Hlavní obsah

Ze skály pod Wilsonovým lesem v Brně zbývá prorazit posledních 50 metrů

Ilustrační foto.

Posledních 50 metrů zbývá dělníkům prorazit ve skále pod Wilsonovým lesem v Brně, kde vzniká tunel pro tramvaj. Od jara pomocí těžké mechanizace a trhaviny vyrazili zhruba 280 metrů.

Článek

„Předpokládané datum prorážky jižního portálu je v polovině srpna,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková. Souběžně s tím vzniká přesypaná část tunelu, která bude měřit 164 metrů a napojí se na raženou část. Poté začnou práce na silniční galerii, další části velkého městského okruhu.

Odstřely skály začaly v květnu, uvnitř v tunelu jsou zhruba třikrát denně. „Dělníci nejprve navrtají profil a po jednom a půl metru skálu odstřelí. Následně vjede technika, která místo dočistí, zkontrolují jej geologové, zhotovitel a poté se prostor sanuje. Dávají se tam vrstvy železných sítí, takzvaných kari sítí, ty je třeba ukotvit, přichytit na stěnu a zabetonovat. Mezitím je neustále nutné hlídat odezvy skály, aby se nebortila,“ popsala Trubelíková.

S odstřely skály se počítalo také na silniční galerii, což by výrazně omezilo dopravu. Zatím se daří skálu rozpojovat těžkou mechanizací a omezení není nutné.

Na raženou část tunelu naváže přesypaná část, jejichž obrysy lze již na staveništi vidět. Stojí tam obří železná konstrukce, tvořená z kari sítí. Jedna část je pokrytá betonem, na další části je připevněna forma, pomocí které dělníci betonují další osmimetrový úsek. Tunel, který je zatím venku, bude v budoucnu zasypaný horninou vytěženou ze skály. Zasypaná bude také silniční galerie. Na silniční galerii pracují dělníci už nyní, a to odtěžováním skály a sanováním svahu.

S přeložením tramvajové trati do tunelu je spojená dvouletá výluka tramvají linky 1. Tunel má být hotov na přelomu letošního a příštího roku. Přeložení tratě umožní rozšíření silnice na čtyřpruhové uspořádání, čímž se odstraní úzké hrdlo snižující plynulost a tedy i bezpečnost dopravy.

Dostavba velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici potrvá zhruba do poloviny roku 2024. Náklady činí 2,03 miliardy korun. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra. V Brně nyní dělníci pracují na části okruhu také na Tomkovově náměstí, kde převážně demolují a překládají inženýrské sítě.

Související témata:

Doporučované