Vědci objevili nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze

Foto: Antares_StarExplorer, Shutterstock.com

Mléčná dráha má průměr mezi 150 až 200 světelnými lety. Nachází se v ní přes 100 miliard planet a od 100 do 400 miliard hvězd (ilustrační snímek).

Mezinárodní tým astronomů pomocí Webbova vesmírného teleskopu objevil ve vzdáleném vesmíru galaxii podobnou Mléčné dráze.

Nově objevené galaxii dali vědci název ceers-2112. Objev přinesl nové otázky ohledně vědeckých teorií o vývoji galaxií, napsala CNN.

Stejně jako Mléčná dráha má ceers-2112 spirálovitou strukturu. Zároveň se jedná o nejvzdálenější známou galaxii svého druhu. Její střed je tvořen hvězdami. K jejímu vzniku došlo pravděpodobně krátce po Velkém třesku.

Objev vědcům dokázal, že galaxie podobné Mléčné dráze vznikaly už v raných fázích rozpínání vesmíru. Překvapila je zejména pravidelná struktura galaxie, protože většina z nich byla v této době velmi nestabilních a nestálých, informoval web Space.

Webbův teleskop astronomům umožňuje nahlédnout na začátek vesmíru a pomáhá pochopit, jak galaxie vznikají.

Vědci se před tímto objevem domnívali, že spirálovité galaxie jako Mléčná dráha nevznikly dříve, než před sedmi miliardami let. Tento typ galaxií má specifické středy, které jsou tvořené hvězdami, jež se pravidelně otáčí. Astronomové předpokládali, že se hvězdy dříve nedokázaly pravidelně otáčet, a tak nemohly vytvořit stabilní středy galaxií.

Podle Alexandera de la Vegy, vědce z University of California, se budou muset některé teorie o formování galaxií změnit a vzít větší ohled na přítomnost temné hmoty, která byla součástí raných galaxií.

Temná hmota nebyla nikdy nalezená. Přesto se předpokládá, že tvoří až 85 procent veškeré hmoty ve vesmíru. Podle vědců mohla temná hmota sehrát důležitou roli při tvorbě středů prvních galaxií.

Webbův teleskop by měl v budoucnu pomoc objevit další rané galaxie. „Výzkum ceers-2112 nám pomůže objevit další galaxie v počátcích vesmíru,“ řekl de la Vega.