Video: Vědci našli jednu z nejzachovalejších fosilií mořského draka

Bez komentáře: Záběry z vykopávek. V anglickém regionu East Midlands objevili jednu z nejzachovalejších fosilií mořského draka.Video: AP

Paleontologové objevili v anglickém regionu East Midlands severně od Londýna deset metrů dlouhou a přibližně 180 milionů let starou zkamenělinu ichtyosaura, informoval list The Guardian.

Podle britského deníku označují odborníci obřího ryboještěra za jeden z největších nálezů v historii britské paleontologie.

Ichtyosaurus, jehož kostra měří na délku asi 10 metrů a lebka váží zhruba tunu, je zřejmě největší a nejkompletnější fosilií tohoto druhu, jaká kdy byla v Británii nalezena. Joe Davis z charitativní organizace na ochranu přírody Leicestershire and Rutland Wildlife Trust mořského ještěra objevil při terénních úpravách u vodní nádrže Rutland Water loni v únoru. Zkamenělé pozůstatky vykopal tým odborníků z celé Británie v srpnu a září.

Ichtyosauři se objevili v prehistorických mořích na počátku období triasu (před 251 až 200 miliony let) a vyhynuli v období druhohorní křídy (před 144 až 65 miliony let), tedy ještě dříve, než na Zemi vyhynuli dinosauři. Jejich velikost se pohybovala od jednoho do více než 25 metrů a tvarem těla připomínali delfíny.

Obří ryboještěr ichtyosaurus.

První ichtyosaury, kterým se říká mořští draci, protože obvykle mají obrovské zuby a oči, objevila lovkyně fosilií a paleontoložka Mary Anningová na počátku 19. století.

„Je pozoruhodné, že navzdory mnoha fosiliím ichtyosaurů nalezeným v Británii je rutlandský ichtyosaurus největší kostrou, jaká kdy byla v Británii nalezena. Je to skutečně bezprecedentní objev a jeden z největších nálezů v historii britské paleontologie,“ uvedl Dean Lomax, paleontolog z Manchesterské univerzity.

Lomax dodává, že unikátní je i místo objevu. „Obvykle si představujeme ichtyosaury a další mořské plazy objevené podél jurského pobřeží v Dorsetu nebo na yorkshirském pobřeží, kde jsou mnozí z nich vystaveni erozi útesů. Tady ve vnitrozemí je to velmi neobvyklé,“ cituje paleontologa britská BBC.

Rutland je více než 48 km od pobřeží, ale před 200 miliony let byla i tam oblast pod hladinou moře.

Unikátní objev

V okolí vodní nádrže byli v 70. letech 20. století nalezeni dva menší a neúplní ichtyosauři. Mark Evans z britského ústavu pro výzkum Antarktidy (BAS), který se více než 20 let zabývá studiem fosilií mořských ještěrů z Rutlandu a Leicestershiru, uvedl, že již na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o největšího ichtyosaura objeveného v této oblasti.

„Teprve po průzkumném výkopu jsme však zjistili, že je prakticky kompletní až po špičku ocasu,“ řekl Evans. „Je to velmi významný objev jak na národní, tak na mezinárodní úrovni, ale má také obrovský význam pro obyvatele Rutlandu a okolí,“ dodal vědec.

Blok s nálezem, vážící téměř tunu, byl vyzvednut z bahna a bude nyní dále zkoumán.

„Nestává se často, abyste byl zodpovědný za bezpečné vyzvednutí velmi důležité, ale velmi křehké fosilie vážící tolik,“ řekl Nigel Larkin, paleontologický konzervátor a výzkumný pracovník na univerzitě v Readingu.