Hlavní obsah

Jako na dálnici vypnout motor. Pilot popisuje zjištěnou chybu u Air India

Foto: Shutterstock.com

Tragický pád letounu Air India si vyžádal 260 mrtvých. Ilustrační foto.

Vypnout přívod paliva nejde udělat omylem. Podle profesionálního pilota Michala Součka se musí chytit oběma rukama, zvednout, dát nahoru a pustit. A to vždy jen po vzájemné komunikaci s druhým pilotem.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

V pátek zveřejněná předběžná zpráva k tragickému červnovému pádu letadla Air India přišla s velmi nečekanými informacemi.

Dosavadní vyšetřování ukázalo, že Boeing 787-8 Dreamliner měl bezprostředně po startu přepínač přívodu paliva v poloze vypnuto.

Podle profesionálního dopravního pilota Michala Součka, který létá pro společnost Qatar Airways s Boeingy 777, je i toto zjištění vlastně záhadou.

Nevěří tomu, že by se přívod vypnul automaticky, a neumí si vysvětlit, proč by s ním někdo v kokpitu manipuloval.

Dreamliner Air India měl mít podle předběžné vyšetřovací zprávy přepínače přívodu paliva přepnuté do polohy vypnuto. Mohli byste vysvětlit, o jaké přepínače vlastně jde?

Četl jsem tu informaci také a nevím, k čemu tam mohlo dojít.

Je to takzvaný fuel control switch, tak se to jmenuje. Ten se při nahazování motoru dá z pozice CUTOFF do pozice RUN, nebo jednodušeji start. V tu chvíli motory běží. Ve chvíli, kdy z jakéhokoliv důvodu dáte switche zase do polohy CUTOFF, motory se samozřejmě okamžitě vypnou a je úplně jedno, jestli jste ve vzduchu, nebo na zemi.

Úplně laicky řečeno jsou switche během letu samozřejmě nahoře a letadlo letí. Ten switch je naprosto zásadní - má dokonce ochranu, aby o něj člověk nemohl rukou zavadit.

Je přes ně nějaká krytka, nebo jak to funguje?

Krytka ne. Když motor zapínám, musím switch oběma rukama zvednout, dát nahoru a pustit. On se jakoby zacvakne zpátky. Dává se zespoda nahoru a je přímo před pákami, kterými se přidává plyn.

Co víme o přerušení paliva v Air India

  • Z předběžné zprávy vyplývá, že záběry z kamerového systému měly ukázat, že téměř okamžitě po vzletu letadla se aktivoval záložní zdroj energie, což naznačuje ztrátu výkonu motorů.
  • Na záznamu z kokpitu je také slyšet jeden pilot, jak se ptá druhého, proč přerušil přívod paliva. Druhý odpovídá, že to neudělal. Zpráva neuvádí, jak se spínače mohly při letu přepnout, podle odborníků to nemohli piloti udělat omylem.

Zdroj: ČTK

Piloti ale mohou s přepínači, nebo jak říkáte switchy, manipulovat.

Je to strašně zvláštní… Na switche se během letu vůbec nesahá, ty jsou pořád zapnuté. A když přijedete ke gatu, tak je vezmete a dáte do polohy CUTOFF a tím vypnete motory.

Ale v případě, že během letu například jeden motor vysadí, tak je procedura, na kterou nás navádí checklist a může obnášet i to, že fuel control switch dáme do polohy CUTOFF a zase na RUN. To se používá při restartu motoru v případě, kdy se z nějakého důvodu vypne a dá se ještě nastartovat. To je jediná situace, kdy bych na něj během letu sahal, jinak se na něj vůbec nesahá.

Je to, jako byste během jízdy na dálnici vypnul klíček u auta. Je to nesmysl.

Kdo všechno může mít ke switchům přístup?

Buď piloti, nebo osoba sedící na takzvaném jump seatu. V kokpitu mohli někoho vézt, to se běžně děje. Mohl to být třeba další pilot, který se někam navážel. Je to spekulace, ale kdyby takový člověk chtěl sebevraždu a dal switche dolů, je na 99,9 procenta jisté, že to takhle skončí. Ale to je samozřejmě jen totální teorie.

Předpokládám, že proto jsou v kabině dva piloti - aby se navzájem hlídali i pro podobné situace, kdy má někdo podobné úmysly?

Ano, přesně tak. A opravdu, na switche se sahá pouze po vzájemné konfirmaci s druhým pilotem. Říkám mu, že tenhle switch budu dávat podle checklistu do polohy CUTOFF. A on reaguje, že ano. Že levý switch u levého motoru mohu dát do CUTOFF.

Takto ta komunikace probíhá. Pravidelně se to cvičí na simulátoru. Je to absolutně zásadní věc, která se řeší pořád dokola.

Mohla zafungovat nějaká automatika? Že se to samo přepnulo a šlo by tedy o technickou závadu?

Vůbec nevěřím tomu, že po tolika letech provozu letadla by počítač, který je má na starosti, motory vypnul. To jsem nikdy v životě neslyšel. To se neděje. Nevěřím tomu, že by to nastalo.

Takže i přes vysvětlení v rámci předběžné zprávy je ta skutečná příčina vlastně stále záhadou? Myslím tím, jak mohly být přepínače v poloze CUTOFF?

Je to opravdu záhada. Doufám, že se to vyšetří a bude se to vědět brzy, protože je to zvláštní věc. Nikdy jsem to neslyšel. Ale já tomu letadlu věřím. Nevěřím, že po letech, co to letadlo létá, by se vyskytla závada, která by po startu vysadila oba motory. Byla to jiná chyba a uvidíme jaká.

Související témata:
Letecká přeprava

Doporučované