Hlavní obsah

Průmyslník vyjmenoval tři důvody, proč je zavření fabrik úplně špatně

Jan Lát je spolumajitelem firmy Beneš a Lát. Firma dodává automobilkám, kde každá hodina zpoždění stojí desetitisíce eur.

Reklama

1. 3. 11:16

„Zastavení linek ve fabrice našich zákazníků stojí desetitisíce eur za hodinu. V případě, že těch hodin bude za tři týdny několik set, jsou počty jasné,“ říká výrobce autodílů Jan Lát z firmy Beneš a Lát k návrhu zavřít průmysl.

Článek

Společnost Beneš a Lát vyrábí díly pro automobilový průmysl, do vlakových brzd, pro ruční elektrické nářadí, ale je i tradičním výrobcem dětských hraček. Zaměstnává 450 lidí a v loňském roce vykázala obrat 650 milionů korun. Patřila by mezi ty, které chce nový návrh ČSSD zavřít?

„Je otázka, jaká bude definice střední firmy. Pokud by to bylo podle tradiční definice na malé a střední podniky, tam je jasně dán počet zaměstnanců maximálně 250. Když se ale například řešily garantované úvěry COVID III pro středně velké firmy, bylo to do pěti set zaměstnanců, “ říká spolumajitel firmy Jan Lát s tím, že stejně nejednoznačné je i určení „strategických podniků“, kterých by se omezení netýkalo.

Stát má testovat, ne zavírat

„Kde bude ta hranice toho, co je strategický průmysl? Když se zavře továrna, která vyrábí dětské pleny, je to strategický průmysl, nebo už ne?“ říká Lát s tím, že on sám je ale zásadně proti dalšímu zavírání a omezování.

„Přijde mi to postavené na hlavu. Správný způsob je naopak přispět firmám na testování a nařídit ho povinně. To je přece pro stát daleko užitečnější než ty firmy zavřít. Stát bude mít spoustu výsledků z testů, jistotu, že se nakažení lidé nepotkávají, bude mít protestovanost,“ říká Lát s tím, že pro stát by to byla obrovská služba a kromě skvělé statistiky by měl i podchycené všechny lidi, kteří teď jezdí mimo bydliště. „Stálo by to zlomek proti náhradám, kompenzacím a odškodnému,“ dodává Lát.

Jeho společnost prostřednictvím svých zákazníků dodává díly pro řadu světových automobilek. „Kromě toho dodáváme pro segment nákladní automobilové dopravy a do vlakových brzdových systémů po celém světě,“ dodává Lát. Firma také vyrábí díly pro ruční nářadí nebo české hračky Seva.

Za tři týdny nás nahradí někdo jiný

Co by pro ně zavření znamenalo? „ Zaprvé ohrozíme své zákazníky – to je věc jedna. Zadruhé již tři týdny testujeme, přestaneme tedy testovat a stát přijde o informace o našich zaměstnancích. Málokdo z nich bude totiž běhat na testy, když nebude muset. No a byznysově to bude výpadek příjmů,“ říká Lát s tím, že právě v automotive jsou za nedodávky nastaveny velké sankce. Nastane tak velké dohadování se zákazníky, jestli zavření z titulu rozhodnutí vlády spadá do definice „vis maior“, nebo ne.

„Takové zastavení linek ve fabrikách našich zákazníků je za desetitisíce eur za hodinu. V případě, že těch hodin bude za tři týdny několik set, jsou počty jasné. To také může být konečná,“ dodává Lát.

Tři týdny jsou navíc i velmi dlouhá doba, během níž by firma o zakázky s největší pravděpodobností i přišla. „Málokterý zákazník, jehož linky jedou just in time, stojí na jednom dodavateli. Je otázka, jak rychle dokáže ostatní zdroje nahodit a navýšit jejich dodávky. Zhoršení naší pozice z dlouhodobého hlediska je ale jasné,“ říká Lát.

Ve velké hale nakažené nemáme

Dodává také, že z pozitivních nálezů, které ve firmě zaznamenal, nebyl v podstatě nikdo ve výrobě. „Když máte halu padesát krát 30 metrů a sedm metrů vysokou, ve které je deset patnáct lidí, jak si to asi předají,“ dodává Lát s tím, že si uvědomuje vážnost situace a z toho důvodu firma dělá možné maximum.

„Měli jsme jeden horší měsíc, ale vše jsme dokázali trasováním, zavřením jednotlivých úseků zachytit. Dnes jsem spíše v situaci, kdy lidé přináší virus k nám do továren zvenku. Naše interní pravidla zpřísňujeme každým dnem a investujeme do prevence,“ říká Lát.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené