Hlavní obsah

„Vidím správně Oppenheimer?“ Poklidné Oscary narušil až Al Pacino

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

96. udílení cen Oscar: bez facek, vykuřovadel i výrazných překvapení. Až na drobnou chvilku napětí, kterou připravil Al Pacino.

Reklama

Oscarové trauma s obálkami pokračuje. Al Pacino při vyhlášení nejlepšího snímku působil tak nejistě, až chvíli nikdo nevěřil, že opravdu vyhrál Oppenheimer.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Měla to být nejzásadnější chvíle večera, který se jinak nesl ve výjimečně dobré atmosféře. Bez vykuřovadel či okřikování, s uměřenými proslovy a skvělými hudebními čísly. Zahraniční filmoví publicisté na sociálních sítích nešetřili chválou a tvrdili, že šlo o jednu z nejlepších oscarových ceremonií.

Pak se ale v samém závěru večera na pódiu objevil Al Pacino, aby vyhlásil vůbec nejdůležitější cenu: nejlepší film. Poté, co lakonicky vyjmenoval deset nominovaných snímků, si vzpomněl, že potřebuje obálku, otevřel ji a poněkud zmateně prohlásil: „Vidím správně Oppenheimer?“

Kdyby nespustila hudba, v sále hollywoodského Dolby Theatre by nejspíš bylo slyšet kolektivní vydechnutí. Málem se opakoval trapas z roku 2017, kdy vinou zaměněné obálky Oscar za film roku putoval nejdříve do rukou tvůrců muzikálu La La Land, aby se posléze ukázalo, že cena patří producentům snímku Moonlight.

Překvapení se tentokrát nekonalo. Oppenheimer opravdu zvítězil. Tak, jak to filmový svět očekával už několik měsíců dopředu.

Film Christophera Nolana na 96. ročníku Oscarů proměnil sedm ze 13 nominací. Žádná z nich nebyla překvapivá. Očekávalo se, že herecké sošky převezmou Cillian Murphy i jeho pobočník Robert Downey Jr. Vsadit si šlo i na to, že cenu za nejlepší režii získá právě Nolan, jeden z nejrespektovanějších filmařů posledních dvou dekád. A v neposlední řadě jsou tu technické kategorie – v těch bývá Nolan úspěšný pravidelně. Tentokrát si jeho štáb vysloužil sošky za nejlepší kameru, střih a hudbu.

Ze začátku večera to ale vypadalo, že oscarový souboj bude vyrovnanější. Nikoli však mezi duem Oppenheimer a Barbie, jak by se možná dalo očekávat po loňské spanilé jízdě obou snímků v kinech. Plastovou panenku v nominacích překonala jiná feministická fantazie – film Chudáčci Yorgose Lanthimose.

Jeden z nejpůsobivějších snímků uplynulého roku si zcela právem odnesl ceny za nejlepší kostýmy, výpravu i masky. Chudáčci ale dosáhli i na cenu v té nejvyrovnanější kategorii – nejlepší ženský herecký výkon.

Emma Stone byla ostatně ze svého Oscara překvapená. Pro sošku si došla v roztrhnutých šatech a ochraptěle poznamenala, že její cena patří všem dalším nominovaným herečkám – a významně přitom pokukovala po Lily Gladstone. Bylo to právě neokázalé, ale strhující herectví Gladstone ve Scorseseho Zabijácích, které kritici shodně opěvovali.

Jenže Stone v Chudáčcích představuje fyzické herectví, typ, který Akademie tradičně obdivuje. Převtěluje se z okouzlujícího netvora do ještě sympatičtější lidské bytosti. Oscarový materiál jako z učebnice, ale pořád natolik rafinovaný, že nepůsobí jako návnada na city akademiků. Podíl na ocenění Emmy Stone má jistě i sám režisér Yorgos Lanthimos, milovník vyšinutých hrdinek, který před pěti lety dopomohl k Oscarovi také britské herečce Olivii Colman.

Loseři večera

Když už zmiňujeme oscarové návnady – jestli se Akademie tentokrát někým nenechala ošálit, byl to Bradley Cooper. Životopisný snímek o skladateli Leonardu Bernsteinovi, který si sám zrežíroval, nechal se pro něj všelijak namaskovat a v následných rozhovorech neváhal nad svým dílem brečet dojetím, nakonec nezískal jedinou sošku. Což je dobře, protože Maestro je ukázkový pokus „přemaskovat“ narcismus na artový film.

Jako neúspěch se dá brát i oscarový výsledek filmu Barbie, který si nakonec odnáší cenu pouze za nejlepší píseň. A možná měl v téhle kategorii dostat sošky rovnou dvě. Krom Billie Eilish, která si za dojemnou hymnu What Was I Made For? odnáší už svého druhého Oscara, by si cenu zasloužil i Ryan Gosling. Živé provedení filmového hitu I’m Just Ken, jehož úvodní tóny herec začal zpívat přímo v sedačce Dolby Theatre, patřilo k naprostým vrcholům večera. Právě při Goslingově hudebním čísle si Emma Stone roztrhla šaty.

Podívejte se na hlavní momenty oscarového večera:

+9

Největším smolařem 96. Oscarů se stává Martin Scorsese. Zabijáci rozkvetlého měsíce mohli získat deset cen. Nemají ani jedinou. Hořká prohra i vzhledem k tomu, jak dlouho už Akademie tvorbu Scorseseho ignoruje. Z celkem 16 nominací připsaných k jeho jménu proměnil od roku 1980 jen jednu jedinou.

Je dobře, že alespoň dvě ceny putovaly snímku Jonathana Glazera Zóna zájmu, který o holokaustu vypovídá úplně jinak, než jak bývají filmoví diváci zvyklí. Zóna zájmu získala cenu za nejlepší cizojazyčný film a také trochu překvapivě za zvuk. Oppenheimerovi ji Zóna zájmu vyfoukla i díky tomu, že hrůzné věci odehrávající se za zdí koncentračního tábora tu můžeme pouze slyšet. Říká tak, že i když lze před pravdou zavřít oči, uniknout jí nejde.

Politika, nahota a pes

Glazer byl mimochodem jeden z těch, jehož děkovná řeč bude ještě pár týdnů kolovat. „Chtěli jsme reflektovat a konfrontovat současnost. Ne říct: Podívejte se, co tehdy provedli. Spíš: Podívejte se, co děláme teď. Náš film ukazuje, co nejhoršího může způsobit dehumanizace,“ řekl britský režisér a vzápětí se vrátil k probíhajícímu konfliktu mezi Izraelem a Palestinou. Glazer se prý vzdal svého židovského původu, protože odmítá, aby se „holokaust stal zástupným důvodem pro okupaci, která vedla ke konfliktu mezi tolika nevinnými lidmi, ať už oběťmi ze 7. října v Izraeli, nebo těmi v Gaze“.

Nebyl to jediný politický moment večera. Moderátor Jimmy Kimmel nedokázal nevyužít příležitosti, aby odpověděl na štiplavou recenzi jeho výkonu od Donalda Trumpa. „Neměl už byste sedět?“ rýpl si do bývalého prezidenta Kimmel.

Mluvilo se i konfliktu na Ukrajině. „Kdybych mohl, cenu bych vyměnil za to, aby válka nikdy nebyla,“ řekl v silném projevu režisér oceněného dokumentárního snímku 20 dní v Mariupolu Mstyslav Černov.

Na co se ještě bude z 96. ročníku Oscarů vzpomínat?

Třeba na děkovnou řeč debutujícího scenáristy Corda Jeffersona, který motivoval Hollywood, aby se nebál pracovat s dalšími mladými talenty a místo jednoho snímku s dvousetmilionovým rozpočtem natočit 50 filmů za čtyři miliony. „Někde tam je další Martin Scorsese, další Christopher Nolan. Jenom chtějí šanci a my jim ji můžeme dát.“

Vzpomínat se bude i na nahého Johna Cenu a tleskajícího psa Messiho, hvězdy výjimečného filmu Anatomie pádu (který si odnesl cenu alespoň za scénář). A na to, že Oscaři se v roce 2024 obešli bez facek, okřikování režie i výrazných trapasů.

Oscar 2024: Vítězové a nominovaní

  • Nejlepší herec ve vedlejší roli : Robert Downey Jr. – Oppenheimer, Sterling K. Brown – American Fiction, Robert De Niro – Zabijáci rozkvetlého měsíce, Ryan Gosling – Barbie, Mark Ruffalo – Chudáčci
  • Nejlepší kostýmy: Chudáčci, Barbie, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Napoleon, Oppenheimer
  • Nejlepší masky: Chudáčci, Golda – Železná lady Izraele, Maestro, Oppenheimer, Sněžné bratrstvo
  • Nejlepší krátký akční film: Podivuhodný příběh Henryho Sugara, The After, Neporazitelný, Rytíř štěstěny, Červená, bílá a královsky modrá
  • Nejlepší krátký animovaný film: Válka je u konce! Inspirováno hudbou Johna a Yoko, Letter to a pig, 95 smyslů, Naše uniforma, Pachyderme
  • Nejlepší adaptovaný scénář: American Fiction, Barbie, Oppenheimer, Chudáčci, Zóna zájmu
  • Nejlepší původní scénář: Anatomie pádu, Zimní prázdniny, Maestro , Květen prosinec, Minulé životy
  • Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Da’Vine Joy Randolph (Zimní prázdniny), Emily Blunt (Oppenheimer), Danielle Brooks (Purpurová barva), America Ferrera (Barbie), Jodie Foster (Nyad)
  • Nejlepší původní píseň: „What was I made for?“ z filmu Barbie, „The fire Inside“ z filmu Flamin’Hot, „I’m just Ken“ z filmu Barbie, „It never went away“ z filmu Americká symfonie, „Wahzhazhe (a song for my people)“ z filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce
  • Nejlepší hudba: Oppenheimer, American Fiction, Indiana Jones a nástroj osudu, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Chudáčci
  • Nejlepší dokumentární film: 20 dní v Mariupolu, Bobi Wine: Prezident ugandského lidu, Věčná paměť, Čtyři dcery, Zabít tygra
  • Nejlepší krátký dokumentární film: The Last Repair Shop, The Abc’s of Book Banning, The Barber of Little Rock, Island In Between, Nǎi Nai and Wài Pó
  • Nejlepší cizojazyčný film: Zóna zájmu (Velká Británie), Já, kapitán (Itálie), Dokonalé dny (Japonsko), Sněžné bratrstvo (Španělsko), The Teacher’s Lounge (Německo),
  • Nejlepší animovaný film: Chlapec a volavka, Elemental, Nimona, Robot Dreams, Spider-Man: Across the spider-verse
  • Nejlepší výprava: Chudáčci, Barbie, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Napoleon, Oppenheimer
  • Nejlepší střih: Oppenheimer, Anatomie pádu, Zimní prázdniny, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Chudáčci
  • Nejlepší zvuk: Zóna zájmu, Stvořitel, Maestro, Mission: Impossible – Odplata, část první, Oppenheimer
  • Nejlepší vizuální efekty: Godzilla Minus One, Stvořitel, Strážci galaxie: Volume 3, Mission: Impossible – Odplata: část první, Napoleon
  • Nejlepší kamera: Oppenheimer, El Conde, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Maestro, Chudáčci
  • Nejlepší herec v hlavní roli: Cillian Murphy (Oppenheimer), Bradley Cooper (Maestro), Colman Domingo (Rustin), Paul Giamatti (Zimní prázdniny), Jeffrey Wright (American fiction)
  • Nejlepší herečka v hlavní roli: Emma Stone (Chudáčci), Annette Bening (Nyad), Lily Gladstone (Zabijáci rozkvetlého měsíce), Sandra Hüller (Anatomie pádu), Carey Mulligan (Maestro)
  • Nejlepší režie: Christopher Nolan (Oppenheimer), Justine Triet (Anatomie pádu), Zabijáci rozkvetlého měsíce (Martin Scorsese), Chudáčci (Yorgos Lanthimos), Zóna zájmu (Jonathan Glazer)
  • Nejlepší snímek: Oppenheimer, American fiction, Anatomie pádu, Barbie, Zimní prázdniny, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Maestro, Minulé životy, Chudáčci, Zóna zájmu

Reklama

Doporučované