Hlavní obsah

Vyšetřování havárie letounu Air India se soustřeďuje na postup kapitána letadla

Foto: Profimedia.cz

Trosky letadla společnosti Air India, červen 2025.

Tragédii letu Air India zřejmě předcházelo vypnutí přívodu paliva krátce po startu. Piloti se dohadovali přímo v kokpitu, letoun se pokusil o restart, ale už byl příliš nízko. Zahynulo 260 lidí.

Článek

Vyšetřovatelé, kteří se zabývají červnovou havárií letadla společnosti Air India v indickém Ahmadábádu, se soustřeďují na počínání kapitána letadla. S odvoláním na americké činitele obeznámené s předběžným hodnocením důkazů z nehody to napsal zpravodajský server The Wall Street Journal (WSJ). Záznam rozhovoru mezi dvěma piloty podle činitelů naznačuje, že kapitán přerušil přívod paliva do motorů.

Boeing 787 Dreamliner se 12. června krátce po startu zřítil na obydlenou čtvrť; zahynulo 241 lidí na palubě a dalších 19 na zemi. Předběžná zpráva, kterou o víkendu zveřejnil indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod, uvádí, že se v letounu po vzletu téměř současně přepnuly přepínače přívodu paliva do motorů, a to z polohy provoz do polohy vypnuto, takže motory přišly o palivo. Letadlo tak okamžitě začalo ztrácet tah a klesat.

Přepínače byly o několik vteřin později opět přepnuty do polohy zapnuto a letadlo se automaticky pokusilo znovu nastartovat motory, dodává zpráva. Letoun už byl ale příliš nízko, aby stihl nabrat výšku.

Podle záznamu rozhovoru z kabiny letadla se první důstojník jen několik vteřin poté, co se letadlo zvedlo ze startovací dráhy, zeptal zkušenějšího kapitána, proč vypnul přívod paliva. Kapitán mu odpověděl, že to neudělal, dodává zpráva.

WSJ neuvádí, jestli kromě této slovní výměny existuje nějaký důkaz, že kapitán vypnul přepínače. Cituje však americké piloty, kteří četli zprávu indických úřadů, podle níž při startu aktivně pilotoval první důstojník, který tudíž v této fázi letu měl plné ruce práce s ovládáním stroje.

Agentura Reuters požádala o vyjádření ke zprávě WSJ indické úřady včetně ministerstva pro civilní letectví, leteckou společnost Air India a dva odborové svazy indických pilotů. Zatím nedostala žádnou odpověď.

V kokpitu letounu byl kapitán Sumít Sabharval, který měl nalétáno 15 638 hodin, a první důstojník Clive Kunder, který měl nalétáno 3403 hodin. Jak napsal server listu India Today, první z mužů měl jen za několik dní skončit s létáním, zatímco druhý svou kariéru na nebi teprve začínal.

Ředitel společnosti Air India Campbell Wilson v pondělí v reakci na předběžnou zprávu indického úřadu pro vyšetřování leteckých nehod uvedl, že zpráva nezjistila žádné mechanické selhání ani pochybení údržby. Dodal, že vyšetřování tragické nehody ještě zdaleka neskončilo a že by nebylo moudré přijímat jakékoli ukvapené závěry.

Doporučované