrpěla škody. I kdyby se Severní Koreji podařilo plavidlo opravit během ‚deseti dnů‘, obnovení jeho plné bojové schopnosti potrvá pravděpodobně déle,“ shrnuje expertka.

Poukazuje také na možnou neochotu severokorejských představitelů otevřeně informovat vůdce a jejich motivaci rozsah škod naopak zlehčovat. Tito lidé se mohou obávat Kimova hněvu a následného trestu.

Severokorejská státní agentura KCNA v pátek uvedla, že u výslechu byl správce loděnice Hong Kil Ho. Úřady pak v neděli zatkly hlavního inženýra, vedoucího dílny pro stavbu trupu a zástupce vedoucího pro administrativu.

V pondělí byl zadržen také Ri Hjong Son, zástupce ředitele odboru muničního průmyslu ústředního výboru vládnoucí strany, který byl za neúspěšné spuštění „značně zodpovědný“, upozorňuje BBC.

Vzhledem k dostupnosti satelitních snímků bude pro Severní Koreu obtížné skrýt skutečný stav plavidla i postup oprav, a to i přes bizarní pokusy zakrýt loď modrými plachtami.

Doporučované