Článek
Členské státy EU se ve čtvrtek shodly na tom, že technické kontroly vozidel pro automobily starší deseti let se budou nadále konat každé dva roky a nikoli každý rok, jak navrhovala Evropská komise. Po jednání v Bruselu to uvedl končící český ministr dopravy Martin Kupka. Nyní se očekává, že svou pozici k normě přijme i Evropský parlament. Jakmile se tak stane, bude o konečné podobě legislativy moci začít vyjednávání mezi europarlamentem, Evropskou komisí a Radou EU, tedy členskými státy.
Česko zároveň v Bruselu opět prosazovalo zrušení rozhodnutí, že se od roku 2035 přestanou v EU prodávat nová auta se spalovacími motory, uvedl Kupka. K českému návrhu se podle odcházejícího ministra dopravy Martina Kupky už připojila také Itálie, Polsko, Slovensko a Bulharsko. Zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 prosazuje též německá vláda.
Evropská komise letos v dubnu navrhla úpravu pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Zamýšlela přitom zavést mimo jiné „roční kontroly starších automobilů a dodávek a pokročilé metody testování emisí, které by měly odhalit vozidla s vysokými emisemi, aby se snížilo znečištění jemnými částicemi“. Roční prohlídky se podle záměru Komise měly týkat osobních a dodávkových vozů starších deseti let.
S tím ale členské státy EU, včetně České republiky, nesouhlasily. Podle Kupky totiž data, která mají státy EU k dispozici, neukazují na to, že by zvyšování četnosti technických kontrol bylo potřeba a že by to snížilo množství dopravních nehod.
„Nejsou to totiž v nadměrné míře auta starší deseti let, kvůli jejichž technickému stavu by docházelo k většímu počtu dopravních nehod,“ řekl český ministr.
Nejdůležitější zprávou čtvrtečního dne tak podle Kupky je, že se podařilo zabránit zkrácené lhůtě pro technické kontroly vozidel, protože hrozilo, že by auta starší deseti let musela na technickou prohlídku každý rok. Také se podle něj podařilo posílit ochranu před podvodným stáčením tachometrů.
Plán Komise počítá též se zavedením digitálního osvědčení o registraci vozidla a usnadněním technických kontrol pro osoby dočasně pobývající v jiné zemi Unie.
Rozsah a četnost technických kontrol státy EU měnit nechtějí. „Zůstává zachována také současná výjimka, která vylučuje z kontrol motocykly,“ uvedla Rada EU.















